Kür- hur går det till?

Qwemp

Trådstartare
Jag undrar hur man går tillväga för att skapa ett kürprogram. Jag vet att man ska ha musik till ritten men, hur skaffar man det? Får man använda sig av musik från tex spotify, eller använder man iTunes? Ska musiken ligga på skiva eller tex usb? Det är ju en viss musik vid inridningen, och sedan en annan, är det samma spår eller hur fungerar det igentligen?

Många frågor haha men blir glad för svar!:p

Det beror väl lite på vilken "nivå" du hade tänkt dig. Vissa riktigt stora ryttare låter ju specialkomponera musik till sina program så att det passar exakt med övergångar osv. Sen är det ju också viktigt för programmets helhetsintryck att man har musik som passar hästen. Har du en stor, tung och kraftfull häst kanske det inte passar med flöjtmusik och har du en nätt och lätt häst kanske det inte passar med basig och kraftfull musik.

Det är mycket jobb med att komponera musik så att det både låter bra och passar till programmet, och den tekniska biten är inte helt lätt heller om man inte är inbiten med musikmixing från början. Så du får fundera på om du vill ha rid-musik till "hemmabruk" eller om det är en ordentlig kür du är ute efter.

Jag har alltid varit ett stort fan av Louise Nathhost som hade specialkomponerad musik av Benny Andersson förr om åren när det begav sig.

Tack för svar!:)
Tänker mer om låtarna skall ligga på skiva eller hur man gör på tävling...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte om det är borde ligga under allmänt eller häst, men vi testar här: Om jag vill bygga ihop en kür, med musik, vilka lagar...
Svar
0
· Visningar
742
Senast: Gnapp
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 144
Senast: Migo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 294
Senast: Ajda
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 706
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar