Krubbitarmedel olagligt?

tolksele

Trådstartare
Idag inne på Hölls letade jag efter antibit/krubbitarmedel utan att hitta. Frågade i kassan och en av tjejerna där sa att det förbjöds för något år sedan. Jag såg ut så här :confused:

Jag har problem med att min häst blir ganska biten och trots fodrat täcke får sår/skrapsår (pälslösa fläckar). Gärna över ryggen där sadeln ligger så att jag inte kan rida.

Är det bara jag som helt missat detta och vad kan man göra istället?

Är det inte dags att byta hage om hästen blir biten så ofta?

Vi fick samma svar när vi frågade efter det. Och i längden var byta hagkompisar det bästa man kunde göra. Visst, tråkigt med häst som blir biten fysiskt men tänk på hur det sliter på hästen psykiskt att bli biten varje dag. :(

Är det inte dags att byta hage om hästen blir biten så ofta?

Vi fick samma svar när vi frågade efter det. Och i längden var byta hagkompisar det bästa man kunde göra. Visst, tråkigt med häst som blir biten fysiskt men tänk på hur det sliter på hästen psykiskt att bli biten varje dag. :(

Då måste jag byta stall, vi har bara en hage (lösdrift). Jag tror inte att han är psykiskt utsatt, däremot att de leker lite hårt ibland..
Jag upplever dem som en harmonisk grupp, men är ju ändå två unghästar och en äldre, alla valacker.

Köp tjärspray på Biltema, spraya på täcket så låter de nog bli!

Krubbitarmedel förbjöds då det innehöll capsacain (kan inte rätta stavningen), den substansen som några hästar hade i kroppen vis OS i Peking, doping, man misstänkte att krubbitarmedel använts på benen för barrering!

Det stämmer att medlets innehåll bedömts sådant att licensen inte förnyats /godkänts att sälja det.
Att sen butiker säljer ur sitt lager händer ändå .

Jag köpte både Crib-Halt och antibitspray på Börjes senast i somras.

Och jag köpte crib halt för några veckor sedan på granngården.

Så det var nog ett specifikt medel som förbjöds och inte all antibit, och att även det förbjudna medlet går att köpa tills lagret är slut.

Tillägg: handlar det om capsaicin (stavning) så är det inte förbjudet/olagligt i sig (även om en produkt kan fått avslag på licens etc). Men det är dopingklassat. Det finns capsaicinfria antibit.

Ja de stinker, och även det som gör att hästarna inte gärna ger sig på det som är behandlat. Vi har en tagelätare i vår hage, han rycker både man och svans så jag sprutade hjorthornsolja i manen och svansen, nu är min häst inte så poppis att käka på längre.

Ja de stinker, och även det som gör att hästarna inte gärna ger sig på det som är behandlat. Vi har en tagelätare i vår hage, han rycker både man och svans så jag sprutade hjorthornsolja i manen och svansen, nu är min häst inte så poppis att käka på längre.

Det är sjukt svårt tvätta bort ur textil, därför jag skulle akta mig för täcke. Råkat prova det (ett insektstäcke) och det var inget kul alls. Sen brydde sig inte insekterna om lukten iofs, men jag höll på att dö varje gång. (Ingen aning om det hjälper som antibit, jag har så svårt för lukten att jag aldrig provat)

Det är sjukt svårt tvätta bort ur textil, därför jag skulle akta mig för täcke. Råkat prova det (ett insektstäcke) och det var inget kul alls. Sen brydde sig inte insekterna om lukten iofs, men jag höll på att dö varje gång. (Ingen aning om det hjälper som antibit, jag har så svårt för lukten att jag aldrig provat)
Har sprutat det på många insektstäcken, men faktiskt aldrig upplevt någon lukt kvar efter tvätt. Och jag hade många täcken som vi hade sprutat på.

Har sprutat det på många insektstäcken, men faktiskt aldrig upplevt någon lukt kvar efter tvätt. Och jag hade många täcken som vi hade sprutat på.

Kanske skiljer mellan hjorthornsolja och hjorthornsolja då? Här luktade det fortfarande efter tre tvättar, två veckor ute i luften samt några rejäla regn.

Kanske skiljer mellan hjorthornsolja och hjorthornsolja då? Här luktade det fortfarande efter tre tvättar, två veckor ute i luften samt några rejäla regn.
Vet inte har min på flaska, men söker nu efter en burk på 5 eller 10 liter. Någon som vet om det ens går att hitta dessa numera?

Vet inte har min på flaska, men söker nu efter en burk på 5 eller 10 liter. Någon som vet om det ens går att hitta dessa numera?
¨
När jag köpte senast så tror att 1 liter var det mesta jag hittade. Jag köpte dock på sprayburk, så mkt enklare än flaska.

1 liter skulle ju funka det med, var köpte du det. Du kan PM:a så det inte blir reklam.

Jag köpte inte det, så minns inte var. Men när jag sökte så 1 l var det mesta. Men sen hittade jag i aerosolsprayburk (mindre volym) och köpte den istället då det är lättare och mindre kletigt. Hojtar i PM om jag mot förmodan skulle komma på var jag såg 1 l

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 512
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 383
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: Skorpion76
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix