Krux...vill inte luras men vad ska man göra ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Estelle

såhär är det; JAg har en välldigt fin och bildskön hopphäst. Hon hoppar med utmärkt teknik och har ett enormt scoop i språnget. PÅ träning gör han allt jga ber henne om, hoppar alla typer av hinder, river nästan aldrig osv osv... nu är det så att denna häst inte vill hoppa alls på tävling...hon blir spänd som en stålvajer och rädd för allt, och vi kommer aldrig runt...detta har nu pågått i ett år och jag har nu bestämt mig för att inte ha henne kvar ... jag vet att om folk kommmer hit och provrider så kommer dom säket gilla henne jättemkt och om jag inte säger nåt om hur annorlunda hon är på tävling så kommer jag lätt få igen pengarna jag lagt ut på henne (150 000) hon är bara 7 år och har toppstamtavla så det går ju att bara sälja på det...men hur sjyst är det då ? samtidigt om jag säger som det är, kommer jag inte få nåra pemgar
Grejen är oxå att jag inte har så mkt pengar så om jag ska kunna köpa en ny häst sen måste jag få det jag har betalt...help me jag vll ju inte lura nån heller...vad skulle ni gjort ?

Spekulanterna kommer ju såklart att vilja veta hur det har gått på tävlingarna, och då är det ju svårt att ljuga rätt ut och säga "ja, det har gått jättebra!" Säg som det är, att hon blir spänd, men det är ju en träningssak, för det är det ju! Nu vet ju inte jag hur du är som ryttare, eller hur mycket tävlingsrutin hon har, men om det är så, så säg att det kan bero på att du spänner dig, eller att hon helt enkelt har lite rutin. Tro mig, det är värt att få ut några tusenlappar mindre, än att få krångel med de nya ägarna i framtiden! Är det bra människor som tycker om hästen så kommer de att vara villiga att försöka!
Visst tycker jag att man kanske inte behöver stå och pladdra på om hur dålig hon är på tävling, men själv skulle jag aldrig kunna stå och ljuga rent ut! Även om det skulle vara min plan från början, så skulle jag snart höra mig själv stå och berätta heeeeela sanningen, och lite till!
Lycka till!

Du har ju haft henne ganska länge, men är det inte så att hon bara har ovanligt svårt med miljön på tävlingar? Kanske skulle det fungera att träna mer "tävlingslikt" så att hon får vänja sig vid uppståndelsen? Det finns ju många hästar som blir spända när de kommer in på tävlingsbanan.
Hur fungerar hon på mindre typ klubbtävlingar?
Om du säljer hästen utan tävlingsresultat, så kommer ju säkert köparna att undra varför du inte har det, när hon hoppar så fint hemma. Dessutom, om de vill ha en tävlingshäst, och köper en sådan, och de får problem vid tävlingar, finns det säkert folk som kan intyga att den hästen inte kan gå en tävlingrunda med resultat motsvarande på träning... Då kan man sitta risigt till.

Du bör vara totalärlig.
Alla resultat finns numera att tillgå, man kan söka enkelt på namnet.
Är du inte ärlig får du problem framöver som någon sa härovanför.
Men hästens tävlingsproblem idag kanske bara är dina, en annan ryttare kanske hittar bättre "knappar".
/P

va ärlig. det är ingen idé att ljuga om hästens tävlingsreultat! köpte en häst som sas vara rätt duktig, men så började jag tävla och det blev kaos på tävlingarna, vilket det ej blev på träningarna, och så fick jag veta att jag köpt en häst för ett 'ndamål som hästen aldrig gjort bra ifrån sig på tävling!!! hur kul va det då? supergo häst men inte alls det jag sökte. fick sälja hästen, hade vart elakt mot hästen att ha den till ngt den ej passade till!
själv skriver jag ut, fotar, sparar alla resultat jag kan hitta, på min/mina hästar för att sedan om det måste behövas, kunna visa att det och det har denna häst presterat vid ev försäljning.

Hon är inte tävlad på så många sånna tävlingar bara på träningstävlingar + iofs nåra regionala men hon finns inte i nåra resultat på internet ( dessutom har vi precis flyttat genom hela sverige)
jaja får se hur det blir

om du var köparen, skulle du vilja att säljaren var ärlig mot dig??
hur skulle det kännas att bli "lurad" tror du?! inte så kul antagligen... :smirk:

tycker svaret på frågan borde vara ganska självklar faktiskt! :mad:

MEN JAG BEHÖVER JU PENGARNA FÖR ATT KUNNA KÖPA EN NY HÄST !!ärligt skulle DU ha sagt att den inte funkar på tävling ?

MEN JAG BEHÖVER JU PENGARNA FÖR ATT KUNNA KÖPA EN NY HÄST !!ärligt skulle DU ha sagt att den inte funkar på tävling ?
lätt att sitta här och säg att man ska vara ärlig å bla bla

Ja, det är lätt att sitta här och säga. Det är lätt att vara det också om man har en gnutta moral och dessutom tar hänsyn till hästen.

Att sälja en häst under oärliga former kommer i sinom tid säkerligen leda till hästens lidande. Missnöjda ägare som i sin tur vill få igen pengarna och en häst som börjar vandra runt bland mer eller mindre seriösa ägare. Suspekta metoder för att snabbt få hästen startklar och fungerande på tävling osv. Eller helt enkelt en skadad häst som döms ut och slaktas - så ägaren får pengarna tillbaka.

Dessutom finns det stor risk att hästen kommer tillbaka som ett brev på posten när ägarna upptäcker att hästen de köpt för tävling inte fungerar som tävlingshäst.

Bättre då att säga helt ärligt att ni inte fungerar ihop på tävlingar. Ni spänner er, hon tappar bjudningen osv, osv. Att föra någon bakom ljuset är alltid oförsvarbart - men när det dessutom gäller djur blir det etter värre. :mad:

men är hästen bara tävlad några träningstävlingar etc, hur kan då ha vart värd 150.000 kr när du köpte denna? 7 år gammal, blir väl 8 kring nyår? borde presterat lite mer. att den ej funkar på tävling kan handla om orutin :confused:

Jag hade vart ärlig.

JAg är själv i samma sits o försöker sälja min häst så den kan finansiera den nya. Visst så mycket pengar som möjligt vill man juh ha men man måste även vara realistisk.

Ärlighet varar längst, jag hade stämt ägaren & blivit asförbannad om den dyra hopphästen jag köpt inte gick att tävla, och säljaren visste om det men höll tyst pga, hon ville ha så mycket pengar som möjligt.

Ett år och du ger upp!!
Hade en häst som tävlad och nästan alltid var felfri, tills en dag så ville hon inte hoppa över ett enda hinder på tävling, oavsätt hur lågt det var.
Jag kämpade länge och väl, och nu lite mer än ett år så fick jag henne till att börja hoppa igen, nu är det dock den långa vägen tillbaka.
Jag själv har fått ända mig lite, i ridstil och attityd.

Låt någon annan få rida hästen på tävling, i en så låg klass det bara går.
Du som ryttare vet ju vad hästen går för, och varje gång det inte går som du vill inne på banan, så blir kraven och pressen på er båda bara högre och högre.

Min häst är en kanonhäst, men jag funderade på att sälja henne när våra problem började, men så tänkte jag "tänk om någon annan får rätt på henne, då har ju de fått tag i en kanon häst, och där kan jag stå med lång näsa".

Försök att bita ihop och gå till botten med ditt problem, försök förstå varför hästen blir ombytt så fort det blir en tävling, tex har det hänt något när de som ägde henne innan dig m.m Det finns många fråger man kan gå igenom och pricka av efter hand.

Mitt råd til dig, ge inte upp! Du har en superhäst så kämpa lite till.
Kan du inte tex hitta någon annan duktig ryttare att ha henne ett tag och se hur det går??

Skulle berätta hur hon var på tävlingar, tycker det är förbannat dåligt stil att ens fundera på att inte säga nåt :mad:

Okej har bestämt mig nu, kommer inte att säga nåt, men ska säga att hon knappt är tävlad nåt (vilket iofs inte är helt fel heller) altså jag säljer henne endast på stam och den kapasitet hon visar upp
Då kan dom iaf inte komma och säga nåt sen...

Men vad ska du säga när de frågar hur hon har gått på tävlingarna?
Du ska säga att hon knappt är tävlad, men då vill man ju som köpare veta klasserna och hur det har gått, i alla fall när det rör sig om en sådan summa.
Hästen blir ju 8 år efter nyår. Som köpare så hade jag tyckt att en häst för 150 000 kr ska ha vissat bra resultat på en hoppbana, även om det bara är låga höjder.

En 8 åring för 150 000 kr som inte har tävlat/knappt tävlat är inte värd 150 000 kr!

Köparna lär undra varför den inte är tävlad så mkt! Vad ska du då säga.
Och det finns väll folk som vet hur din häst är, rykten sprids fort!

Varför ger du upp med att få din häst att hoppa på tävling :confused:

Du är inte inne i den här branschen hör jag, det kommer inte bli nåt problem att få henne såld om jag så vill :) så länge det finns folk med pengar..
tack så mkt men nu har jag bestämt hur jag ska göra så jag tycker vi läger ner :smirk:

svara på frågorna jag ställde så har du svaret.

ärligt skulle DU ha sagt att den inte funkar på tävling ?

ja, det skulle jag absolut!!
jag skulle berätta att hästen inte har funkat på tävling för mig, sedan är det upp till ev köpare om de vill chansa på att det funkar bättre för dem. :smirk:

tycker allt annat vore egoistiskt, oärligt och väldigt oschyst,
och så vill inte jag vara!

men det är ju jag det.... ;)

Hoppas du blir lurad också någon dag. Kan verkligen se framför mig hur en stackars tjej som köper en i sina ögon okomplicerad häst blir grundligt lurad på en stor summa pengar.

Hoppas du inte lyckas. Oärliga säljare är det värsta jag vet. :mad:

ujuj. just nu är jag glad som få att jag bara köpt(/kommer köpa) helt gröna hästar, oftast direkt från uppfödare, då jag sluppit knasiga hästförsäljare som försöker lura på mig hästar med egenskaper jag inte vill ha för att de ska tjäna ett par tusen mer...

tokstolla. hoppas du blir lurad av någon som vill ha ut de pengar de gav för sin häst nu när du köper ny.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka