Krydda lax?

tanten

Trådstartare
Brukar inte köpa lax, gillar inte den skarpa smaken av odlad dito.

Igår föll jag för den röda lappen och köpte "grytbitar av lax".
Idag ska jag hitta på nåt enkelt lättlagat.
Vad gör jag nu? Tänkte helt enkelt slänga den i panna på låg värme.

Hemma finns creme fraiche, grädde, lök, tomatåure, kokosgrädde, gott om kryddor

Hjälp!

Hjälp!

Kokosgrädde med citrongräs, ingefära, vitlök eller red currypaste blir gott och smakrikt!

Hjälp!
Vill du maskera smaken lite kan du köra på röd curry, limeblad, lime och kokosgrädde + vatten och fisksås eller ljus soja.

Eller om du har sweet chili hemma, blanda med soja, vatten och maizena och häll över stekt lax + grönsaker.

Eller som soppa, bas på krossade tomater, rotfrukter, saffran om du har, lök eller purjo, lite dill. Servera med aioli eller creme fraiche med vitlök.

Lax som steks länge på låg värme smakar mycket, hellre snabbt på högre värme så den fortfarande är mjuk i mitten om den ska ätas relativt okryddad.

Jag täcker biten med philadelphiaost, vitlök och örter, och tillagar i ugn. Enkelt och gott. Då behövs ingen sås till.

Ett tips är att krydda med citronpeppar och sen göra sås på den creme fraiche som fanns hemma.

Det blev lättstekt med citronpeppar och creme fraiche med en liten klick tomatpure. Kokade ris till.

Tyvärr smakade det väldigt starkt av lax så det var ingen toppenlunch. Men klart ätbar.

Och jag ska verkligen skärpa mig och inte ens köpa lax om den är snorbillig. :rofl:
(Enda lax jag verkligen gillar är den gravade)

Liknande trådar

Övr. Barn Kanske är ni som jag - hatar att laga mat och orkar inte lägga någon större ansträngning på eran matlagning. Eller så är ni upptagna...
Svar
8
· Visningar
2 292
Senast: alazzi
·
C
  • Låst
Övr. Barn Hej hopp! Min 1,5-åriga son har problem med att han ibland får ett väldigt elakt och frätande bajs. Det måste vara något som är för...
Svar
10
· Visningar
3 626
Senast: Cillavan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka