Krossad vs Hel havre

E

Egonson

Är det någon skildnad på näringsinnehåll i krossad havre och hel havre?
Eftersom pållan är så glupsk :) tuggar hon inte havren ordentligt så jag tänkte testa krossad havre..
 
krossad håller iaf inte samma näringsinnehåll lika länge... Så det bästa är ju om man kan krossa själv iså fall..
 
Näringsinnehållet är detsamma, men utfodrar du med krossad havre får du tänka på att bara krossa lite i taget, den håller inte lika bra när den är krossad.
 
Om hästen är frisk och inte har dåliga tänder...
Så är hel havre helt klart det bästa alternativet.

Om hästen har svårt att tillgodogöra sig foderet och/eller har dåliga tänder...
Är det bäst att ge krossad havre.

Om hästen inte tuggar havren ordentligt så kan man prova att stöpa den(havren blir mjukare och det blir lättare för magen att "bearbeta" den) eller bara blanda den med tex betfor då kan den inte äta lika snabbt.

Fettet i den krossade havren härsknar efter ca 14 dagar och detta gör att den hygieniska kvaliteten på havren försämras.
 
Nja, direkt är väl att ta i...bara för den är krossad betyder det ju inte automatiskt att den är värdelös dagen efter presis. Det hela beror ju också på HUR man lagrar sitt krossade spannmål..i detta fall då havre.
 
Jag förstår inte vart myten om att krossat spannmål ska förlora näringen kommer i från ? :confused:...näringen är densamma oavsett kross eller hel...kvaliteen däremot försämras i och med att man krossar...men det är ju en helt annan sak.
 
Hon är frisk och har bra tänder.
Det var det första jag kollade.

MEN hon är väldigt glupsk. Hon ÄLSKAR mat :D

Blandar alltid havren i betfor eftersom det ingår i hennes foderstat, och det har inte hjälpt utan det kommer fortfarande ut hela korn med bajset.
 
Släng i lite stenar i krubban så hon måste pilla i sig maten.
Det är inte bra att de kastar i sig maten.
 
Det är inget onormalt alls att en del havrekorn kommer ut igen. Även om man ger krossad havre händer det att en del går rakt igenom, detta syns dock inte så mycket eftersom de krossade havrekornen blir färgade av bajset.

Min häst äter långsamt och maler havren mycket noga mellan tänderna. trots det så är det en hel del havrekorn som kommer ut igen. Fåglarna älskar det!

Om din häst har bra tänder finns det ingen anledning att ge krosshavre istället för hel.

Immer
 
Tänk hur många havrekorn din giva innehåller...
Den del som går igenom är oftast mycket liten...
 
Ja, det har du ju rätt i. Jag har inte tänkt på det sättet.

Anledningen till att jag funderade på krossat var att
ägaren till vår andra häst (foderhäst) sa nämligen att så fort det är något helt havrekorn i bajset ska man krossa havren, annars får de inte i sig all näring. :confused:
De ger sin tävlingsponny krossad havre pga det.

Undrar vart hon har fått det ifrån.
Kanske gäller det mera hästar i tävlingskondition, än en "vanlig" häst?
 
Det som försvinner efter några dagar när man krossar är vitaminerna, inte någon näring. :)
En liter havre innehåller ca 30000 havrekärnor kommer fler än 3-400/kg ut där bak så kan man börja fundera på anledningen. Så plocka upp och börja räkna.... :p Allt enligt en av våra främsta foderexperter i Sverige.
 
säger man inte att man kan hitta upp till 100 hela korn/kg i bajset, mer än så ska det helst inte vara.
Så det är baara att sätta igång att väga och räkna ;)
 
Antagligen inte.
Hon verkar kunna ganska mycket så som hon pratar på, men
hon går nog mest på sina egna uppfattningar..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 674
Senast: Roheryn
·
Mat Eftersom jag älskar Great British Bakeoff tänkte jag kolla på Hela Sverige Bakar. Och vet inte om det är just säsong 11, men deltagarna...
Svar
9
· Visningar
687
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
872
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp