Kvala direkt i monté?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Anrarhiboul
  • Startdatum Startdatum
A

Anrarhiboul

Undrar bara, gäller åttamånadersregeln för sulkykval om man ska kvala in en montéhäst? Har fått en "problemhäst" till mig som absolut inte fungerar i vagn efter en olycka, man kan köra honom lite i skogen och så men jag skulle inte vilja utsätta någon kusk för att köra honom i voltstart med andra hästar, det är egentligen en trevlig häst som älskar at träna och nu har vunnit fyra montéprovlopp på raken, har 200.000 kr på sig och 300 poäng, bara sju år och det är tråkigt om han inte kan få fortsätta starta, men hur gäller kvalen? Går det att enbart rida monté eller måste hästen vara sulkykvalad inom åtta månader också?

Sv: Kvala direkt i monté?

Anrarhiboul skrev:
Undrar bara, gäller åttamånadersregeln för sulkykval om man ska kvala in en montéhäst? Har fått en "problemhäst" till mig som absolut inte fungerar i vagn efter en olycka, man kan köra honom lite i skogen och så men jag skulle inte vilja utsätta någon kusk för att köra honom i voltstart med andra hästar, det är egentligen en trevlig häst som älskar at träna och nu har vunnit fyra montéprovlopp på raken, har 200.000 kr på sig och 300 poäng, bara sju år och det är tråkigt om han inte kan få fortsätta starta, men hur gäller kvalen? Går det att enbart rida monté eller måste hästen vara sulkykvalad inom åtta månader också?
Bara häst är kvalad en gång i livet, så får du kvala i monté

Men då är det endast monté som gäller? Det går inte att tillgodoräkna sig det kvalet för att starta inom sulkytravet igen, om ni förstår hur jag tänker? Nyfiken bara, är inte så haj på regler för monté och sulkytrav, då mina är inkvalade inom tiden för båda diciplinerna...

Jag tror faktisk att man kan det... Men är inte säker till 100%. Men om du kan kvala den till monté och starta där tills den e klar att starta för vagn, så kan det ju vara så att reglerna ändrats igen, men till den tiden kan det ju vara så att den kan klara ett vanligt kval med ju. Ett annat alternativ är ju (om den är körbar) att bara ta ut den i auto start tills det går att volta med den. Hoppas det kommer att funka för er.

Han är körbar, är inte farlig i lopp (har vunnit provlopp även i sulkytrav nyligen, från dubbla tillägg så han fått volta helt ensam :smirk: ), det enda han är riktigt knepig i är voltstart med vagn, precis som han blir panikslagen när han ska snurra i volten, det slutar antingen med att han kastar sig åt ena sidan flera meter för att i nästa sekund ha kastat sig åt andra sidan flera meter, eller att det blir sken.. Auto klarar han gallant... Han är testad i kval men kusken körde ut med honom efter en omstart... Jag hade inte hästen då men kusken, som är väldigt rutinerad, säger att det var riktigt, riktigt läskigt...
Vi har provat provlopp från start men jag har gett upp det, man får sätta på helstängt, huva med fasta tussar, slaggjord, resgjord, springrem... Men nu blir det nog kval i monté....

Men om du då kan kvala den till monte´ så kan du ju starta den i auto för vagn ju. Har en gång haft en sådan häst, som det bara inte gick att volta med bland hästar, men den funkade fint i auto lopp.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Rom år 40. En strålande dag för stora kapplöpningar på Circus Maximus. Folkmassorna, som kan uppgå till så många som ett par hundra...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
44 308
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka