E-llen
Trådstartare
Sv: Krubbitare- tips och råd
Han är relativt lättfödd och vi har mkt protein i hösilaget. Har nu tagit bort kraftfodret ett tag för att testa. Han har näst intill fri tillgång i hagen. Dock börjar han bli lite för rund, så får se hur jag för framöver.
Angående lösdrift så driver jag verksamhet med inackordering, så alla hagar behövs för daglig utevistelse. Dessutom tycker jag inte riktigt att vädret i Sverige med mkt snö och 20- är de bästa förutsättningarna för lösdrift när man har häst i träning.
Tja håller med de föregående i mycket men jag undrar varför du har fodringar åt en treåring? Om det inte är en mkt lättfödd häst kanske du kan undvika fodringar och ge någon form av fri tillgång, är den lättfödd ge grovfoder ofta, mellan 4-6 ggr/dygn är rekommendationerna numera. Skippa kraftfodret och satsa dina pengar på ett bra grovfoder och ge i alla fall fri tillgång på det innan du överväger att fodra med tillskott i form av kraftfoder.
Kerry Ridgway som forskar om ämnet magsår på häst skriver att "In my opinion, there are only two kind of horses: those who have ulcers and those who are going to have ulcers". Skrämmande men tänkvärt, jag minns undersökningen som gjordes i Danmark som visade att omkring 50% av hästarna hade magsår. Allting jag har läst om hästhållning gör att jag numera har en mkt genomtänkt sådan för att försöka undvika olika problem.
Sen måste jag fråga av ren nyfikenhet, varför är lösdrift inget alternativ om man har eget stall? För mig är det en förutsättning för att kunna bygga om uthus till vindskydd, bygga konstiga hagar med olika Paddock paradise lösningar med fodergrindar och konstiga hönät överallt. Och någon form av stall behöver man i alla fall ha oavsett om hästarna inte stängs in där så ofta.
Han är relativt lättfödd och vi har mkt protein i hösilaget. Har nu tagit bort kraftfodret ett tag för att testa. Han har näst intill fri tillgång i hagen. Dock börjar han bli lite för rund, så får se hur jag för framöver.
Angående lösdrift så driver jag verksamhet med inackordering, så alla hagar behövs för daglig utevistelse. Dessutom tycker jag inte riktigt att vädret i Sverige med mkt snö och 20- är de bästa förutsättningarna för lösdrift när man har häst i träning.