Kungsgran OK att ge till hästar???

A

Annas

Idag åker granen ut och som vanligt vore det trevligt för hästarna att få lite att gnaga på i hagen. I år har vi haft en kungsgran (inte silvergran utan en grön med långa barr). Är det OK att ge den till hästarna?
 
Sv: Kungsgran OK att ge till hästar???

:eek: Nej, ge för allt i världen inte den till hästarna! Vet inte om det är dödligt men det jag har alltid fått höra att den är giftig för alla djur! Ta alltid för givet att alla förädlade trädgårdsväxter är skadligt att ge hästarna, så är du alltid på säkra sidan.
"Lillis! ;)
 
Sv: Kungsgran OK att ge till hästar???

Tänker du inte på idegran nu? Men om du verkligen menar kungsgran ska vi naturligtvis inte ge den till hästarna!!!
 
Sv: Kungsgran OK att ge till hästar???

Kungsgran är ungefär som våran vanliga svenska gran förutom att den växer tätare och snyggare och lämpar sig väl som julgran, man måste stängsla av odlingen från vilt så den är nog god att äta verkar det som. Men den är känsligare för insektsangrepp och måste oftare bekämpas med kemiska preparat.

Så den går nog att ge till hästarna men med tanke på de kemiska preparaten den kan ha sprutats med så kanske det inte är en så bra idé?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
912
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 432
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 635
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp