Krubbitare

C

Capriole

Hej! Jag hörde att man kunde operera hästar mot krubbitning och att man då skär bort de muskler som hästen använder när den ska ta stöd mot krubban. Undrar hur stor chans det är att operationen lyckas och hur mycket det kostar ungefär? Är det nån som har en krubbitarhäst och varför har den blivit krubbitare? Kan den bli bättre eller sämre? Jag har också läst att den kan lära ut beteendet till boxkompisar! Hjälp... /Capriole

Sv: Krubbitare

Hej,det är riktigt, man tar bort de muskler som används när hästen suger luft. .
Krubbbitning är ingen ovana utan en beteendestörning.....Krubbitning och luftsnappning uppkommer när miljön inte stämmer överens med det hästen är anpassad för.Beteendena liknar varandra, i båda fallen dra hästen in luft.....Om hästen sväljer luften kan det orsaka kolik och krubbitningen leder dessutom till onormalt nedslitning av framtänderna.Beteendestörningarna hänger samman med vårt sätt att hålla hästar. Hur ska vi då göra för att minska risken på beteendestörningar, som tex krubbitning???? man bör låta hästarna vara ute så mkt som möjligt med andra hästar, helst dygnet runt under den varma årstiden.När de står uppstallade ser man till att de ha mkt grovfoder så att de inte bli utråkade eller sysslolösa, eftersom en häst äter 22 tim /dygnet i frihet,och låt fölet få vara tillsammans med sin mamma i minst 9 månader och gör en succesiv avvänjning...................
Det finns jätte bra artiklar du kan slå upp på internet.
Det är lite svårt attberätta, för det är så mkt som spelar roll...
Vad det kostar...Har du hästen försäkrad tro jag att du betala självrisken och resa och eventuella mediciner...om det behövs....
Kram

Hej! angående operation så hade vi häst i stallet som blev opererad för krubbitning. Tyvärr hjälpte inte operationen utan hästen fortsatte att krubbita ändå. Det var dessutom ganska jobbig eftervård för häst o ägaren. Men det kanske är ovanligt att det inte blir bra, vet inte , har bara sett den här hästen.
Jobbade på ett stuteri där hästarna går i flock o lever så naturligt som det bara går. En häst började krubbita ändå och ingen förstod varför. Vid vet undersökning visade det sig att den hade ngt problem med magen så det var därför den krubbet. Den fick alltså inte ont i magen av att krubbita utan gjorde det för att den hade ont. Med ngn form av magsårs medicin (o bra miljö, foder naturligtvis) slutade den här hästen krubbita och blev bra i magen.

min häst är krubbitare, men hon "biter" ej om amn bara slänger in lite mat så hon kan äta och efter de brukar hon ej "bita".

Capriole skrev:
Hej! Jag hörde att man kunde operera hästar mot krubbitning och att man då skär bort de muskler som hästen använder när den ska ta stöd mot krubban. Undrar hur stor chans det är att operationen lyckas och hur mycket det kostar ungefär? Är det nån som har en krubbitarhäst och varför har den blivit krubbitare? Kan den bli bättre eller sämre? Jag har också läst att den kan lära ut beteendet till boxkompisar! Hjälp... /Capriole

Det var en av de mest absurda och inhumana metoder jag någonsin hört talas om.

Den här ägaren som opererade sin häst ångrade sig mkt, hästen mådde inte alls bra av detta. Hade ont, ville inte äta ordentligt. Såren blev infekterade o idag har hon fula ärr utav dom. Men som sagt vet jag inte om detta är vanligt vid en sån här operation. Fast efter att ha sett hur jobbigt det var för den här hästen hade jag inte gjort ngt sådant själv.

Capriole skrev:

Att hindra hästen att visa att den har tex magvärk eller ångest av annan orsak genom att operera den, ja vad säger man?
Man borde väl istället tacka hästen för att den försöker förmedla att den känner att det är fel någonstans, och åtgärda orsaken?

Håller med dig, man borde reda ut orsaken och inte bara ta bort symtomen. Ibland tycker jag att veterinärer är lite för snabba att göra det.

Men alla hästar som krubbiter har inte magsår eller andra problem :crazy: min häst som jag köpte som krubbitare mådde kanonbra hos mig, men eftersom beteendet redan fanns, går det ju inte att ta bort. Hästen var van att bita och trivdes ju med stimulansen det gav.
Hon bet som mest på sommarbetet då hon gick i stor gräshage dygnet runt med hästkompisar, och bet minst när hon stod inne mer på vintern, då hade hon dessutom rem.
Min häst verkade tacksam när man satte på remmen, för då slutade hon genast, lät man henne bita så var det som om hon aldrig kunde sluta liksom. Så fort remmen åkte på, så började hon äta istället.

Tack så mycket för alla svar...Skulle ni kunna tänka er att köpa en krubbitare?

Precis. Det behöver inte vara något fel på den nuvarande miljön utan ett inlärt beteende sen innan.

Mitrolle skrev:
Men alla hästar som krubbiter har inte magsår eller andra problem :crazy: min häst som jag köpte som krubbitare mådde kanonbra hos mig, men eftersom beteendet redan fanns, går det ju inte att ta bort. Hästen var van att bita och trivdes ju med stimulansen det gav.
Hon bet som mest på sommarbetet då hon gick i stor gräshage dygnet runt med hästkompisar, och bet minst när hon stod inne mer på vintern, då hade hon dessutom rem.
Min häst verkade tacksam när man satte på remmen, för då slutade hon genast, lät man henne bita så var det som om hon aldrig kunde sluta liksom. Så fort remmen åkte på, så började hon äta istället.

Varför i hela friden kan man inte bara ta ut hästen istället. Idag finns tom topptränare som experimenterar med att ha sina tävlingshästar på frigång, dvs de går ut och in som de vill, och vad jag vet är de flesta nöjda och förvånade att hästarna håller sig friska och krya.
Hur lång tid ska det ta innan folk vågar behandla hästen som det betesgående djur det är?
Varför tvinga dom att vara inne, så de utvecklar beteenden som tex krubbitning, vävning mm. Och jag är inte helt säker på att det bara är ett beteende. De flesta gör inte så här utomhus.
Ytterst få hästar är så frusna att de inte täckade klarar att gå på "frigång". Men de finns dock.
Ett bra lösdriftstall ger oftast det skydd som behövs, och verkar oftast gott för hästen.
Det går oftast åt något mer grovfoder, men man sparar i gengäld in det på mindre spånåtgång, om det nu är ekonomin man tänker på.
Redan nu släpps många hästar som går i träning, direkt ut med fleecetäcke+ annat täcke över.
När kvällen kommer, ska de ändå stå på stall...?
Till vilken nytta?
I ett kallstall, som de flesta har, blir det inte många graders skillnad än i ett frigångsstall, där ingångarna är täckta med sk."köldridå".
Jag vet att detta strider mot alla traditioner, men frågan är om hästarna verkligen tar så mycket skada av denna hästhållning som folk tror?
Ja, säg vad ni tycker?

för att svara på din fråga japp jag skulle köpa en krubbbitare det är inte krubbbitnigen som är det väsentliga med ett köp av en häst det är HÄSTEN och KEMIN mellan er som ekipage som är det viktigaste.
jag köpte i höstas en nordsvensk i övre åldern som jag visste var krubbbitare och mild luft snappare . tror ej på operation av häst då det nog är till hästens sämre. även en sk krubbbitar rem som används mycket finner jag totalt värde löst dock hjälper det ej på grov krubbbitning då i min hästfall hade just rem men denna tog jag bort illa snabbt då jag upptäckte att hon hade något i man kammen precis under remmen . hon hade fått djupt sår som skavt sig ner i kammen på detta vara och blödde det + att manen då i sin tur tova sig det fastade lort som barr gräs och detta bildade en stor "mocka tänk er om ni skullke ha ett sånt sår på huvudet och sen spänner över en livrem fy attans .
tillbaka till tråden krubbbitning kommer med tiden/uppväxten hästen föds ej med det någonstans på vägen har det blivit fel oftast tristess-många ägar byten eller i min häst fall stress

Upp till 80% av hästarna som opereras för krubbitning återfaller i beteendet efter operationen.

Bättre än operation är i så fall att göra stallmiljön så bra som möjligt för hästen, det vill säga: Mycket grovfoder, mycket utevistelse, kontakt med andra hästar i såväl hage som i stall (hästar med stereotypier ska EJ isoleras från andra hästar!), så lite stress som möjligt...

Som Mitrolle säger - när beteendet väl etablerats är det nästan omöjligt att få bort det, men en häst som har en bra stallmiljö där problemen åtgärdats behöver inte må dåligt av att utföra beteendet. Det är visserligen inget önskvärt beteende och det kan medföra t.ex. förslitningar på tänderna - men lösningen är att åtgärda grundproblemet och inte förhindra krubbitningen!

Vi har en häst i stallet som är opererad för krubbitning. Han har aldrig haft några problem under de året han stått hos oss.. Men det är verkligen inte vackert med en stor grop i halsen.. Men skönhetsfel kanske man inte ska lägga så mkt vikt vid.

Det låter i mina öron som om man skulle välja att operera bort fingrarna på en person som sitter o trummar med fingrarna på bordet av oro...
Tar bort trummandet men inte oron.

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 242
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej, jag undrar om någon har en aning om vad prislappen kommer hamna på för min häst, jag har haft turen att aldrig behöva åka till...
Svar
2
· Visningar
1 001
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 540
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka