Krubbitare

Sv: Krubbitare

återigen krubbbitning är ingen sjukdom det är ett beteende som vi människor framkallar genom att stressa/låsa in hästarna i boxar hela dagarna.
tänk dig själv att vara stressad men inlåst i ett litet rum med bara väggar ?.. jag skulle då börja bita på allt jag kunna hitta visst biter redan på naglarna som en liknelse

hade en häst i stallet som alltid krubbbet. även när hon var ute med andra hästar och hade kvistar och granar i hagen. hon bet jämt. stackars våra stängselstolpar. hon hade sönder staketet och våra hästar var ute ur hagen nästan varje dag i två veckor innan ägaren tillslut satte upp en el tråd längst upp på stolpen. då var dom äntligen kvar i hagen. kan tillägga att våra hästar även är ute ganska länge

Jag har haft två krubbitare de har dock knappt bitit när de varit hos mig någon månad men då har jag hästarna ute mkt och de får mkt grovfoder och går i kuperad terräng.
Den sista krubbisen jag hade var ett litet sto e:Bellini-Chapman som jag sålde för ett år sedan och nu fick jag se i en annons att hon var till salu och jag vill mer än gärna köpa tillbax henne men hon var tydligen redan paxad :cry:
Så mitt svar om att köpa en krubbitare är JA det kan jag tänka mig, saknar "min" Elvira!!!

Nu var det ju så att min häst bet som mest om sommaren när hon gick ute dygnet runt och åt gräs och levde hästliv. Hon slutade nästan med beteendet vintertid när hon stod inne om nätterna, och man såg på henne att hon blev tacksam när man satte på remmen för då kunde hon börja äta och slippa stå och bita som ju var ett beroende för henne.

Tror knappast hon hade slutat bita om hon gått på lösdrift.

Krubbitning är en sk stereotypi, dvs en störning i djurens naturliga beteende. Stereotypier uppkommer vanligen i samband med stress. Denna stress beror ofta på att hästen inte har möjlighet att utföra sitt naturliga beteende. Krubbitning så som vävning är ett sätt för hästen att stressa ner. Att på något sätt försöka hindra hästen med onaturliga ting som vi människor har hittat på att utföra ett beteende som är inlärt eller naturligt är inte rätt. Jag tycker att man ska försöka hindra detta på ett naturligt sätt som möjligt och inte med massa redskap eller metoder i hästen box. Absolut inte operatinon! Vi hästmänniskor pratar om att allt ska vara så naturligt som möjligt. Är det naturligt att försöka hindra en häst att krubbita genom att genomföra en operation? Släpp hästen på lösdrift, öka foderstaten, låt hästen vara ute i hagen en längre tid. Eller enkla grejer som t ex släpp ut "krubbitaren" först, fodra krubbitaren innan dem andra hästarna för att slippa stressen. För när stressen uppkommer börjar "krubbitaren" krubbita." Samma sak gäller vävning.

"Kan den bli bättre eller sämre?" Ja visst kan det bli bättre men du som ryttare måste då ändra på din "hästhållning".

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 242
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej, jag undrar om någon har en aning om vad prislappen kommer hamna på för min häst, jag har haft turen att aldrig behöva åka till...
Svar
2
· Visningar
1 001
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 540
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka