Kurser i grundläggande hästsjukvård

Piglet

Trådstartare
Fick tipset att Blå Stjärnan har kurser i hästvård ( enklare sjukvård). Men kan inte hitta ntn info om det på deras hemsida.
Någon som känner till om det finns den typen av kurser? Jag tänker då kvällskurser för vuxna, inte regelrätta utbildningar.

Sv: Kurser i grundläggande hästsjukvård

Har du kollat alla lokala kurser? Sthlm brukar ha fler kurser än dem ute i landet,
just "kvällskurserna" dyker upp lite då och då, men grunden i Blå Stjärna är ju
de kurserna som gör dig till "riktig" blå Stjärna.

Jag kan VARMT rekommendera att gå Risk-och säkerhet och Grundkurs 1!!
Toppen kvalité på dessa kurser och man har SUPER kul.
Är man minsta intresserad av andra djur än häst så kommer man ha stort nöje
och nytta av dessa kurser.
(och vi är måånga hästmänniskor som är med, så det blir mycket hästsnack iaf..:angel:)

Mvh StarryNight -Blå stjärna-

Blå Stjärnans hästvårdskurs rekommenderas verkligen! Bor du i stockholmstrakten tycker jag absolut att du ska försöka gå den. Vet inte om den anordnas på andra platser i landet också, det är i alla fall inget jag hört talas om. Ring kansliet så kan de säkert berätta mer om du inte hittar någon info på hemsidan. När jag gick kursen för ca tio år sedan var det ca 10 kurstillfällen på höstterminen och lika många på vårterminen, inriktningarna hästvård resp hästsjukvård. Ävne lite praktiska inslag som visning av häst, lastning, stalltjänst mm. Kursen gav mig en jättebra grund i mitt fodervärdskap och senare hästägande.

Gammal tråd, men kan väl uppdatera med att det troligen är Stockholmsförbundets häst-/sjukvårdskurs på K1/Kavallerikasern som du hört talas om.
Info om anmälan brukar komma ut på hemsidan och i tidningen i slutet av våren, brukar gå att komma med även utan risk/säkerhet och grundkurs 1. Terminsstart sen i sep/okt och håller på 1 gång i veckan under ht & vt (med uppehåll kring jul). En bra kurs med bra lärare (bla en veterinär som huvudlärare) och nyttiga kunskaper att repetera, både teoretiskt och praktiskt.

Kursen är ett krav för att få ridtillstånd för att motionsrida på Kavallerikasern och finns det behov av fler ryttare så brukar man kunna få rida upp innan jul (för att sen avsluta kursen).

Har inte hört talas om att andra förbund har lika organiserade hästkurser varje år, men bästa tipset är väl att gå med i Blå Stjärnan så du får information från ditt lokala förbund & centralt samt berätta att du är intresserad så kanske ni gemensamt kan starta upp en kurs om den inte redan finns.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
243
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känns som att en ångvält kört över mig och jag har varit ute i krig under 7 svåra år typ. Började i helgen med att Sotis blev dålig...
Svar
3
· Visningar
930
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 760
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V