Kula på benet?

Nea86

Trådstartare
Upptäckte här om dagen att min häst har en liten kula på ena frambenet.
Som en femtioöring i diameter kanske...
Den sitter på utsidan av höger framben, vid kotleden typ. Tror att Gaffelbanden (nedre delen av gaffelbanden antar jag) går innanför där?
Då min häst är en islandshäst blev jag såklart fundersam över detta med spatt, men fick sen reda på att spattknölar sitter på hasens inre, främre, nedre kontur, och det är ju inte alls där. (Sen gjorde min häst böjprov för 7 veckor sedan och om det skulle vara en spattknöl så hade hon antagligen markerat då, om det gått så långt att det slulle blivit spattknöl menar jag. Sen vet jag att ett böjprov inte kan garantera till 100% att hästen inte har spatt.).

Hon är inte öm om man trycker på den, den har inte ändrat form eller storlek sedan jag hittade den och hon markerar inte eller nåt, så den verkar inte bekymra henne.

Funderar bara på vad detta kan vara?
Har endast haft henne i 7 veckor och jag kan inte säga om den har kommit efter att jag fick hem henne eller om den funnits där hela tiden.

Någon som har någon aning? :)

Sv: Kula på benet?

Ja, spatt kan du ju utesluta som orsak till knölen! Spatt sitter alltid i hasleden, dvs enbart på bakbenen och sitter knölen på frambenet så...

Det kan inte vara ett överben? Sitter den i anslutning till skenbenet? Eller bakom, kan isf vara "spetsen" på griffelbenet?
Kolla en bra bild på hästens anatomi (skelett, senor) så du vet var/i anslutning till vad den sitter.

Är det bara på HF? Sitter den fast i skelettet eller är den rörlig? Ett sto vi hade hade en liiten knöl strax över kotan, på utsidan, det fick jag förklarat för mig var en galla.

Ja, bara på HF. Den verkar inte vara direkt rörlig, men det känns inte som att den sitter fast i skelettet heller.
Om man drar med fingrarna längs med baksidan av underbenet, där det lixom går in och benet smalnar av som mest (förstår ni vart jag menar då?), och precis där underbenet av skelettet slutar och där kotleden börjar sitter den typ, på utsidan... Kass förklaring, jag vet... men jag kan inte bättre. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 874
Senast: Jamtland
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 624
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 374
Senast: fridaxi
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 450
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka