Kultryck på hässtransport

pulkaskurk

Trådstartare
Vad har ni för kultryck på era hästtransporter?

När jag köpte mitt Kylinge släp så hade jag inte en tanke på att ens kolla vad det var för kultryck på släpet, jag förutsatte att de satt axeln där den ska sitta (dumt av mig att inte kolla på det jag vet men jag hade inte en tanke på det då).

Anledningen till att ämnet kommit upp är att nu sist jag körde transporten kom jag nästan ingenstans, detta var första gången jag kört med min bil och detta släpet när det var halt ute, bilen satte sig på "rumpan" och lättade framtill och självklart har jag bara en framhjulsdriven bil just nu så jag kom ju nästan ingenstans :mad:

Idag mätte jag kultrycket med hästen i släpet och det var 117kg! :eek::eek::eek:

Jag har hållt på och måttat in en hel del båttrailar så att de ska ha rätt kultryck och då brukar man säga att kultrycket skall vara ca 40kg, en tjej ska orka lyfta av det utan att det är för tungt har varit måttet.

Så vad har ni för kultryck på era transporter? Känns jobbigt att flytta på axeln eftersom den är fastsvetsad och inte sitter med klämfästen som på många andra släpvagnar men det är ju fruktansvärt tung jobbat med så högt kultryck och bilen mår ju inte heller bra av det :(

Tidigare har det varit sambon som alltid fixat med släpert och han är urstark så han har inte märkt att det är tungt suck...

Sv: Kultryck på hässtransport

Hur mäter man kultrycket?

Man lastar släpet tex båten på den båttrailer man ska ha eller hästen som ska stå i transporten sen ställer man stödhjulet på en våg, en vanlig badrumsvåg fungerar dock helst inte i glas och så lägger man gärna en planka/skiva under för det kan bli stort punkttryck och då spricker vågen om man har otur och man läser helt enkelt av vågen hur många kg det blir på stödhjulet.

De flesta bilar tillåter ett kultryck på ca 60-80 kg

Beroende på om kultrycket är för högt eller för lågt behöver man flytta på axeln framåt eller bakåt för att få det rätta trycket för att man inte ska ha sönder/slita onödigt mycket på bilen.

40-50 kg anses vara normalt kultryck. Ofta har dragkroken en maxbelastning, d v s kultrycket får inte överstiga t ex 70 kg för att hållbarheten kan inte garanteras. Gäller särskilt avtagbara dragkrokar.

Är det verkligen vagnen och inte placeringen av dragkroken som spökar? För högt placerad krok ger ju ett väldigt högt kultryck.

Jag tror faktiskt det är vagnen som spökar för med min andra vagn så blir det inte alls lika högt, har dock inte vägt så jag vet exakt kultryck men den orkar jag lyfta med en hand utan problem så det ligger nog runt 40 kg på den.

Om bilen varit problemet så borde ju det märkas både i min andra transport och den vanliga släpvagnen tycker jag...

Dessutom har vi ju vägt vagnens kultryck utan att den sitter på bilen och då blir det ju på tok för högt iaf.

Däckdimensionerna är rätt? Ringtrycket rätt? (på släpet alltså)

Maken säger nu att Kylinge alltid haft problem med framtunga transporter. Jag hade inte nämnt att det var ett Kylinge som diskuterades här.

Senast ändrad:

Japp ringtrycket är checkat och är som det ska sitter även rätt däck på med rätt dimensioner osv..

Jaja blir väl att släpa släpet till verkstaden och flytta axeln, går ju inte att åka runt såhär för jag kommer inte byta släp detta är det första släpet som hästen uppenbarligen gillar efter att ha testat mååånga.

Liknande trådar

Utrustning Okej, nu är det såhär. Vår familj har varit i transport-köpar-tankar ett tag nu, men tyvärr så är de flesta släp i vår prisklass för...
Svar
12
· Visningar
7 451
Senast: mackvack
·
Hästhantering Hej!Jag har ett halvblods sto nu strax 8 år gammal, hon har kommit lite åt sidan i sin utbildning pga familjelivet... Hon var som ung... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 836
Senast: Bus
·
Fälttävlan I söndags stod det terrängträning på Årsta Runsten på schemat. Vi har inte varit iväg på ett tag och innan träningen ångrade jag mig...
Svar
19
· Visningar
7 083
Senast: Houdinie
·
Hästvård Jag har tacksamt nog varit ganska förskonad från hosta. Den enda tidigare jag haft var min K, som efter en lunginfl som föl och sen...
Svar
15
· Visningar
2 017
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka