Sv: kval !!

Hahah, har haft liknande problem med hjordar av islandshästar och kor som kommer dundrandes!!! Men har haft turen att de vant sig… Men det e riktigt läskigt med sån där osynlig tråd, grannen har enbart en ståltråd i knähöjd till sina kor o passera där en av de ”skuttigare” dagarna e inte för kul…

Men min erfarenhet säger att oftast så sitter det mesta hoppandet hos hästarna i ryttaren, ett tipps är att nonchalera situationen och berg hårt våga vägra ta i tyglarna!
Häll hällre krampaktigt i knuten o nynna sång för dig själv, det fungerar…
Tricket fungerar på got o ont, hade en två åring som tyvärr blev påkörd av en snö plog som körde på fel sida vägen, förra vintern. Hon fattade inte att den var farlig förens det var för sent o han inte hoppa över diket… Men hon e fin nu, även om hon fortfarande tenderar att ha otur i loppen, lille Yoggi ”York Thrills”, numer a Vallentunas största diva. :D

vi har flockar av vildsvin lite slumpvist placerade i skogen, typ ett "NÖÖÖFFFFF" från diket... alla stenar = grisar (såklart)... det är oxå en höjdare, å ibland önskar man att det fanns ett staket, även om det bara var en tråd ;)
Dom e ju inte ens rädda för hästarna...
tur att min häst har alzheimer + är fett lättlurad/har mans-gener i huvet (kan bara göra en sak i taget)... så man ser till att hon ska gå på tygel, då kan man nämligen inte göra nått annat än å tänka i massor... hehe.... till å med sällskapshästen kan vägra gå eller hoppa runt, hon hajjar INGENTING... :angel:

Huuu, Viltsvin! O det måste vara lite äckligt! Har iofs aldrig sätt något, så jag har väl samma sorts förutfattade meningar om dem, som många har om fullblod. Man hör ju aldrig talas om dem förens de typ har attackerat någon eller så…

Vi har ”bara” massor med älgar i skogen, när man är ute o rider i skogarna där vart minna föräldrar bor så stöter man väl snittvis på två stycken per tur… De har knatat runt tre o tre vintervis, de e väl de ”avelsdjur” som jägarna sparar, men nu går ju korna runt med sina årskalvar och fjolårskalvarna irrar runt skitförvirrade… Våra hästar tycker att de är skitspännande så de har verkligen vant sig. Men så känner de dem säkert mycket bättre än vad vi tror. Kanske så ser de dem hela dagarna när de e ute i hagarna. Om inte annat tycks våra två små odjur ha någon deal med älgarna, för de har nipper på o bomba igenom hagarna o riva ner staketen!!! Hahaha

Det enda är att korna med kalv kan ju vara aggressivare än vanligt ch det fattar inte hästarna, oftast så ställer de sig mitt på stigen o glor, då tar i varje fall jag en ordentlig omväg…
:bump:
Messy, var i vårt avlånga land, är det sådana viltsvins marker?

Det är även ett av våra andra problem, vildsvin i massupplaga. Prolemet med nervösa hästar kan i många fall sitta i mitt huvud, det vet jag. Har hänt så mycket bara ,som jag har haft en jättetur att ta mig genom. Travarna har fastnat med vagnen och galoppörerna med benen i ståltråden som sedan hängt med en bra bit i sken över fälten. Men modet växer nog till igen när den allmänna oturen på gården och i livet lagt sig.

Älgar är väl trevliga att träna med,när jag hade gård i södermanland hade jag en fjolårs kalv som dök upp varje gång jag jobbade hästarna i en brant uppförsbacke,den tyckte det var jättekul att löpa ikapp med hästarna precis intill.

Har även tränat mycket i det hjorthägn vi hade på vår gård, en obegränsad gräsbana med 40 ha slät och backig väl ansat gräs. Men pricis intill alla hjortar som ibland kunde stå i grupper om 50st o glo när man dundrade fram. Pappa tyckte vi skulle jaga från häst ryggen då man kom så väldigt nära djuren så man minimerade risken att ska skjuta. Men det blev aldrig så.

Har alltid tränat i skogen men har alrig behövt passera andras undermåliga staket.

Hahah, nää vissa har verkligen undermåttiga staket… Att det inte är mer vilt som dundrar in i staket med enkel eller dubbel ståltråd. De e verkliggen svåra att se, kommer gräset eller snön upp i driver utan att några djur trampar ner det så blir det än värre…
Men men, vi får vara glada att vi inte måste handskas med taggtråd!!!

bra mycket närmre än vad du tror!!!!
Bogesund... ute hos Bisse...
du vet vem jag är, men verkar inte ha fattat ännu :p
Marias kompis (på bion)... som va i Tommy Gustavssons stall här om veckan!

vildsvin model mindre och söt... dock inte lika söta i grupp om 25 st med mamma, pappa, mormor å morfar å alla kusiner :devil:
vild.jpg

Haha, kände precis igen dig på bilden!! Jag brukar försöka att hälsa på dig, men inte alltid att du ser mig… *anklagande blick* Haha
Visste inte att du hade/red häst ute hoss Bisse heller. Definitivt viste jag inte att det fanns sådär *harkel* ondsinta varelser där..!

Men du… de e rätt söta!

”våra älgar” brukar bara stå/ligga lite lugnt några meter från stigen. Även om de inte e många e de liksom STOORA! Fast såå häftiga.. tänk att ha en älg hemma i stallet…

Men skall du ha hästen för galopp eller ridsport? Kan man inte vända sig till ridsportsförbundet o säg att man inte får något konkret svar från galoppförbundet ang passet?

jag har en häst som ska starta!!!! (hon e skyldig mig pengar) :p

älgar e hon van vid sen angarn.. å RÄVAR på banan... bäst e rävungarna som "äger" banan.. hehe...

jo man får väl kontakta jordbruksverket eller ridsportsförbundet...
vore ju helt klart bäst å skriva en lång lista med alla namn som får olika svar

jag har väl aldrig ignoreeeerat diiiig :cry:
du e ju typ en av få easy-goin' på täby... alla ska ju vara såååå coola å speciella å aldrig hälsa *arg*

Jag e en tönt så mig kan man hälsa på!!! Hahaha
Jag e bra dryg för syn skull… du vet shargången… :devil: *asflabb* Blev ju uppfostrad så hoss Janos Török…
Behöver jag påpeka att jag härstammar från generationen som fostrades av Pia Almqvist(Brant), hunsades runt av Susanne Berneklint, gjorde precis vad som hälst som man blev tillsagd att göra trots att man var livrädd och fortfarande minns Fredrik som lärling? :crazy:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 530
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på 6 år som är 50/50 fullblod & halvblod(e.fetcher n). Hon har ett mycket starkt psyke och har alltid haft, men...
Svar
1
· Visningar
943
Senast: Fragile
·
Övr. Grenar heter ett gammalt drama av William Shakespear.....Merchant of Venice var väl originaltiteln. Det är också namnet på en ny avelshingst...
Svar
2
· Visningar
1 786
Senast: F-Blod
·
Övr. Hund Sådär, nu har The Black Destructor känd mental status. Inga jätteöverraskningar, dock lite förvånad över planering/bedömning vid ett par...
Svar
2
· Visningar
1 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka