KS? Tics? eller vad?

_jeanette

Trådstartare
hej.
jag vet att man inte ska spekulera men det gör man ju alltid i väntan på riktigt svar.

Min häst kastar/slänger med huvudet. Både upp och ner och åt sidorna.. Men bara vid ridning
innan alla människor blir hysteriska - JA jag har givetvis varit hos veterinär och JA han ska röntgas.
Men innan dess tänkte jag kolla med er vad det är för symtom.
Hos veterniären är Allt u.a (böjprov, longering, palpation, tänder, ögon osv) Han är dock något omusklad för han har vilat i vinter.
Han gick 1.20 hoppning i Feb utan problem men nu kastar han alltså med huvudet (det kom inte precis efter).
han kan tömköras med inspänning och även promeneras och longeras utan problem men vid ridning så kör han igång med huvudet. (dock så iförrgår när jag var ute och gick så mötte vi en annan häst och när dom red förbi oss började han slänga med huvudet som vid ridning men när hästen försvann slutade han igen)

Jag har provat att rida bettlöst (om det skulle vara så att han helt enkelt inte gillar bett även fast munnen är okej) och jag har kollat sadeln och provat olika. Han ömmar Ingenting över ryggen

Han står helt still när jag sätter mig på honom, och står kvar stilla tills första steget - då börjar han.
Han reagerar inget när jag spänner sadelgjorden heller.
Han fick smärtstillande hos vet. men ingen skillnad (hon sa dock att det inte behövde betyda något)

Han har inga problem med rörelserna i nacken (morotstestet ni vet) och han äter från marken osv osv.
han har behandlats två gånger av kiropraktor. första gången hittade han en står låsning i nacken och även i ländryggen. andra gången bara i ländryggen.
Eftersom det inte förbättrats valde jag att åka till veterinär igen. och nu väntar röntgen.

Eftersom jag blir nojjig så googlar man och hittar allt från KS till SI-leds fel osv osv..

vad tycker ni symtomen låter som? kan han helt enkelt vara omusklad samt fortfarande problem efter låsningen? kan det vara fjanterier? jag vet att ni inte vet svaret men vill bara spåna lite och kanske kan bereda mig på olika svar jag kan få av röntgen, och vara lite förberedd.

Låång inlägg, hoppas ni orkade läsa igenom allt hehe.

Sv: KS? Tics? eller vad?

okej..

jag har inga erfarenheter Alls av detta - men google snabbt - är det inte att hästen även skakar huvudet i hagen i boxen osv? för han gör Ingenting Alls då.. utan Enbart vid ridning?! från första steget så inte bara vid hårdare ansträgning... kan det komma helt plötsligt?

Min häst började skaka vid ridning men allteftersom kom det även om hon bara hade grimma på, sedan även utan grimma och i hagen eller i boxen. HS kan bero på en mängd olika saker, alltifrån solljus och insekter till att en nerv är i kläm någonstans.

Det finns hästar som inte tycker om trycket från nackstycket på tränset, de kanske är extra känsliga.
Prova att lägga nåt mjukt under. Om det skulle vara det finns det en specialgrej att fästa på tränset under nackstycket som "inte syns". Bra vid de tillfällen man inte kan ha ludd.

fast jag har ju träns på när jag tömkör och promenerar/longerar men då gör han ju ingenting med huvudet?

han ska röntgas på Onsdag, hoppas dom hittar något som är lätt behandlat!!! hoppas hoppas hoppas.. världens härligaste på alla sätt annars!

det jag menar med morotstesten är att man tar en morot bak mot rumpan på hästen och låter den följa efter med huvudet för att få tag på den ;)

är dom stela eller gör ont kan dom ju inte ta ut rörelsen helt.. och det kan min, dvs böja huvudet helt snett bakåt.. =)

Nu skrev du ju inte vad det var för häst, men måååånga travare gör sådär när de är laddade/frustrerade/understimulerade/busiga/whatever :D

Om hästen vilat under vintern kanske den är lite understimulerad och blir lite "till sig i trasorna" när det ska ridas för att den tror/hoppas att det ska bli kul/busigt/whatever. Tömkörning och longering kanske inte är lika skojsigt..?

En lite positiv tanke sådär, mitt bland andra mindre trevliga "diagnoser". Vi kan ju hålla tummarna :laugh:

tyvärr visade röntgen inpåliggande tornutskott.. överridande hette det nog =(

men misstänkte tyvärr det

Min sköthäst har gått med head shaking Syndrom nu i snart 2 år. Vi har provat allt för att bota honom. 2 operationer, bytt foder, bytt miljö, hage underlägg, box,spilta, träns,sadel, kiropraktorn har besökt oss men han hittar inget. Detta är också endast under ridningen, och ibland promenader, men inget i hagen osv.

hoppas allt fixar sig!

tyvärr visade röntgen inpåliggande tornutskott.. överridande hette det nog =(

men misstänkte tyvärr det

Nej vad tråkigt :( Kunde gissat på något sådant eftersom han reagerat vid ridning.

Hur ser framtiden ut? (Om du vill svara på det såklart)

Igen, jätte tråkigt:(

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 592
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Remisser 1177

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025