sandrafors
Trådstartare
Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på?
Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst.
Jag vill främst vara med om att ha fött upp ett föl och vara med om dräktighet och allt roligt och spännande det innebär med att avla fram ett föl.
Men målet är ju att få fram en duglig travhäst för tävling. Hur ska man tänka och bedöma om stoet duger i avel?
Stoet har jag haft från hon var ett år. Nu är hon sex. (född -08)
Info
- Lätt att köra in med ett behagligt temperament och inställning
- Premade som tvååring utan problem
- Kvalade på fin tid som treåring och hann även starta 2 ggr godkänt och med pengar
- Ganska sparsamt tagen, dock inte på grund av hästen utan min inställning
- Gjort 24 starter hittills (är i full kondition och ska tävla fortsättningsvis också)
- Statistik 4-3-3, 136 800 kr insprunget för dagen
- Rekord 14.8 ak, 15,8 am
- Har mycket kvar att ge, aldrig sprungit sig slut och utvecklingen går bara framåt. Har i år debuterat i V75. 6:e placering genom att lugnt följa med och en fin spurt till slut när hon kom fri.
- Korrekt benställning, fin exteriör, ca 158 cm mkh
- Negativt är att hon är plattfotad. Dock inga problem om skoning med sulor.
- Avelsindex 105, inavelskoeff 7,37
- Mamman har lämnat flera avkommor som startat med ok resultat.
- e. Sugar Trader ue. Sugarcane Hanover
- Negativt att pappan inte lämnat några särskilt intressanta avkommor, och jag bedömer honom som inte alltför lyckad i aveln.
Är det tillräckliga grunder till att fundera på betäckning efter tävlingskarriären?
Blir hennes stam för inaktuell och otillräcklig om man skulle betäcka om 2-3 år?
Vad anser ni skulle behövas för framtida prestationer för att de ska ge något avelsvärde?
Värderas lång karriär och hållbarhet tycker ni, eller är det tidiga prestationer som räknas?
100 saker kan ju gå fel på vägen med avel och slutresultatet men jag vill iallafall ha någorlunda förutsättningar för att det ska kunna bli bra rent teoretiskt.
Jag tänkte mig en hingst i 30-max50 tkr klassen.
Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst.
Jag vill främst vara med om att ha fött upp ett föl och vara med om dräktighet och allt roligt och spännande det innebär med att avla fram ett föl.
Men målet är ju att få fram en duglig travhäst för tävling. Hur ska man tänka och bedöma om stoet duger i avel?
Stoet har jag haft från hon var ett år. Nu är hon sex. (född -08)
Info
- Lätt att köra in med ett behagligt temperament och inställning
- Premade som tvååring utan problem
- Kvalade på fin tid som treåring och hann även starta 2 ggr godkänt och med pengar
- Ganska sparsamt tagen, dock inte på grund av hästen utan min inställning
- Gjort 24 starter hittills (är i full kondition och ska tävla fortsättningsvis också)
- Statistik 4-3-3, 136 800 kr insprunget för dagen
- Rekord 14.8 ak, 15,8 am
- Har mycket kvar att ge, aldrig sprungit sig slut och utvecklingen går bara framåt. Har i år debuterat i V75. 6:e placering genom att lugnt följa med och en fin spurt till slut när hon kom fri.
- Korrekt benställning, fin exteriör, ca 158 cm mkh
- Negativt är att hon är plattfotad. Dock inga problem om skoning med sulor.
- Avelsindex 105, inavelskoeff 7,37
- Mamman har lämnat flera avkommor som startat med ok resultat.
- e. Sugar Trader ue. Sugarcane Hanover
- Negativt att pappan inte lämnat några särskilt intressanta avkommor, och jag bedömer honom som inte alltför lyckad i aveln.
Är det tillräckliga grunder till att fundera på betäckning efter tävlingskarriären?
Blir hennes stam för inaktuell och otillräcklig om man skulle betäcka om 2-3 år?
Vad anser ni skulle behövas för framtida prestationer för att de ska ge något avelsvärde?
Värderas lång karriär och hållbarhet tycker ni, eller är det tidiga prestationer som räknas?
100 saker kan ju gå fel på vägen med avel och slutresultatet men jag vill iallafall ha någorlunda förutsättningar för att det ska kunna bli bra rent teoretiskt.
Jag tänkte mig en hingst i 30-max50 tkr klassen.