Kvalite på hö!

S

Superbiddi

Fick resultatet på hö analysen här i veckan. Jag som inte vet någonting om detta tänkte nu fråga er kunniga vad det är för kvalite´ på det. :)

Torrsubstans 84%
Smältbart protein, foder 16 g/kg foder
Energi, foder 6,3 MJ/kg foder
Kalcium ca 2,3 g/kg foder
Fosfor P 1,3 g/kg foder
Magnesium Mg 0,9 g/kg foder
Kalium K 13,5 g/kg foder
------------------------------------------
Råprotein 53g/kg foder
Smältbart protein 18 g/kg foder
Energi 7,5 MJ/kg foder
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kvalite på hö!

Superbiddi skrev:
Fick resultatet på hö analysen här i veckan. Jag som inte vet någonting om detta tänkte nu fråga er kunniga vad det är för kvalite´ på det. :)

Torrsubstans 84%
Smältbart protein, foder 16 g/kg foder
Energi, foder 6,3 MJ/kg foder
Kalcium ca 2,3 g/kg foder
Fosfor P 1,3 g/kg foder
Magnesium Mg 0,9 g/kg foder
Kalium K 13,5 g/kg foder
------------------------------------------
Råprotein 53g/kg foder
Smältbart protein 18 g/kg foder
Energi 7,5 MJ/kg foder

TYVÄRR måste jag meddela att du - liksom många andra - fått skithö i år. Du har alldeles för lite protein i det. Kvoten mellan smältbart protein och MJ (energi) skall helst vara 6 (eller över). Du har en SRP/MJ-kvot på 2.5.. =(

Detta innebär att du INTE kan ge fri tillgång på det där höet, du kommer antagligen få BEGRÄNSA högivan - och du måste proteinkomplettera ganska hårt. Så foderkostnaderna från kraftfoder den här vintern kanske inte blir så roliga..

Vad har du för häst (ras, ålder, vad väger den, hur hög är den) och vad gör den för arbete? Så kan jag och/eller de andra här på Buke hjälpa dig att göra en foderstat där hästen får det den behöver.
 
Sv: Kvalite på hö!

Oojojojoj!
Min sköthäst är ett halvblod på 18år ( men som tror att han är 4 :) ) han är 170 i mankhöjd. Vet inte vad han väger men han är i normal hull för ett halvblod. Just nu blir han riden 5-6 gånger i veckan. Promanadridning. Klättar väldigt mycket med honom ca 2-3 gånger i veckan. Kan tilllägga att han hade en ganska slö sensommar då vi har haft problem med att hans skor hoppar av lite hur som hellst. Så han är precis igång satt i ridningen sen ca 1½ månad sen. Kanske även ska till lägga att han har kronisk bronkit, och äter medicin för det. Kommer inte just nu ihåg vad det är för medicin.

Just nu så går han på:
7kg hö ( höet är det som är analyserat) han lämmnar alltid kvar hö.
1,5kg kornkross
2kg Lusern Pellets
1,5kg betfor
2 mått mineraler
sen får han även nå slags vitaminer som jag inte nu kommer ihåg namnet på, tror att det är nå multi vitaminer.
Han står på halm.

p.s som sagt så är han min sköthäst så det är inte jag som bestämmer foderstaten men hon som äger honom är väldigt öppen för nya förslag och allternativ.

Citat: Alexandra_W "Detta innebär att du INTE kan ge fri tillgång på det där höet, du kommer antagligen få BEGRÄNSA högivan"
Varför?
 
Sv: Kvalite på hö!

Superbiddi skrev:
Oojojojoj!
Min sköthäst är ett halvblod på 18år ( men som tror att han är 4 :) ) han är 170 i mankhöjd. Vet inte vad han väger men han är i normal hull för ett halvblod. Just nu blir han riden 5-6 gånger i veckan. Promanadridning. Klättar väldigt mycket med honom ca 2-3 gånger i veckan. Kan tilllägga att han hade en ganska slö sensommar då vi har haft problem med att hans skor hoppar av lite hur som hellst. Så han är precis igång satt i ridningen sen ca 1½ månad sen. Kanske även ska till lägga att han har kronisk bronkit, och äter medicin för det. Kommer inte just nu ihåg vad det är för medicin.

Just nu så går han på:
7kg hö ( höet är det som är analyserat) han lämmnar alltid kvar hö.
1,5kg kornkross
2kg Lusern Pellets
1,5kg betfor
2 mått mineraler
sen får han även nå slags vitaminer som jag inte nu kommer ihåg namnet på, tror att det är nå multi vitaminer.
Han står på halm.

p.s som sagt så är han min sköthäst så det är inte jag som bestämmer foderstaten men hon som äger honom är väldigt öppen för nya förslag och allternativ.

Citat: Alexandra_W "Detta innebär att du INTE kan ge fri tillgång på det där höet, du kommer antagligen få BEGRÄNSA högivan"
Varför?


Varför du inte kan ge fri tillgång (nu verkar det ju inte vara ktuellt iaf eftersom han inte ens äter upp sina 7 kg =)) är för att du då kommer i en situation där hästen får den energi (MJ) han behöver från höet, men saknar MASSOR av protein. Och du kan inte lägga på RENT protein, utan du får mer eller mindre MJ på köpet, och då kommer du i en situation där hästen säg äter 15 kg hö, får redan där i sig vad den behöver i MJ, men saknar massvis med protein, och så får du ÄNNU mer MJ på de åtskilliga kilon proteintillskott du måste ge för att höja kvoten. Och hästen kommer blir rund som en tunna.

Jag antar betforn är angiven i TORR vikt???

OM betforn är angiven i TORR vikt så får han idag UTAN mineralerna:
95 MJ
SRP/MJ-kvot 5.7

Vad är det för mineraler han får? Jag kan inte räkna på dem utan att veta vad de innehåller.. Dock står han på ett Ca-överskott (från lucern och betfor) så 'standardmineraler' blir helknasigt.


ETT förslag på annan foderstat, med samma fodermedel som nu:

7 kg hö (höjer det inte eftersom han inte åt allt)
3 kg lucern (HACKAT STRÅ gärna, annars pellets)
1½ kg korn
½ kg betfor (TORR VIKT)
60 gram Krafft Miner VIT
OBS, det saknas Selen med denna foderstat, vilket löses genom komb E-vitamin och selentillskott, jag kan dock inte dessa värden, men det finns andra här som kan!

Ger:
92,5 MJ
SRP/MJ 6,35
Ca/P 2,55 (Högt, men ffa från lucernet så ingen fara)
Ca/Mg 3,94

Det går att göra andra förslag, med mer hö och mindre kraftfoder, eller med andra kraftfodermedel. Men du kan ju höra med ägaren först vad hon tycker, dvs om hon vill fortsätta ge korn, betfor och lucern, fast det blir höga givor lucern, eller om hon kan tänka sig något annat?
 
Sv: Kvalite på hö!

Vad blir det för skillnad på krossad och helt korn ?

Betforen är självklar given i torr vikt.

Är nästan säker på att mineralerna är Krafft miner blå. Kan kolla imorgon när jag är i stallet ska även kolla vad det är för vitaminer.

Tycker att foderstaten du skrev lät väldigt bra. Är liknande han gick på förra vintern. Ska prata med ägaren och se vad hon säger.. hehe det är ju ändå hon som betalar maten :smirk:

Tack snälla för hjälpen! :bow:
 
Sv: Kvalite på hö!

Superbiddi skrev:
Vad blir det för skillnad på krossad och helt korn ?

Betforen är självklar given i torr vikt.

Är nästan säker på att mineralerna är Krafft miner blå. Kan kolla imorgon när jag är i stallet ska även kolla vad det är för vitaminer.

Tycker att foderstaten du skrev lät väldigt bra. Är liknande han gick på förra vintern. Ska prata med ägaren och se vad hon säger.. hehe det är ju ändå hon som betalar maten :smirk:

Tack snälla för hjälpen! :bow:

Helt korn har för hård kärna, så det kan hästen inte tillgodogöra sig. Ska man ge helt korn till hästar så måste man stöpa det först (slå hett vatten på det och låta det dra så att kärnan mjukas upp, annars får man ge krossat.

Miner blå är INTE bra till det höet, hon bör som sagt byta till miner vit.

Kolla gärna på vitaminerna vad det står att de innehåller per kg av SELEN =)
 
Sv: Kvalite på hö!

Alexandra_W skrev:
Helt korn har för hård kärna, så det kan hästen inte tillgodogöra sig. Ska man ge helt korn till hästar så måste man stöpa det först (slå hett vatten på det och låta det dra så att kärnan mjukas upp, annars får man ge krossat.


Vi blöter alltid hans mat eftersom han har bronkit.
Så då spelar det ingen roll vilket vi ger till honom? har jag förstått det rätt då?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kvalite på hö!

Superbiddi skrev:
Vi blöter alltid hans mat eftersom han har bronkit.
Så då spelar det ingen roll vilket vi ger till honom? har jag förstått det rätt då?

Om du anser att du kan ta stöpningen så, dvs det räcker inte bara att blöta, det är kokande/HETT vatten vi talar om.

Jag skulle ge krossat, då finns det inget utrymme för 'misstag', men det är ju en smaksak =)
 
Sv: Kvalite på hö!

Alexandra_W skrev:
Om du anser att du kan ta stöpningen så, dvs det räcker inte bara att blöta, det är kokande/HETT vatten vi talar om.

Jag skulle ge krossat, då finns det inget utrymme för 'misstag', men det är ju en smaksak =)

Det är krossat vi ger nu så då kan vi ju bara fortsätta med det. :d
 
Sv: Kvalite på hö!

Det är inte konstigt att han lämnar hö med allt det kraftfodret!!!!

Det skulle vara intressant att se hur mycket hö han äter om han inte får något kraftfoder alls. Antgligen mer än 7 kg.

Får du i honom 7 kg hö och 3 kg lucernhack så borde du få i honom 10 kg hö också.

mvh Jessica
 
Sv: Kvalite på hö!

Jessica skrev:
Det är inte konstigt att han lämnar hö med allt det kraftfodret!!!!

Det skulle vara intressant att se hur mycket hö han äter om han inte får något kraftfoder alls. Antgligen mer än 7 kg.

Får du i honom 7 kg hö och 3 kg lucernhack så borde du få i honom 10 kg hö också.

mvh Jessica

Han hade ju fått pellets innan, men du kan nog räkna ut varför jag tycker det ska vara hack.. Sen, med det höet är det ju rätt okej om han äte rhack, men ges det som pellets skulle jag som sagt vilja se en med mer hö, men det är ju ägaren som bestämmer i slutänden..
 
Sv: Kvalite på hö!

Jessica skrev:
Det är inte konstigt att han lämnar hö med allt det kraftfodret!!!!

Det skulle vara intressant att se hur mycket hö han äter om han inte får något kraftfoder alls. Antgligen mer än 7 kg.

Får du i honom 7 kg hö och 3 kg lucernhack så borde du få i honom 10 kg hö också.

mvh Jessica


Det blir ju liksom självklart att han lämmnar hö när han nu får så mycket kraftfoder. Det fattar jag faktiskt. Men det är inte jag som bestämmer det är ägaren.
Jag tror att nu när det blir kallt så kommer den där ynka lilla tussen hö som ligger kvar i boxen oxå slinka ner.
 
Sv: Kvalite på hö!

Alexandra_W skrev:
Han hade ju fått pellets innan, men du kan nog räkna ut varför jag tycker det ska vara hack.. Sen, med det höet är det ju rätt okej om han äte rhack, men ges det som pellets skulle jag som sagt vilja se en med mer hö, men det är ju ägaren som bestämmer i slutänden..

Jag tror att nu när vi snart har fått upp hans kondition igen och ändrat på foderstaten så kommer all hö slinka ner. Han äter inte mer än vad han gör av med. Så får han stå två dagar i sträck så är det mer hö kvarlämmnat än vad det är när han rids varje dag. Förra vintern så gick han på:
10kg hö,
2½kg Kornkross,
2½kg Lusern,
1kg Betfor. + mineraler och vitaminer.
Då var det aldrig några hö tussar kvar. men då blev han riden oxå varje dag. jaja det var ju inte det som var frågan.

Var till stallet en sväng idag kollade vad det var för vitaminer han fick. De hette: Krafft Vitamin multi. Skrev ner vad de innehöll:
A
B
E
K3
B1
B2
B6
B12
c
Pantotensyra
Folinsyra
Niacin
Biotin
Kolin

Stod ingenting om selen!
 
Sv: Kvalite på hö!

Superbiddi skrev:
Jag tror att nu när vi snart har fått upp hans kondition igen och ändrat på foderstaten så kommer all hö slinka ner. Han äter inte mer än vad han gör av med. Så får han stå två dagar i sträck så är det mer hö kvarlämmnat än vad det är när han rids varje dag. Förra vintern så gick han på:
10kg hö,
2½kg Kornkross,
2½kg Lusern,
1kg Betfor. + mineraler och vitaminer.
Då var det aldrig några hö tussar kvar. men då blev han riden oxå varje dag. jaja det var ju inte det som var frågan.

Var till stallet en sväng idag kollade vad det var för vitaminer han fick. De hette: Krafft Vitamin multi. Skrev ner vad de innehöll:
A
B
E
K3
B1
B2
B6
B12
c
Pantotensyra
Folinsyra
Niacin
Biotin
Kolin

Stod ingenting om selen!

Bra bra ang vitaminerna, de är ingen fara att ge som du gjort innan.

Det du behöver är ett tillskott av selen, jag ska kolla det sen.

Har du hört med ägaren om hon vill ha den där foderstaten, en med mer hö och/eller andra fodermedel etc? =)
 
Sv: Kvalite på hö!

Alexandra_W skrev:
Bra bra ang vitaminerna, de är ingen fara att ge som du gjort innan.

Det du behöver är ett tillskott av selen, jag ska kolla det sen.

Har du hört med ägaren om hon vill ha den där foderstaten, en med mer hö och/eller andra fodermedel etc? =)

Tänkte jag skulle prata med henne på måndag då jag träffar henne. Tycker att det är så svårt att förklara på telefon vad man menar.
Det blir nog att vi kommer höja hö givan sen när vi ändrar foderstaten.
Nu är det bara selen som måste till :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 968
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp