Krossad havre bättre?

Sv: Krossad havre bättre?

Krossad havre har mycket begränsad hållbarhet, helst ska man krossa direkt när man använder det.

Har hästen inga problem med att tugga (gammal eller mycket ung häst) är det bättre att ge helhavre.

Det finns en studie från SLU som visar att det var plus minnus noll i skillnad på näringsintag och på vad som kom ut oanvänt i bakändan på hästen mellan hel och krossad havre.
Men det tog länge tid för hästarna att äta upp den hela havren och det tuggade mer vilket gav ökad salivavsöndring. Vilket är possitiva saker bägge två. Som tidigare skrivet är det bara hästar med tandproblem som han ha svårt för hel havre.

Jag ger mina hästar krossad havre. Hur vida de tar upp det bättre eller ej vet jag inte men det kommer inte ut något med avföringen som det gör om man ger helhavre.
Vill minnas att jag läste en artikel för inte så länge sedan där det stog att hästen tog upp näringen i den krossad havre bättre. Om man stöpte eller ej skulle däremot inte spela någon roll.

SLU:s studie visade att det kom ut lika mycket bara det att det syns bättre med hel havre. Men undersökte man avföringen så fanns ungefär lika mycket oavsett om man fodrar med hel eller krossad havre.
Jag använder själv krossad havre, så jag är ingen motståndare till det alls. Jag har fördelen att kunna krossa inför varje utfodringstillfälle så att hästarna alltid får färks havre. Har mest föl och unghästar som ju både får och tappar tänder i perioder.

Hur länge håller sig krossad havre? Jag brukar krossa ca en gång i veckan men då kan det väl inte hinna blir dåligt eller?

Vet inte jag vågar ge något svar för det är alltid någon som har andra tider. Gör en sökning här för ämnet har varit uppe tidigare.
En vecka ska inte vara någon risk i allafall.
Jag är lite speciell för jag gör analys även på min havre för att vara säker på att det blir rätt i foderstaterna. Det är därför som jag bara fodrar med ny krossad. Då hinner inte de näringsämnen som försvinner göra det innan utfodringen.

Som du redan fått svar på så är det ingen skillnad näringsmässigt om du ger hel eller krossad havre. Till en häst som dock inte tuggar den ordentligt utan hetsäter (t.ex. min häst ) är det dock bättre att ge kross havre till, likaså gamla hästar som kan ha svårt att tugga ordentligt.

Men har du en vanlig "normal" häst så finns det väll egentligen ingen större anledning till varför du skulle krossa den. Dessutom som någon skrev så är det begränsad hållbarhet efter att du krossat havren, ca en vecka brukar man räkna med vid ordentlig lagring.

*kl*

Vet någon ungefär hur länge havre kross håller sig om det ligger i en fodertunna?
Har hört att de kan bli några gifter om de står för länge, stämmer de?

All säd kan bli giftig om den lagar fel. Men det som händer först med havren som är krossad är att viss näring (kommer inte ihåg vad) försvinner och om det är varmt ute så kan fettet i havren härskan. När havren krossas så försvinner ju det skyddande skalet och fettet i kränan pressas ut.

Jo precis , men kan det bli "farligt" att ge den krossade havren efter ca 1-2 månader efter att den krossats?
Köpte nämligen en säck havrekross för ca 2-3 veckor sen som jag inte har börjat använda än eftersom den hela havren inte har gått åt riktigt än :crazy:

Hde jag varit i ditt ställe hade jag gjort slut på den krossade havren först. Den hela är lättare att lagra och håller längre.
Farligt blir det om det t ex börjar bildas svamp och mögel i den, som exempel mjöldryga. Men detta sker bara om den lagars fel, varmt och fuktigt. Svalt och torrt så är det bara närings- och vitamininnehållet som försvinner/minskar.

okej, tack för svaret :)
Får väl börja ta av den krossade nu istället för att vara på den säkra sidan.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 105
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI