Kunna regga som hannoveranare här hemma...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 4 343
Sv: Kunna regga som hannoveranare här hemma...

De var här i december ..... Fölen får gröna papper när de sedan regas här..

Gira :banana:

*knapplån*

Men kan man inte regga även "utländska" ston i hannoveranerförbundet ? Som vi gör här i Sverige ? Att Asvh är ok i tyskland ?

Har varit inne på de förut eller framförallt kanske att använda en godkänd tysk hingst och sen regga avkomman i det förbundet. För att sen regga in den i sverige... Vet det var mkt snack för ett för sen (nån hingst de inte godkände och det förbundet blev surt ? )

Min märr är ju 75% hannoveranare så henne kanske de kan gå med på att regga i tyskland ;) Eller iaf hennes avkomma sen :)

Jag vet det, kanske fattade mig dåligt, men det är inte många som pratar, läser eller skriver tyska, men vill vara med.
Därför tänkte jag mig någon form av intresse förening.

När har du tänkt starta ???

*knapplån*

Men kan man inte regga även "utländska" ston i hannoveranerförbundet ? Som vi gör här i Sverige ? Att Asvh är ok i tyskland ?

Har varit inne på de förut eller framförallt kanske att använda en godkänd tysk hingst och sen regga avkomman i det förbundet. För att sen regga in den i sverige... Vet det var mkt snack för ett för sen (nån hingst de inte godkände och det förbundet blev surt ? )

Min märr är ju 75% hannoveranare så henne kanske de kan gå med på att regga i tyskland ;) Eller iaf hennes avkomma sen :)

Alla ston som ska tas upp i deras stambok ska visas upp.
Deras stambok finns i 4 "avdelningar" precis som ASVH har olika färger på papperna.
http://www.hannoveraner.com/english/zucht/estutbuch.shtml

Alla ston som ska tas upp i deras stambok ska visas upp.
Deras stambok finns i 4 "avdelningar" precis som ASVH har olika färger på papperna.
http://www.hannoveraner.com/english/zucht/estutbuch.shtml

Ok fast att visa upp min 24åring är nog ingen ide...
Även om jag ju skulle få en "riktigt" godkänd Hannoveraner om jag använde en hannoveranerhingst på henne då det skulle vara hannoveranerhingstar i 3 led på avkomman :) Men som sagt då faller de ju på att mamman inte är med i stamboken.

Tanken är att även vi i Sverige ska kunna vara medlemmar direkt i Hannoveranerförbundet. Inget dotterförbund behövs. I slutet på mars fattas beslutet på årsstämman. :)

Då hoppas jag på att det blir ett positivt svar, det hade underlättat mycket tycker jag som ev. har planer på ta stoet till Danmark i år annars. Visserligen bor jag i Skåne, så jag ska väl inte klaga, men det är ändå enklare för mig att åka till den vanliga svenska stationen och att tyskarna sedan reggar fölet här i Sverige.

kanske en dum fråga men är det ont om äkta Hanoveranar sto i sverige tro ?

Nej, det finns väldigt gott om hannoveranerston i Sverige.

Tanken är att även vi i Sverige ska kunna vara medlemmar direkt i Hannoveranerförbundet. Inget dotterförbund behövs. I slutet på mars fattas beslutet på årsstämman. :)

Vilket beslut fattas av vilken årsstämma?:confused:

Man ska bl. a ta beslut om uppfödare av Hannoveranare i andra länder ska kunna vara medlemmar direkt och kunna registrera dem.

Saxat från Hannoveranerförbundets hemsida:

"Vorbehaltlich der Zustimmung durch die Delegiertenversammlung am 28. März unternimmt der Verband damit einen weiteren Schritt im Sinne der Weiterentwicklung nach der Anerkennung in Sachsen-Anhalt und der Gründung des Hessischen Bezirksverbandes. Die Novellierung des Tierzuchtgesetzes bringt es ohnehin mit sich, dass die Züchter in anderen Bundesländern durch den Hannoveraner Verband vor Ort betreut werden sollen. Den zahlreichen treuen Hannoveraner Züchtern in ganz Deutschland wird somit die Zuchtarbeit erleichtert.

Gleichzeitig soll ab 2007 ausländischen Züchtern in Staaten, die keinen Tochterverband haben, eine Direktmitgliedschaft beim Hannoveraner Verband ermöglicht werden. Als Folge der hohen Exportrate sind aus vielen Ländern Anfragen nach den Möglichkeiten einer Originalzucht an den Verband gerichtet worden. Auch hier wird dem ständigen Wachsen der „Hannoveraner-Familie“ Rechnung getragen."

I dag är det den 28:e mars, någon som vet om något beslut är taget?

Det finns inget på hemsidan än. Appropå 28 mars, skulle inte avelsextra komma då? Eller är det imorgon kanske?

Imorgon är det väl som Avelsextra ska dimpa ner i brevlådan till oss prenumeranter. De andra får vänta tills på lördag.;)

Kunde ju räknat ut att det var på en torsdag. Fattar inte vad jag fått 28:e ifrån i det sammanhanget! ;)

Japp! Jag som är hemma sjuk sprang och läste fortare än kvickt! Dessutom var jag tvungen att kolla "min" annons! (s.80) Jag visste inte hur resultatet skulle bli!

Nu har man lite att läsa. Jag som försöker läsa körkortsteori (BE). Går sådär...

Det var ju tråkigt att du ska vara sjuk när det är sånt underbart vårväder, tur att du fick lite att läsa iallafall. Såg din annons, blev väl jätte bra:)

BE-teorin klarar du galant, fixade det förra sommaren, jäkligt skönt att ha faktiskt:)

Här står det om mötet:

Große Zustimmung der Delegierten

Verden. Während der Mitgliederversammlung des Hannoveraner Verbandes, die am 28. März in Verden stattfand, stimmten die Delegierten der bundesweiten Anerkennung des Zuchtverbandes zu. Zudem wurde die Möglichkeit der Direktmitgliedschaft für ausländische Züchter geschaffen. Diese Entscheidungen wurde von den 88 stimmberechtigten Delegierten mit Applaus begrüßt.

Damit bestätigten die Delegierten den Vorstandsbeschluss vom 1. Februar. Bereits 2005 war der Hannoveraner Verband durch die Verschmelzung mit dem hessischen Zuchtverband und der Anerkennung in Sachsen-Anhalt über die Grenzen des Zuchtgebietes hinausgegangen. Der erfolgreiche internationale Absatz bescherte ein wachsendes Interesse dieser Käuferschaft an der Zucht und einer aktiven Mitgliedschaft im Hannoveraner Verband. Diese ist nun in Ländern, in denen es keinen Tochterverband gibt, möglich. Neben umfangreichen Satzungsänderungen wurde der Name des Zuchtverbandes von „Verband hannoverscher Warmblutzüchter e.V.“ in „Hannoveraner Verband e.V.“ geändert.

Insgesamt berichtete Zuchtleiter Dr. Werner Schade über eines der erfolgreichsten Jahre des Hannoveraner Verbandes sowohl in wirtschaftlicher als auch in sportlicher Hinsicht. Weiterer Programmpunkt waren die Ehrungen. Arend Kamphorst, Prieros, wurde mit dem Fritz von der Decken-Preis als erfolgreichster Hengstaufzüchter ausgezeichnet. Der Freiherr von Stenglin-Preis und der Burchard Müller-Preis für den Züchter des besten Hengstes des Jahrganges 2003 ging an Heinrich Behrmann, Stedebergen. Als Züchter eines Hengstleistungsprüfungssiegers wurde Friedrich Oppermann, Salzgitter, geehrt.

OK, tack, då är det fritt fram att regga hannoveranare i Hannoveranarförbundet i länder även om inget dotterförbund finns i det landet om jag har fattat det rätt.

Fick ett mail från hannoveranerförbundet igår:

The dicision means that breeders in countries without daughter societies can become direct members of our Verband.

However, our board has to agree before we can become active in a new country. There is quite a bit of interest from Sweden, but we have to clarify a few formal things with regards to your country.

We are optimistic, that we get things straightened out during the next two months.

Liknande trådar

C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana... 2
Svar
21
· Visningar
2 778
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka