Kronisk snuva kopplat till tandproblem?

seahawk

Trådstartare
Hästen i fråga har haft gult snor rinnande ur ena näsborren i minst ett år. Hästen blev även ansträngd vid ridning varför den inte kunde ridas för fullt under denna period. Veterinär (i utlandet) var inne på att det var kroniskt och att det kunde bero på tandproblem? Man diskuterade även om man skulle dra ut några tänder för att försöka komma rätta med problemet.

Jag har aldrig hört om snor som kan vara kopplat till tänderna, är det någon som hört om något liknande eller vet vad detta kan vara?

Jag provred denna häst för eventuellt köp. Hästen har i dagsläget fortfarande snor rinnandes ur ena näsborren (vilket jag först trodde var ”vanlig” förkylning). Det var först efter att ha hittat gamla ägaren i utlandet som jag fick hela bilden.

Pga denna information (+ lite annat som uppdagades) är denna häst inte aktuell att köpa, men jag är fortfarande nyfiken på vad det kan vara för problem som hästen har och om det finns något man kan göra åt det?

Har tyvärr bara varit med om hästar med olika form av missbildningar eller tumörer i bihålorna som haft ihållande snorproblem så jag skulle vara mycket försiktig med en sån häst.

Min fick en tandfraktur i en kindtand som blev infekterad och infektionen spred sig sedan till bihålan. Det snor som kom då såg ut som rödbrunt grumligt vatten har jag för mig. Hade hästen inte svarat på penicillinet så var nästa steg enligt veterinären att åka in till klinik och borra ett hål genom pannan in till bihålan som sedan skulle sköljas varje dag under lång tid. Som tur var fungerade penicillinet.

Hästen i fråga har haft gult snor rinnande ur ena näsborren i minst ett år. Hästen blev även ansträngd vid ridning varför den inte kunde ridas för fullt under denna period. Veterinär (i utlandet) var inne på att det var kroniskt och att det kunde bero på tandproblem? Man diskuterade även om man skulle dra ut några tänder för att försöka komma rätta med problemet.

Jag har aldrig hört om snor som kan vara kopplat till tänderna, är det någon som hört om något liknande eller vet vad detta kan vara?

Jag provred denna häst för eventuellt köp. Hästen har i dagsläget fortfarande snor rinnandes ur ena näsborren (vilket jag först trodde var ”vanlig” förkylning). Det var först efter att ha hittat gamla ägaren i utlandet som jag fick hela bilden.

Pga denna information (+ lite annat som uppdagades) är denna häst inte aktuell att köpa, men jag är fortfarande nyfiken på vad det kan vara för problem som hästen har och om det finns något man kan göra åt det?

Jag har bekanta som drabbades av liknade problem, men det visade sig att hästen hade kvarvarande sviter av kvarkan som stannat i bihålorna. Detta spolades under en period av 14 dagar, hästen hade en sond i näsan och man spolade med koksalt en gång per dag samt någon slags penecillinlösning den andra gången under dagen. Hästen blev bra efter det, men även här var man från början inne på att någon tand spökade, därav rinnande, snorig näsa.

Min kompis häst fick röntga hela skallen för att utesluta tandproblem bl.a. när han hade konstigt näsflöde och luktade illa. Hittade ingenting utom kanske lite trång i näsan , hippotrim några veckor så var det bra.

Jag håller med många övriga som svarat, snor är inte ovanligt när det är större tandproblem som dessutom spridit sig till bihålorna. Prognosen är inte god för bihåleinflammation på häst, så jag hade definitivt dragit åt mig öronen och velat ha in hästen för noggrann vetcheck på klinik.

KL

Tack för alla svar!

Det låter ju fullt rimligt att det skulle kunna vara antingen tandproblem eller missbildning/tumör… Jag misstänkte ju att det inte skulle vara något lättåtgärdat problem i och med att den haft problem så pass länge, så jag backade ur direkt. (Vilket var typiskt då jag verkligen gillade hästen…)

Just nu tycker jag bara väldigt synd om hästen och undrar hur det kommer att gå för den. Hästen är bara 6 år, precis kommit till Sverige och jag tror inte att det finns något intresse av att göra den veterinärundersökning och eventuell behandling som behövs för att få den frisk…

Liknande trådar

Hästvård Jag ber hemskt mycket om ursäkt till alla er som blir upprörda när ni ser någon göra en tråd på ett hästforum istället för att slösa en...
Svar
10
· Visningar
7 544
Senast: Plantan
·
E
Hästvård Hej! En häst i stallet har varit snorig ur ena näsborren sen i december. I början var det genomskinligt men blev sedan vitt med lite...
Svar
1
· Visningar
2 921
Senast: carroflarro
·
T
Hästvård Hej! Till att börja med vill jag säg hej till alla eftersom jag är ny här samt tillägga att jag inte är speciellt erfaren när det gäller...
Svar
2
· Visningar
1 353
Senast: TantEster
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 226
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar