Kunniga på nordsvenskavel?

via

Trådstartare
Har vi någon här som är kunnig på Nordsvenska stammar?
Jag har just nu en nordsvensk på inkörning. Jag har kört in många hästar, men den här är svårast hittills. Om nordsvenskar kan jag noll och intet, så hon kanske beter sig som en genomsnittlig nordis, det vet jag inte.
Hon är väldigt snäll, men mer bakskygg än vad hästar är i genomsnitt (enligt min erfarenhet) och tar också mer tid på sig när det gäller att acceptera nya saker bakifrån. Arbetet går hela tiden framåt, och det är egentligen inga problem med henne, bara att hon tar så oändligt lång tid på sig.
Hon är e: Brattvolds Mjölner-Centrum-Frost.
Finns det något i den stammen som säger att hon ska vara lite svår?

Sv: Kunniga på nordsvenskavel?

Har vi någon här som är kunnig på Nordsvenska stammar?
Hon är e: Brattvolds Mjölner-Centrum-Frost.
Finns det något i den stammen som säger att hon ska vara lite svår?

Det finns ingen godkänd nordsvensk hingst som heter Brattvolds Mjölner. Låter som en dölehingst i mina öron.

De andra hingstarna är inte "svåra" vad jag vet. Hon har inte varit ute för något innan?

Aha. Där ser man.
Ägaren har köpt henne som föl, och därefter hon hon gått i hagen och drällt, så hon har inte varit med om något negativt vad man vet. Och det är som sagt var inte något specifikt problem med henne, mer än att alla framsteg går så oändligt långsamt.
Tack för ditt svar!

De nordsvenskar jag träffat (inkl min egen) har varit samarbetsvilliga och lärt sig snabbt.

Det handlar nog bara om individen.
Tycker också det låter som en döle, googlar man på namnet kommer det upp en häst på en gård.
Kollar man stammen ser det ganska norskt ut.

Se där ja, där fanns ju hennes mamma också, så det är alltså den gården hon kommer ifrån. Pappan är kanske bara en gårdshingst då?

Pappan är kanske bara en gårdshingst då?
Jag skulle tro att han var tänkt att visas men så har han kallblodstravare i härstamningen. För att bli godkänd i Sverige krävs fyra generationer utan kallblodstravare. Brattvolds Mjölner har kallblodstravaren Jahn Sjur som farfars far.

Min nordis är extremt lättlärd, man gör en sak en gång, när han gör rätt berömmer man. Sedan kan han den saken. Jag överdriver inte, det är verkligen så enkelt.

Så det finns nog individer åt varje håll.

Liknande trådar

Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka