Krönikören: ”Är trött på att känna att jag borde veta hut”

Ridsports sportkrönikör Christel Behrmann är trött på att behöva behäftas med skuld för att hennes hästar inte går på lösdrift. "För att en lösdrift ska vara bra ska den ha torrt, rent liggunderlag, marken vid ingången vara hårdgjord och resten av hagen ha bra underlag", säger Christel - och undrar om det verkligen är så hos alla ivrare av lösdrift?

Läste kommentarerna på facebook om samma artikel. Kan väl säga så mycket som så att du är inte ensam om den åsikten 😅

Kände mig också tvungen att kommentera 😅 Blev så paff och sur av att läsa! Men glad av alla som faktiskt påpekade de knäppa resonemangen. Man kan ju har 0 möjligheter till lösdrift eller bara helt enkelt inte gilla det o vilja ha hästen på box i stallet. Men man behöver inte försvara så trista förhållanden med en så stor läskrets faktiskt, det tycker jag inte är rätt mot hästarna. De förtjänar bättre.

Jag tänkte på två saker.

Dels tycker jag att det är spännande att dels mena att man "borde veta hut", sedan antyda att människor med häst på lösdrift vare sig mockar eller rider sina hästar. Nog är det att kasta sten i glashus? :p Dessutom jämför man ju olika paralleller - hästens utevistelse är ju inte jämförbar med hästens aktivering under ryttare. Det blir som att säga typ, min häst står i en liten hage men den har det bättre än Xs häst för den behöver inte åka transport.

Dels så tycker jag att det alltid blir väldigt skevt om man jämför koncept utifrån olika nivåer, t ex välfungerande stall/dålig lösdrift eller vice versa. Det blir inte en vettig jämförelse! Lösdrift är inte nödvändigtvis = lerig bajshage, och box är inte = ute 5 timmar om dagen i liten hage. För att kunna utvärdera alternativen bör de ha samma grundförutsättning.

Jag har mina hästar på lösdrift nu, tidigare har de stått på box. Jag köper absolut att vissa människor av olika anledningar föredrar box, även om jag inte är en av dem när det gäller mina hästar. Framförallt får jag dock säga att jag inte riktigt känner igen mig i att det skulle råda någon häxjakt på människor som kör häst på box - det är väl ändå fortfarande det vanligaste här i Sverige?

Jag tänkte på två saker.

Dels tycker jag att det är spännande att dels mena att man "borde veta hut", sedan antyda att människor med häst på lösdrift vare sig mockar eller rider sina hästar. Nog är det att kasta sten i glashus? :p Dessutom jämför man ju olika paralleller - hästens utevistelse är ju inte jämförbar med hästens aktivering under ryttare. Det blir som att säga typ, min häst står i en liten hage men den har det bättre än Xs häst för den behöver inte åka transport.

Dels så tycker jag att det alltid blir väldigt skevt om man jämför koncept utifrån olika nivåer, t ex välfungerande stall/dålig lösdrift eller vice versa. Det blir inte en vettig jämförelse! Lösdrift är inte nödvändigtvis = lerig bajshage, och box är inte = ute 5 timmar om dagen i liten hage. För att kunna utvärdera alternativen bör de ha samma grundförutsättning.

Jag har mina hästar på lösdrift nu, tidigare har de stått på box. Jag köper absolut att vissa människor av olika anledningar föredrar box, även om jag inte är en av dem när det gäller mina hästar. Framförallt får jag dock säga att jag inte riktigt känner igen mig i att det skulle råda någon häxjakt på människor som kör häst på box - det är väl ändå fortfarande det vanligaste här i Sverige?

Precis. Det jag menade med en halmgubbediskussion. Alltså jag läste några rader för min totalt ohästiga kille och han pekade ut samma saker som du direkt och tyckte den var otroligt töntig utan substans. Och den är ju inte skriven av vem som helst på någon liten oläst blogg liksom. Och det är fortfarande 2022 nu 😅

Nu var det ett tag sen jag läste artikeln men det som irriterade mig mest var antydan att vissa hästar skulle vara undantag från sin evolution, och därför inte ha samma grundläggande behov som andra hästar, som att röra på sig och beta största delen av dygnet. Bara för att det är en krönika vill jag ändå se välutvecklade resonemang av folk som tar till sig etablerad forskning. Inte bara ett svepande "alla (hästar) gillar olika och det måste få vara okej!" som i praktiken mest verkar syfta till att blockera en riktig debatt. Inlägget handlade ju, som jag minns det, inte om att lista bra argument FÖR boxhållning, utan bara om att klaga på att krönikören kände sig obekväm om boxhållning kritiserades.

Liknande trådar

Anläggning Var hemma hos en vän som hade lagt ut något som hette Ecoraster i sina hagar och sen hällt ett lager grus ovanpå. Ecorastern är alltså...
2
Svar
20
· Visningar
14 973
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka