Pilot

Trådstartare
Rakade min sheltie (i augusti?) med hästrimmern, det var en väl snaggad vovve :devil:
Vi brukar raka honom på magen och insidan av låren med vanliga trimmern, men se det gick inte Så gjorde det på magen först med hästtrimmern, och insåg att kvalitén på päls var bra mycket sämre och att den inte fälldes som den skulle. Det var en mycket glad vovve, som vände på huvudet för att titta på sin svans :p från båda hållen! Blev tio ggr gladar, piggare, och kunde hålla svansen betydligt högre upp. Var skönt att kunna inspektera hans "fettknuter" ordentligt (prover tagna osv).

Men nu de sista veckorna har han blivit mjällig, hittade en krusta idag, pillade lite på den och pälsen bara lossna, blev iofs inte större än en femtio- öring (kanske lite större). Verkade redan vara ny hud under, så den var vit och lite fuktig, men alls så där sår- rosa.
Men jag blev ju såklart skrajsen, får se fler och fler ålderstecken.. min lilla snutte :cry:

Menmen, vad är det? Bör man vara orolig, eller ska jag bara se till att köpa specialschampoo på apoeket? Jag har naturligtvis fantiserat ihop att när jag vaknar imorgon kommer jag hitta tussar överallt. Men han har aldrig vart mjällig, så här mycket förut, nu är det lite äckligt. Han har ju haft lite innan eftersom han har tjocktjock päls.

Någon som vart med om liknande? Jag hoppas ju såklart att jag överreagerar! :angel:

Sv: Krustor..

Våran ena hund börjar bli lite gammal och han har fått en massa vårtor två fettknölar. Vi trodde först att knölarna var farliga men veterinären trodde bara det var vanliga man får när de blir äldre eftersom de inte växt.;)

Har du kort? har aldrig sett en rakad sheltie :P

mjee. han har en vårta på en av sina knölar, men det är inte fettknölarna jag undrar om (snurrade kanske till det när jag berättade om knutarna) utan på huden närmst pälsen. Idag hade det blivit en sårskorpa.

Ska se om jag hittar en bild :p

rakad sheltie, VARFÖR?
Har en bekant som gjorde det och sedan vart pälsen aldrig lika fina igen... så nu måste de ha honom rakad året runt.
:grin:

För allt jag räknade upp innan, kan väl säga att vi sa att vi skulle göra det i två år innan det blev av. Ångrar det inte det minsta, gjorde det i augusti, nu har 1 till två dm växt ut och den är lika fin som vanligt. :grin:

kl
Jag hade gärna lagt upp bild, men det verka inte funka :mad:

Liknande trådar

Hundhälsa Ska ta det från början. Hunden är en mellanpudel som just fyllt 1 år. För ca 2 veckor sedan började han få som lite lite våteksem...
Svar
13
· Visningar
4 774
Senast: fijja
·
Hundhälsa Min 3åriga hane har haft problem med huden till och från i ett år nu. Han får hela ryggen och sidorna full med skorpor och krustor som...
Svar
13
· Visningar
3 157
Senast: Nominous
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 965
Senast: axel
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka