krypa rumphasa eller gå direkt?

skogstomten

Trådstartare
Hur har era barn gjort?

Hur pass mycket vet man om vad som påverkar vad dom "väljer"?

Jag minns ju att bvc var rätt på innan Vidar började krypa, för det var ju inte braom dom inte fick diagnola rörelserna.
Sen var dom sååå nöjda när han kröp.

Nu kryper ju inte lillasyster och jag tror inte hon kommer göra det heller.
Hon är ju snart 10 månader (född en månad tidigt iof)
och rumphasar rätt bra.
Hon har visserligen ingen brådska i utvecklingen men mja,
krypa tror jag hon lär hoppa över.

Jag gjorde väl sama som hon när jag var liten,
även om jag nu gick vid 10 månader.

Så vad har ni för tankar och kunskap runt krypa eller inte krypa?:laugh:

Sv: krypa rumphasa eller gå direkt?

Rasmus låg på mage och krälade sig fram först genom att dra med armarna och sparka med ena benet. Sen började han krypa på alla 4 när han var 8-9 månader. Gick sen från att hela tiden krypa till att bara gå när han var 13½ månad. Inte alls att han bara gick några steg utan han gick bara när han börja.

Min lillebror kröp aldrig, han började gå när han var 6 månader!!

Sebastian kryper ju inte "riktigt". Alltså på händer och knän. Däremot tycker jag inte att han rumphasar heller? Han rör sig med diagonala rörelser fast han har vänster fot i marken och höger vad under sig... Något mellanting kanske? Krypa "riktigt" tror jag inte han kommer göra innan han börjar gå.

Sebastian kryper ju inte "riktigt". Alltså på händer och knän. Däremot tycker jag inte att han rumphasar heller? Han rör sig med diagonala rörelser fast han har vänster fot i marken och höger vad under sig... Något mellanting kanske? Krypa "riktigt" tror jag inte han kommer göra innan han börjar gå.

:D
Låter kanske som ett bättre alternativ då!
I alla fall om man ska lyssna på bvc .
Huvudsaken måste väl ändå vara att banet utvecklas och är "nöjd". :laugh:

alla mina barn har börjat med att krypa, minstingen började häromkvällen :love: (8 månader i morgon)

Ja absolut!
Min BVCtant sa att barn som rumphasar ofta är senare med att gå för att det går så bra och fort för dem att ta sig fram ändå. De ser helt enkelt ingen anledning att börja gå när det fungerar så bra att rumphasa. :)

Min kille satt när han var 10 månader, kröp när han var ett år & gick när han blev 16 månader. BVC frågade hela tiden går han än, går han än....?
Nu är han 17 månader idag & rusar runt, med mamma livsförskräckt..

Han ska bli storebror i mars, intressant att se om den lille tar tid på sig oxå??

Härligt att höra att det är fler som inte kör speed varianten på utveckling. :D

Jag tror att sambon och hans lillebror var rätt sena,
dom var nog lite lika tror inte sambon gick förrän han var 16 månader.
Nu är han gammal och fortfaande full rulle på :angel:

Men vem vet, er yngre kanske blir annan utveckling på.
Intressant att följa sånt där :laugh:

Nu ska vi se om jag minns rätt;)

Storasyster låg mest som en padda och varken ålade eller något annat förrän hon var 9½ mån då började hon krypa. Tog sina första steg en vecka innan 1 årsdagen och gick helt 2 veckor senare.

Lillasyster har haft så bråttom med allt. Kröp när hon var 5½ mån. Tog sina fösrta steg när hon var 9 mån och nu snart 11 mån går hon nästan hela tiden.

Min systers dotter rumphasade och hon gick inte förrän hon var 18 mån. Så de stödjer ju teorin om att rumphasare går senare än krypbarn:D.

My har varit ganska tidig med det mesta. Hon satt stadigt vid 4,5 månad, började åla på mage vid fem månader, krypförsök vid sex månader men kom inte igång på riktigt med krypandet förän på sjumånadersdagen. Började ställa sig upp mot möbler vid 7,5 månad, gå längs möbler strax därefter, stod själv vid strax innan 8 månader och tog sina första riktiga steg vid 9 månader (tog några steg vid 7,5 månader men då kastade hon sig mer iväg och trillade). Sen slutade hon gå i tre veckor och nu när hon är 10 månader går hon igen, fast väljer fortfarande att krypa när hon ska någonstans snabbt.

Mina två brorsdöttrar kröp aldirg. Den äldsta är 3,5 år nu, hon började gå när hon var 11 månader. Den yngsta är tre veckor yngre än My och började gå i förra veckan (fast hon kan inte resa sig upp själv mot möbler ännu:D).

Barn utvecklas olika, så är det bara. Men i slutändan brukar de flesta börja gå ;)

//Julia

kanske lite off topic men måste bara få berätta om min sons krypförsök som han hållit på med ett par dagar! Han knäpper händerna, stoppar båda tummarna i munnen och stödjer sig på så vis på armbågarna medan han paddlar sig framåt med tårna! Inte effektivt, men han tar sig fram och det ser störtskönt ut! Han är snart 6 mån.

Jadu, vad är det som gör vad dom väljer? Kroppsbyggnaden kanske?

Rasmus var ju "modell degklump" och gjorde inte så mycket framåtgående rörelser alls förän han var 8-9 månader. Han kunde nog helt enkelt inte för han var för tjock! Han satt stadigt vid 5 månader sen stod det still tills han vid 8,5 månader började krypa och kunna ställa sig upp mot möbler, vid 9 månader stod han upp själv och vid 9,5 månad började han gå..

Har syskon någon påverkan? Alltså brukar barn nr 2 vara snabbare i utvecklingen för att hinna med syskonet eller blir det mer serverat med lek och leksaker så det "hämmas" i utvecklingen?

kanske lite off topic men måste bara få berätta om min sons krypförsök som han hållit på med ett par dagar! Han knäpper händerna, stoppar båda tummarna i munnen och stödjer sig på så vis på armbågarna medan han paddlar sig framåt med tårna! Inte effektivt, men han tar sig fram och det ser störtskönt ut! Han är snart 6 mån.

charmigt det låter :D

Alltså här är ju barn 2 långsammare än barn 1 :D

Pratade med en i våras, henne 2 första var väl normaltidiga, hennes 3'e var seg som tusan.
En lite padda som mest satt och sitade på allt runt sig.
Men det blev fart på den tjejen med, hockeyspelande tonåring nu :p

Ludvig började krypa på niomånadersdagen. Nu är han drygt 13 månader och kryper i ett rasande tempo :). Han går runt saker o med stöd, och har gjort nästan lika länge som han har krupit, och nu precis senaste veckan har han börjat stå utan stöd 10-20 sekunder. Ska han någonstans så kryper han dock fortfarande i hög fart - jag tror han tycker det funkar så bra att han inte är motiverad att börja gå. Men det kommer väl det med :).

Min kille satt när han var 10 månader, kröp när han var ett år & gick när han blev 16 månader. BVC frågade hela tiden går han än, går han än....?

Han ska bli storebror i mars, intressant att se om den lille tar tid på sig oxå??

Ja men varför stressar de så jäkligt?? Finns det nån "normal" vuxen som kryper istället för att gå? Dom flesta barnen går ju till slut hur lång tid det än tar.

Vad lustigt, när Elina inte ville resa sig och gå och jag frågade lite på BVC så fick jag verkligen helt motsatt reaktion än den ni beskriver. Hon sa att vi inte behöver stressa, det kommer, hon verkar ju nöjd och glad och kanske inte ser nån anledning att gå? En dag kommer hon hitta något som hon tjänar på när hon går, och då kommer det.

Hon gick vid 15 månader, tror jag. Min BVCsköterska hade så rätt, hon har alltid varit den som lutat sig tillbaka och sagt att det är okej och normalt och att hon gör saker i sin takt!

Vad lustigt, när Elina inte ville resa sig och gå och jag frågade lite på BVC så fick jag verkligen helt motsatt reaktion än den ni beskriver. Hon sa att vi inte behöver stressa, det kommer, hon verkar ju nöjd och glad och kanske inte ser nån anledning att gå? En dag kommer hon hitta något som hon tjänar på när hon går, och då kommer det.

Hon gick vid 15 månader, tror jag. Min BVCsköterska hade så rätt, hon har alltid varit den som lutat sig tillbaka och sagt att det är okej och normalt och att hon gör saker i sin takt!

Vad härligt med ett sådant bvc :love:
Vårt är nog lite mer "hysteriskt".

Jag är verkligen inte orolig över vår tös.
Snarare road över hur olika takt och ordning barn tar saker på. :laugh:

När Vidar var liten (innan han började krypa) hade sambon en halmslöjdskurs, en av deltagarna var en äldre dam som jobbat med barn habilitering hela livet.
Hon var sådär lugn och tyckte att sådant kommer.
Barnen tar saker i den ordning som det passar dom, försöker man stressa på något så kan det förskjuta något annat som de egentligen var mogna för att ta "nu".

Äsch nu svamlar jag känner jag.
Men det är kul att läsa era inlägg om era barn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka