Krossad eller hel havre

S

sherrypie

Jag vet att frågan varit uppe tidigare och jag vet att krossad havre naturligt nog inte håller lika länge som hel havre. I stallet där jag står inackorderad får alla hästar krossad havre men ingen kan svara på exakt varför. Jag har en häst som reagerar kraftigt på vilken mängd havre han får och jag undrar nu om den krossade havren gör hästen piggare eller lugnare. Och hur mycket krossad havre motsvarar tex 1 kg hel havre ?
 
Sv: Krossad eller hel havre

Jag vet att frågan varit uppe tidigare och jag vet att krossad havre naturligt nog inte håller lika länge som hel havre. I stallet där jag står inackorderad får alla hästar krossad havre men ingen kan svara på exakt varför. Jag har en häst som reagerar kraftigt på vilken mängd havre han får och jag undrar nu om den krossade havren gör hästen piggare eller lugnare. Och hur mycket krossad havre motsvarar tex 1 kg hel havre ?

Nu gjorde du nog en tankevurpa ;)

1kg är ju 1kg, det är volymen som inte blir densamma :)

Krossad havre ger man ju egentligen till hästar som har svårare att tillgodogöra sig den hela, dvs när man ser att det kommer ut en massa havrekorn i träcket. T ex äldre hästar som har lite svårare att tugga eller unghästar som får nya tänder.
 
Sv: Krossad eller hel havre

Alltså vad jag menar är att den krossade havren såklart väger mindre. Så om jag normalt ger 1 kg hel havre, hur mycket mer av det krossade måste jag ge?
Såg nån uträkning på detta här på Buke men kan inte hitta den...
Fortfarande ingen som vet vad skillnaden i energi är ?
 
Sv: Krossad eller hel havre

Ger du 1 kg helhavre så ska du ge 1 kg krosshavre, det är inte konstigare än så.
 
Sv: Krossad eller hel havre

Vikten är hela tiden den samma d v s 1 kilo. Det som ändras är volymen och hur mycket mer det blir går inte att säga så direkt. Utan det beror på lite olika saker som hur hårt krossad havren är och hur kärnan är innan krossningen.
 
Sv: Krossad eller hel havre

Så, du får helt enkelt leta fram en våg och ta reda på hur många skopor du behöver för att få ihop 1kg. Kan tänka mig att det kan skilja mellan olika krossar beroende på hur mycket krossad havren blir.
 
Sv: Krossad eller hel havre

Tack för era svar :-) fortfarande ingen som vet om hästar generellt blir piggare eller slöare av krossade havre ?
 
Sv: Krossad eller hel havre

Som sagt; för en normal frisk häst är det ingen skillnad i smältbarhet mellan hel och krossad havre. Dvs den får ut lika mycket näring ur båda.

Korn är en annan sak, det behöver krossas.
 
Sv: Krossad eller hel havre

Fast unghästar och gamla hästar med dåliga tänder ska ju helst ha krossad havre .

Mia
 
Sv: Krossad eller hel havre

Fast unghästar och gamla hästar med dåliga tänder ska ju helst ha krossad havre .

Mia
Det där är nog en sanning med modifikation. Man sa alltid så förr, men det finns egentligen ingen anledning att ge krossad havre till friska hästar.

Min enda anledning till att utfodra med krossad havre är för att slippa växande havre på gödselstacken.....
 
Sv: Krossad eller hel havre

;) Där är jag nog gammalmodig och jag krossar min havre själv ,så den blir aldrig gammal .


Men du kanske har rätt att det är en gammal myt :)

Mia
 
Sv: Krossad eller hel havre

Jag ger krossad havre för att den är mycket mycket billigare, i alla fall på lantmännen
 
Sv: Krossad eller hel havre

det låter bakvänt, att de tar mindre betalt för den havre de har krossat (lagt ner extra jobb på) än helhavren. Har du sett att säckarna med krossad havre innehåller mindre? Räknat på kilopris?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 857
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 153
Senast: MiniLi
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp