Kür - förslag på musik

soffie

Trådstartare
Jag är väldigt sugen på att börja lite smått med min S:t George kür.(Yr ryttare) Om det är någon som gjort en kür här, hur gick ni till väga?I vilken ände började ni? Gjorde ni först program eller valde ni musiken först?

Har börjat fundera endel över musiken, jag vill ha en musik med bra tryck (bas, trummor?) i, samtidigt som den inte får vara hysterisk!Och absolut ingen panflöjt eller "pling-plong" som jag kallar det :D. Var i Falsterbo och lyssnade när dom intervjuvade Helen som gjort kürer till Jan och Minna och hon sa att det var en fördel att ta musik som är känd. Som man kan sjunga med i. Jag funderar lite på sån musik som Jan hade till Briars förra kür, lite sambatakter (Ricky Martin osv) lite glatt. Och så älskar jag schlager :D

Det är ju väldigt svårt att ge förslag på musik utan att ha sett min häst. Men han har bra med energi och mycket utstrålning, så jag kanske inte ska välja en musik som gör att det "blir för mycket"? Men samtidigt vill jag att det ska vara bra drag. Hans höjdpunkter är piruetterna och bytena, man kanske ska försöka framhäva dem ännu mera med en speciell musik där??

Alla förslag välkommnas! :)

Om det är så att du gillar schlager så ska du väl andvända dem. Jag tycker du skulle kunna ta Shirley Clamp/ Min Kärlek, Charlotte Nilsson/ Take me to your heaven, Herreys/ Diggilo Diggiley, nån GT låt, Da Buzz, Anastacia, Barbados, nån Abba låt, Lena Ph fast kanske inte det gör ont :smirk:, Fame. det är bara att välja och vraka :D. Inte för att jag har gjort nån kür förr. Men jag och en kompis brukar vara experter på att få musiken rätt till ekipage i vanliga klasser ;)

Nu rider ju inte jag själv kür, men jag gillar ju mycket att titta (och lyssna). Vad som ganska ofta får ger mig krypningar i armarna, det är dåliga övergångar mellan olika musikstycken. Ofta har man brutit mitt i en takt eller fras, och det skär verkligen i mina öron. Dessutom har jag svårt att förstå hur man kan välja musik med en takt som inte stämmer med gångarten. Alltså, mycket modern musik (typ då schlager) går ju i fyrtakt, medan galopp ju går i tretakt. Det stämmer så illa. Det är möjligt att det finns något skäl till att man gör så här, något som amatörer som jag inte fattar, men musiken är ju där för att hänga samman med programmet och ritten, inte bara som något ljud i bakgrunden som är där för att det måste. De där hackiga övergångarna är verkligen värst.

Jag har länge velat se någon rida till Bruce Sprinsten´s låt Sunny day (tror den heter så). Jag blir SÅ glad när jag hör den låten om man bortser ifrån ett avsnitt i senare delen där någon klämmer i med ett skrikigt saxofonsolo.

Tar du mitt förslag så måste jag bara få veta var du ska rida någonstans - så jag kan komma och titta. :)

Sv: Kür - förslag på musik

Vi valde upp-poppad klassisk musik som vi spelade om och om igen medans dottern red ponnyn i de olika gångarterna/rörelserna för att hitta just den låt/del av låt som passade taktmässigt. Sedan började vi med programmet och när vi fått ihop ett bra program klockade vi tiden för de olika rörelserna med tidtagarur. Sen var det "bara" att klippa ihop musiken enligt tiderna. Finputsning efter det, vet inte hur många gånger dottern fick rida programmet för att allt skulle stämma 100%.

Ett tips, kolla att den ridbana/det ridhus du använder verkligen är 20-40 eller 20-60! Programmet kan diffa annars när du ska rida upp det!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka