Krubbitare- tips och råd

Sv: Krubbitare- tips och råd

Tja håller med de föregående i mycket men jag undrar varför du har fodringar åt en treåring? Om det inte är en mkt lättfödd häst kanske du kan undvika fodringar och ge någon form av fri tillgång, är den lättfödd ge grovfoder ofta, mellan 4-6 ggr/dygn är rekommendationerna numera. Skippa kraftfodret och satsa dina pengar på ett bra grovfoder och ge i alla fall fri tillgång på det innan du överväger att fodra med tillskott i form av kraftfoder.

Kerry Ridgway som forskar om ämnet magsår på häst skriver att "In my opinion, there are only two kind of horses: those who have ulcers and those who are going to have ulcers". Skrämmande men tänkvärt, jag minns undersökningen som gjordes i Danmark som visade att omkring 50% av hästarna hade magsår. Allting jag har läst om hästhållning gör att jag numera har en mkt genomtänkt sådan för att försöka undvika olika problem.

Sen måste jag fråga av ren nyfikenhet, varför är lösdrift inget alternativ om man har eget stall? För mig är det en förutsättning för att kunna bygga om uthus till vindskydd, bygga konstiga hagar med olika Paddock paradise lösningar med fodergrindar och konstiga hönät överallt. Och någon form av stall behöver man i alla fall ha oavsett om hästarna inte stängs in där så ofta.

Han är relativt lättfödd och vi har mkt protein i hösilaget. Har nu tagit bort kraftfodret ett tag för att testa. Han har näst intill fri tillgång i hagen. Dock börjar han bli lite för rund, så får se hur jag för framöver.

Angående lösdrift så driver jag verksamhet med inackordering, så alla hagar behövs för daglig utevistelse. Dessutom tycker jag inte riktigt att vädret i Sverige med mkt snö och 20- är de bästa förutsättningarna för lösdrift när man har häst i träning. :)

Aha då förstår jag. Mina hästar är bortskämda med massor med mark.
Sen är det nog lite av en "kulturkrock" eftersom jag har islänningar numera så tänkte jag att en treåring inte står på rid träning :o

Att det är snö och kallt är inte problemet för hästar i lösdrift, en av nackdelarna är däremot när det är blött. Numera så är det inte ovanligt att även träningshästar står på lösdrift, kanske är det till och med dom som behöver det mest. Men nog är det enklare att ha hästar uppstallade om de ska tränas. Dessutom är det en fördel med en rejäl vinterpäls som inte behöver torkas eller bytas som täcken.

Ett gott råd däremot är att använda småmaskiga hönät om kusen börjar bli tjock det förlänger tiden de äter med nästan det dubbla. Många som inte har prövat är negativa men de flesta som provat är positiva. Det är en stor skillnad på att äta 6 timmar eller bara 3 för magen och välbefinnandet. Dessutom är hästarna lugnare när de äter ur näten än från högar på marken de föser inte undan varandra lika mkt utan står mer stilla vid "sitt" eget nät. Jag personligen tycker nog att det är jävligt besvärligt att väga och fylla de jäkla näten, men det är en av nackdelarna med att ha dessa små raggiga att de blir feta bara av att smaka mat :(

Problemet är väl att om han redan har börjat krubbita så är det för sent att förebygga magproblem de måste först åtgärdas, hoppas du kan hitta en duktig och intresserad vet till det.
Är det för besvärligt att åtgärda eller att förebygga så går det allltid att göra som förr och sätta på dom en krubbitarrem :(

Senast ändrad:

Aha då förstår jag. Mina hästar är bortskämda med massor med mark.
Sen är det nog lite av en "kulturkrock" eftersom jag har islänningar numera så tänkte jag att en treåring inte står på rid träning :o

Att det är snö och kallt är inte problemet för hästar i lösdrift, en av nackdelarna är däremot när det är blött. Numera så är det inte ovanligt att även träningshästar står på lösdrift, kanske är det till och med dom som behöver det mest. Men nog är det enklare att ha hästar uppstallade om de ska tränas. Dessutom är det en fördel med en rejäl vinterpäls som inte behöver torkas eller bytas som täcken.

Ett gott råd däremot är att använda småmaskiga hönät om kusen börjar bli tjock det förlänger tiden de äter med nästan det dubbla. Många som inte har prövat är negativa men de flesta som provat är positiva. Det är en stor skillnad på att äta 6 timmar eller bara 3 för magen och välbefinnandet. Dessutom är hästarna lugnare när de äter ur näten än från högar på marken de föser inte undan varandra lika mkt utan står mer stilla vid "sitt" eget nät. Jag personligen tycker nog att det är jävligt besvärligt att väga och fylla de jäkla näten, men det är en av nackdelarna med att ha dessa små raggiga att de blir feta bara av att smaka mat :(

Problemet är väl att om han redan har börjat krubbita så är det för sent att förebygga magproblem de måste först åtgärdas, hoppas du kan hitta en duktig och intresserad vet till det.
Är det för besvärligt att åtgärda eller att förebygga så går det allltid att göra som förr och sätta på dom en krubbitarrem :(

Egentligen har vi mycket mark, men med 16 hästar fylls de upp snabbt :)

Han rids inte mer än 3 dagar/v, men tycker de är svårt när de har mkt päls och blir blöta på vintern. Min är klippt nu. Har förlängt hagtiden lite och tagit bort hans krubba så tycker redan han biter mindre. Får lite havre ur hink på golvet istället. Har också lagt in lite asp och halm så han har å göra. Har ökat hösilaget till 15 kg, men han börjar bli rätt tjock så får nog stanna runt 13-14 kg. Vi har väldigt bra värden i de, så de går inte att fodra hur mkt som helst, om man har en lättfödd kuse ;)

Har funderat på slowfeeding nät, kanske att jag införskaffar ett sånt! :D

En kompis skulle prata med sin kollega (veterinär) om eventuella magproblem. Så blir intressant att höra vad han säger!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 568
Senast: Mia_R
·
Hästvård Beteende störningar hos häst Hästar är i grund och botten ett steppdjur och ett flyktdjur som har kvar sina instinkter och... 2
Svar
29
· Visningar
3 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka