Kronisk bronkit / cortison

F

FairLady

Jag skulle vilja ha andras erfarenheter om kronisk bronkit och behandling av det!

Jag har ett sto på 22 år som har fått diagnosen kronisk allergisk bronkit. Hon har inte så långt kvar enligt vet. om hon inte får behandling och detta har satt griller i huvudet på mig.

Jag har haft hästen i 10 år och det enda jag vill är att ha kvar henne så länge som möjligt men hon får absolut inte lida eller ha ont. enligt vet. är det jobbigt för henne nu men förhoppningsvis svarar hon bra på ventipulminet hon nu har fått och då kan hon få vara kvar ett tag till.

Om hon inte blir bättre på 2 veckor vill vet. sätta henne på cortison vilket jag själv är lite kritisk till. Är det nån här inne som vet vilka biverkningar cortison har på hästar? Är det samma som människor kan få om det går på cortison? Människor blir ju ofta uppsvullna, deppiga å så där och jag tvekar lite om det är värt att utsätta henne för en sån behandling om hon kommer attfå en massa "konstiga" biverkningar.

Så...alla erfarenheter å åsikter är välkomna!

Jag vill inte ta ut något i förskott i detta läget, varken positivt eller negativt men det som är viktigt för mig är att kunna ha kvar hästen så länge som möjligt, förutsatt att hon själv inte lider eller har ont. Jag vill inte ha kvar henne för min egen skull, det skulle jag inte kunna leva med sen.

Som sagt....nån som haft häst med kronisk bronkit å kan berätta lite om behandlig osv.??

Sv: Kronisk bronkit / cortison

Har erfarenhet av hästar med luftrörsproblem och bronkit. De fick Ventipulmin men inte cortison så jag har dock inte erfarenhet cortison just mot bronkit.
Generellt så är dock cortison väldigt bra för att minska inflammationer och det blir inga stora biverkningar under korta behandlingstider så jag skulle inte tvekat att prova det. Du märker ju om biverkningarna blir för stora och vet. vet säkert vad han/hon gör.

En annan sak, som ni säkert redan tänkt på, är stallmiljön. Vi hade en ponny med kroniska luftrörsbesvär (dock ej fullt utvecklad bronkit då) som var helt besvärsfri när hon placerade i utebox på dammfritt pappersströ,åt ensilage istället för hö och fick blötad havre. (Problemen återkom och blev bronkit när några idioter sedan stallade upp henne i vanligt stall men det är en annan historia...)
Så stallmiljön betyder jättemycket, enligt min erfarenhet.

Jo, stallmiljön har vi tänkt på. Det är inte den nuvarande stallmiljön som är problemet. Har hästarna i ett nybyggt stall med mycket rymd, högt i tak, bra ventilation, alltid ventilationen (utsug) igång när hästarna är inne. Hästarna är ute ca 14 timmar/dag, höet vattnas alltid (numera till alla för att minska dammet). Vet. sa att vi inte kan göra mer vad det gäller foder, stallmiljö och utevistelse utan där är allt så bra som det kan vara men det stallet hon stod i tidigare (flyttade för 2 år sedan) var inget bra stall om man ser till stallmiljön. Tyvärr var det väl där hon la grunden till det som kommer nu och tillsammans med stigande ålder blir det värre.

Låter skönt att biverkningarna av cortison inte brukar bli stora under kortare behandlingstider. Då är det absolut värt att prova!!

Tack! :bow:

Min häst, som är pollenallergisk, fick i somras inhalera kortison. Detta påverkade inte henne negativt på något sätt.

Denna typ av kortisonbehandling verkar lokalt i lungorna och ska, efter vad jag fått förklarat för mig, inte påverka kroppen nämnvärt i övrigt och inte heller öka risken för fång som kortison tydligen kan göra i tablett- och sprutform.

Hej!
Har en häst som precis inhallerat cortison i en månad, men måste tyvärr ta bort honom, men han hade inte bronkit utan lungorna är fulla av bindväv. Att han fick inhallera cortison i stället för tabletter beror på att det är stor fångrisk med ponny när det gäller tablettbehandling. Vid inhallation så går cortisonet bara dit det skall till lungorna. Behöver du en inhallator så har jag en rent ny. Har hört många som haft nytta av carageen alger, på hästar som varit utdömda för kvickdrag, hosta och bronkit. Lycka till, jag håller tummarna för dig.

Birgitta

jag har haft en häst som under hans sista fyra-fem år av livet stod på cortison periodvis. märkte inte av några biverkningar alls. funkade superbra på min häst, som inte svarade på någon annan behandling.
han fick en kortisonkur, klarade sej allt mellan ett år och tre månader på det, sen började vi om. Kan tillägga att under och efter kortisonbehandlingarna var denna häst helt symptomfri, annars hade jag aldrig hållt på såhär länge.

men, en sak som är mindre kul med bronkit, är ju att det funkar att behandla, men inte hur länge som helst, det blir kortare och kortare mellan dom "symtomfria perioderna". Men det kan ta ÅR innan perioderna kortas av..

biverkningar som kan bli:
Fångrisken är rätt stor med kortison. men om dom äter prednisolon (eller vad det nu heter) så ska tydligen fångrisken vara mindre.. men jag fick ge ca 50tabl/dag med det medlet, men detär det värt tycker jag!

ja, dom kan svälla upp lite, men någon deppighet märkte jag inte av!snarare tvärtom! :)

på lång sikt påverkas skelettet av kortison, men på en såpass gammal häst så tror jag inte det har någon betydelse, det är på låååång sikt som skelettet påverkas, och jag skulle tro att det är värre/sämre att ge en växade häst cortison än att ge en "gamling"..

fråga på, jag har som sagt många års erfarenhet av cortisonbehandling pga bronkit

caspar och sture:

Å jag blir så glad när en efter en skriver att de inte vart ute för några störe biverkningar av cortison! :banana: :banana: :banana:

Känner verkligen att det är värt ett försök nu om inte ventipulminet funkar men jag var så rädd att biverkningarna skulle vara värre (med tanke på hur människor kan reagera på det).

Alltså det här med inhalator...hur ofta får de inhalera isf? Är det den vanligaste behandlingsmetoden av bronkit isf, om nu tabletter ger ökad risk för fång??

Tack för era svar, jag känner mig lite mer positiv nu! :bow:

Min häst fick inhalera 12 "puffar" 2 gånger dagligen i en vecka, 1 gång dagligen i 2 veckor därefter varannan dag i 3-4 veckor (har jag för mig det var). Räknar med att få göra detta varje sommar när det är hög halt av gräspollen :( .

Ska du använda inhalationsmask och inte har någon så fundera på caspars erbjudande (de är inte billiga :crazy: )

Hej igen!
min häst har inhallerat i en månad, de första två veckorna morgon och kväll, vecka tre en gång per dag och vecka fyra en gång varannan dag. Att många väljer att behandla med tabletter beror på att det är betydligt billigare. Inhallatorn kostade 720 kr och kortisonet för en månad kostade 850 kr. Och så mycket kostar det inte tablettbehandling. Men som sagt inhallering ger mindre biverkningar. Hör av dig om du undrar något mer.

Vi har en ponny som fick diagnosen kronisk bronkit för tre år sedan. Enligt veterinär så skulle detta bli värre ju äldre han blev. Efter som man tar alla halmstrån, så provade vi Carageen Alger. (Blev jättepoppis i familjen, då de ska kokas och det luktar apa....)
Kontentan blev i allafall att efter två veckors behandling, slutade ponnyn att hosta och är sedan dess "frisk bronkitare". Har vunnit MSV fälttävlan efter detta och det säger väl allt. Dock gör vi som dig, vattnar allt hö och foder och har långa utedagar.

Kan vara värt att pröva i allafall. Problemet i början kan vara att få i dom Carageen, smakar väl lika bra som det luktar ungefär, men med små portioner första dagarna i gott om betfor el melass, så kom han till slut upp i sin rekommenderade dagsgiva. Vi övergick efter Caragenet till vanliga brunalger för att underhålla den goda effekten och hos oss har det i allafall fungerat - oavsett vad vetenskapen säger....

Tack för ditt svar!

Det känns mycket lättare när man får höra att det fungerat för andra att behandla med cortison.

Jag förstår att det itne funkar hur länge som helst med medicinering...det jag tänker på först å främst nu är att hon inte ska ha ont eller lida (tjatar om detta hela tiden :smirk: ) Självklart vill jag ha kvar henne så länge som möjligt men sen är frågan om det är värt att ha en häst som alltid är fullproppad med olika preparat...visst en tid men hur länge?? Vi får ta det som det kommer nu men det känns som sagt skönt att höra att biverkningarna inte är så stora som jag befarade. Sen är ju det alltid individuellt...
Vad det gäller deppigheten är det väl det jag är mest rädd för eftersom hon inte har samma gnista längre som hon hade tills för något år sen....den har liksom försvunnit med åldern. Vet inte riktigt vad det beror på men det är en jobbig sak eftersom hon alltid var piggast på ridturen, alltid låg på hårdast å väääääligt vaken öht.
Visst hon är gammal men inte lastgammal!

Jättesnällt att jag får fråga dig om det dyker upp mer frågor, det är värt jättemycket att höra andras erfarenheter och åsikter! :bow:

Oki...Bara så man vet hur mycket det handlar om. Nu är det ju som sagt inte säkert att det blir aktuellt med cortison men alltid bra att veta alla olika varianter innan :)

Vet du vad det är för skillnad i biverkningarna mellan tablett och inhalator? Om det är mer än fångrisken som ökar med tabletter?!
Pengar är inget problem...det får kosta vad det vill så länge det finns chanser att det hjälper och hon inte lider eller har ont på nåt sätt. Iaf ett tag...frågan är om det är värt att ha dem på cortison för länge, iaf i ett sånt här fall där hästen inte är någon ungdom och har levt ett bra liv! *vill inte tänka så*

Tack för tipset!
Jag har läst i gamla trådar också ang. bronkit å sett att många har positiva erfarenheter av carageen.
Vi får se om det blir aktuellet att ev. prova det!

Har oxå erfarenhet av kronisk bronkit. Håller med alla vad de sagt om stallmiljö och foder. Vill bara tillägga att min mår mycket bättre av att inte bli klippt på vintern men ändå ha vintertäcket på sig.

Hoppas hon blir bättre!!

FairLady skrev:
Vet du vad det är för skillnad i biverkningarna mellan tablett och inhalator? Om det är mer än fångrisken som ökar med tabletter?!
Pengar är inget problem...det får kosta vad det vill så länge det finns chanser att det hjälper och hon inte lider eller har ont på nåt sätt. Iaf ett tag...frågan är om det är värt att ha dem på cortison för länge, iaf i ett sånt här fall där hästen inte är någon ungdom och har levt ett bra liv! *vill inte tänka så*
Det är en dosfråga, den totala dosen för att få effekt är mkt mindre vid direkt tillförsel till lungorna.
PL

den "deppigheten" som du upplever hos hästen nu, kanske rent av försvinner med cortisonbeh... hon känner säkert att hon inte orkar som förr, att lungorna inte orkar..

Min häst behövde ju inte äta cortison hela tiden, utan han åt en period, 10-20dagar och klarade sej sedan upp till ett år på det. sen blev det kortare och kortare perioder som han klarade sej mellan kurerna..

jag har även ett tips till, men det skriver jag inte ut här.. :smirk: PMa om du vill veta! :)

OK, jag har inte klippt henne de sista 3 åren pga av att hon inte längre rids så hårt och det har inte varit värt krånglet med att klippa henne då. (lite bråkig vid klippning...)
Tack iaf!

peter_lundin skrev:
Det är en dosfråga, den totala dosen för att få effekt är mkt mindre vid direkt tillförsel till lungorna.
PL

Ok, tack! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
664
Senast: Emmsan88
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 882
Senast: __sofia__
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 197
Senast: LaMagia
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama