Kurser nu o förr?

kvandi

Trådstartare
Är det bara jag eller är det färre helgkurser nu för tiden än vad det var förr? Vart jag än letar så är det bara privatlektioner som gäller. Helgkurser med både teori o praktik verkar svårare att hitta?

Jag saknar det, att åka iväg en hel helg, med övernattning (för häst och/eller ryttare) o ha lite teoritid o kunna sitta o snacka ihop på kvällen t.ex. Nu är allt så opersonligt, man kommer för sin lektion o åker sen igen. Ridläraren talar bara till eleven och om man mot förmodan vill stå som fotfolk så är det då svårt att lära av de andra ekipagens arbete.

Vad tycker ni- har det förändrats? Vad har ni för möjligheter runt er?

Sv: Kurser nu o förr?

Åh vad kul det lät med helgkurser! Vi bor i samma område (GBG) också så vi har samma problem. :( Vet bara kurser i Förlanda men där är ingen övernattning osv.

Problemet är nog bla att det ju blir så dyrt med en hel helg ,mat osv, jag har en känsla av att många inte riktigt vill lägga ut de pengarna. Där jag bor tycker jag att det är ett ganska litet utbud både på helgkurser och annat men tyvärr är det så att när någon försöker fixa nåt får de ofta ställa in pga av få deltagare.

I min klubb har det inte varit någon helgkurs de senaste åren. Förr hade vi vanligen 4-5 helgkurser per år.
Anledningarna till att det inte blivit några helgkurser är bl a brist på anläggning och svårt att enas om inriktning/tränare.

Det kan nog stämma. Har inte tänkt på det, men nyligen försökte en bekant arrangera helgkurser för en av sveriges mest framstående tränare. Allt var ordnat och klart med tränaren, så det beror inte på honom/henne, men folk började droppa av så till slut blev det inget.

Jag har varit på flera helgkurser, och det är ju så himla mysigt, att sitta och prata igenom dagen över lite god mat, att få prata häst utan dåligt samvete!

Men jag tror att i takt med att fler och fler blir mer och mer ambitiösa så lägger man mer pengar på att rida regelbundna lektioner. Då blir det inte mycket över till de här sociala helgkurserna.
Förr var det ju också så att många reste långt för att komma till instruktörerna, som det fanns få av, och för att träffa andra likasinnade. Nu finns det så många duktiga instruktörer att det är de som få komma till eleverna.

Ja visst har det ändrats. Kommer ihåg för ca 8-10 år sen. Då hade vi helgkurser och de va massa med folk som ville gå. Vi hade nog 5-7 st på ett år och det va alltid massor som fick stå som reserv. Men sen blev de färre och färre... vet inte om de beror på om fler stall har sin egna instuktörer som kommer...
Jag saknar iallafall helgkurserna. Den gemenskap som vi hade på helgkurserna saknar jag jätte mycket...

Jag älskar helgkurser, sen beror det naturligtvis på för vem. Den senaste jag red, men det var länge sedan bör ha varit en gaedinga kurs typ 2006. Sen har jag inte haft något att åka på.:cry:

Det där har jag också noterat.
Det verkar som många vill vara men när det närmar sig backar de ur, gärna väldigt sent så att det inte går att få tag i ersättare.
Jag har förstått att det är besvärligt att anordna kurser.

Det svåraste med kursandet är att hålla kostnaderna nere och få ihop folk till dem. De flesta instruktörer kostar 3500kr/ dag + resa kost och logi. Vissa kostar ännu mer, men det är inte så mycket att göra någonting åt, minus moms får de inte mycket kvar ändå och jag tycker att arvodet är rimligt för jobbet.

Det kanske är läge att börja lägga ut även lokala ridkurser på SIFs hemsida om det är möjligt? Det ska jag ta upp i mitt utskott framöver och se om vi kan påverka något där och om det kan vara vettigt.

Då blir det kanske lättare att få ihop folk till kurserna än det är nu då man oftast annonserar bara i den egna klubbens kanaler och möjligen hos grannklubbarna.

Håller med! Som det är nu får man lusläsa alla lokalklubbars hemsidor och stallens hemsidor för att få reda på var kurserna är. Helt hopplöst! Det borde samlas på ett ställe - eller så får lokalklubbarna se till att deras hemsidor blir uppdaterade med infon.

Jag måste säga att iaf i vår klubb så annonseras det väldigt dåligt. Det känns lite mer som "innegänget" i de olika stallen får mail om det men det läggs inte ut datum o sånt på hemsidan, varvid de som kanske inte vet om maillistan inte får vetskap om det. Det annonseras heller inte så vidare bra i klubbtidningen, vilket är ett än bättre redskap att nå ut till massorna. Men det är ju inte så konstigt, en tidning som kommer 4ggr per år blir ju inte direkt aktuell o man måste vara ute i god tid med datumen.

Hur är det i klubbarna egentligen, finns det nån av styrelsen utsedd person att sköta aktiviteter i form av kurser, föreläsningar o så eller ligger det bara på eldsjälar i de olika stallen? Jag tror kanske att fler av klubbarna utsatta aktiviteter skulle kunna locka fler deltagande? Vad tror ni?

Jag surfade in på en klubb som hade gemensam träning varje fredag, då hyrde klubben en ovalbana+paddock o så fick alla som ville komma o träna den dan. På sommarn hade de nog lite grill o fika o så. Det tycker jag låter som en supertrevlig aktivitet där alla kan va med oavsett hur mycket pengar man kan lägga på tränare... O skapa lite sammanhållning :)

jag sitter ju men i styrelsen i en av Göteborgsklubbarna. Vi har försökt ordna massor av olika saker men det är alltid dålig uppslutning. Känns ibland lite hopplöst. Rena träningar för instruktör känns inte helt rätt att ordna, vi vill ju göra aktiviteter som alla kan vara med på, oavsett om man har häst eller inte. Men några ridträningar har vi ju. Sen kommer vi att börja ha en fast dag på Sävebanan också, det är ju fullt möjligt att bjuda med någon tränare då. Många annonserar ut externa kurser på vår hemsida.

Du kan så klart också ordna kurser själv också, så gör jag med tränare jag verkligen vill rida för. Hyr sedan ridhus eller bana.

OA

Dålig information = dålig uppslutning
Att behöva lusläsa alla enskilda stallens hemsidor för att få veta när och vem som har kurser funkar inte. Det MÅSTE stå på lokalklubbarnas hemsidor. Jag är medlem i Djarfur men ska gå med i Vaengur också. Det verkar hända mer där - iaf så är hemsidan mer uppdaterad än Djarfur.

Själv har jag ingen egen häst men har precis varit iväg och ridit i helgen.Jag frågade ett ställe jag varit på innan, bokade in tre lektioner och en uteritt och övernattning med en kompis lördag-söndag och så hade vi självhushåll, tog med lakan och handduk och sov i deras kurshus. Betalade bara för övernattning, lektioner och uteritt och därför gick det att hålla nere kostnaden också. Vi hade jättemysigt. Är man ett gäng som är intresserade så kan man ju alltid ringa och fråga själv på nåt ställe där man gillar tränaren om det är möjligt att komma en helg. Teorin uteblir ju dock i detta fallet då. Vi hade lektionerna tillsammans.

Senast ändrad av en moderator:

Det handlar om pengar helt klart..om man får betala1500 för 2 dagars ridkurs om man åker hem med sin häst mellan åt så blir det billigar eän om man ska ha boende, mat för hästen och sig själv..
Då kan man nog landa uppåt 4000 för en helg och det är 1½ kurs utan boende till.
Teorin kan ajg läsa mig till känner jag så den är jag inte villig att betala för och teori får man ju samtidigt som man rider lektio.. ridläraren lär u en att rida samtidigt som man rider.. 2 flugor i en smäll:)

Sedan kan jag hålla med om att det kan vara mysigt att sova över prata lite skit å så.. men då har vi ju den hederliga gamla ridlägret istället att åka på:laugh:
Fins ju spa helg för häst och ryttare finns ju en hel del kurser med lyx å doning.. gäller bara å öppna plånboken så finns de massvis med utbud=)

Jag rider dock hellre 5 pivatlektioner för 2000 än att åka på kurs 2 dagar för samma pris.. känns som jag får ut mer av ridlektionerna=)

Men de är jag de=)

"min" klubb fixar inte heller någonting utan det är typ 3 saker per år som händer lite trist..

Jag tror på att mer aktiviteter i en klubb/förening så blir de mer fart på medlemmarna med.

Har man vi säger 1 gång i månaden långritt så kan amn inte ena månaden kasnke man kan andra! men som det är nu har dom bara 1-2 per år och kan amn inte så så är det kört!

Att man har träningar varje vecka att om man är intresserad ringer man till tränaren åker ut ett gäng till banan och kör ett pass..

Att man annordnar en massa roligheter.. skoj tävlingar. lätta blåbärshoppningar, tips"promenad"(ridning) till häst, lättare distanstävlingar. fejk visningar så man får visa upp sin häst för riktiga domare som om det var på riktigt och få en bedömning som om det var på riktigt fasten det är på låssas=)

Ha öltölt, ha grillkvällar ha trecc tävlingar ha kurser i NH, lastträningskurser, ja jag kan rabbla på tillall oändlighet..

Allt behöver ju inte vara på så blodigt allvar och alltid handla om islandhästtävlingar så fort det är tal om tävling tycker jag..
Sedan att man så klart har islandshäst tävlingar kanske varannan månad?!

Mer händelse i våra klubbar tack:banana::bump:

Men på en kurs är det ju lektioner, beroende på upplägg så är det även privat om det är vad man betalar för..? Det som var tanken förr med kurserna var ju ofta att man verkligen fick jobba igenom sin häst under helgen, man äter gott (ofta till självkostnadspris) och snackar massor av häst en hel helg.

Teori med en bra instruktör är ju Priceless!!!! Eyjólfurs teori t.ex är så inspirerande så det är galet och det blir ett tillfälle att få del av instruktörens synvinkel på hästhantering/träning. Visst, man kan läsa sig till mkt teoretisk kunskap men det är svårt att ställa frågor till en bok!? Ett teoripass kan ju också vara att kanske ha filmat under dagen och sen gå igenom det med kursdeltagarna. Det är ju väldigt varierat beroende på vem man rider för.

Jag har turen att stå i ett privat stall som tar in bra instruktörer, någon kurs per år plus regelbundna lektioner. Jag känner mig verkligen lyckligt lottad. Sen kan jag också sakna hela grejen att åka iväg på kurs, det var helt klart speciellt!

Att kurser skulle kunna läggas upp på SIFs hemsida tycker jag låter som en bra idé! Precis som med tävlingar!

Ja vi har gjort så i vårat stall med, dels lektioner men även kurshelger. Men sen tycker jag det är oerhört givande att åka iväg på kurs, för det handlar ju inte bara om kursen utan även om annan erfarenhet. Kanske vill man åka iväg och tävla också någon gång, en kurshelg är ett lagom sätt att träna hästen på att bo borta, åka transport samt vistas i främmande miljö.
Sen tillför ju som sagt kurserna på ett helt annat sätt, te x kan man ta sig mera tid att fördjupa sig i ett problem som tar längre tid i anspråk än vad t ex en lektion med en eller två till kan erbjuda.

Håller helt med, kurser är ju ett jättebra tillfälle att just åka ut och miljöträna hästen och allt det där...och att få sitta och snacka med likasinnade en hel helg med god mat och dryck. Jag försöker själv rida regelbundet hemma för instruktör och gå på kurser emellan ibland.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
540
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Då våran lektionsverksamhet är relativt liten med ridlekis och ridskola 4 dgr i veckan på tisdagar, onsdagar, torsdagar och lördagar och...
2
Svar
24
· Visningar
2 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka