Kroksvans på labrador

M

mango

Min labradorhane har kroksvans (på den yttersta svanskotan). Jag upptäckte att han hade det efter att jag hade hämtat hem honom (vid 9 veckors ålder), och det var inget som veterinären anmärkte på i veterinärbesiktningen (som gjordes vid 8 veckors ålder). Sannolikheten att han ska ha klämt svansen och den därför blivit deformerad anser jag vara mycket liten, visserligen växte valparna upp i hundgård utan konstant passning av uppfödaren, men att en klämd svans skulle ha passerat helt obemärkt förbi är inte troligt. Alltså lär den vara medfödd. Han har inga som helst men av den, och den syns inte (och känns knappast inte heller, man måste nästan veta om den för att hitta den):p.

Om kroksvansen är medfödd, innebär det direkt att han blir diskvalificerad från avel? Vad är sannolikheten för att kroksvansen nedärvs? Och om den nedärvs, kan kroken hamna var som helst på svansen då eller är det troligt att den hamnar på samma ställe (längst ut)?

Jag vill förtydliga att min fråga ställs av nyfikenhet, och den innebär INTE att jag är på väg att avla på honom. Det är en urtrevlig hane, både i exteriör och temperament, MH-testad, HD/AD-fri och Tjänstehund RH så klart att tankarna har funnits där, men jag skulle absolut inte vilja riskera att få ett gäng valpar som inte är friska.

Sv: Kroksvans på labrador

Det låter märkligt att uppfödaren inte märkte kroksvansen när valpen var liten! Det borde hon/han absolut ha gjort. Är det en "bra" uppfödare...?
Min GordonSetter hade kroksvans, jag köpte honom för halva priset och fick inga papper på honom, han fick inte ställas ut. Kroksvans är en diskvalificerande defekt som absolut inte ska avlas på. Inte för att hunden lider av det! :) Kroksvansen alltså!
Man borde nog kunna se på röntgen om svansen brutits senare i livet eller om det handlar om en medfödd defekt? Inbillar jag mig??
Min Setters krok satt nästan mitt på svansen och var en rejäl knyck som inte direkt gick att missa, även om den inte syntes så väl pga fanan på svansen.

Det låter märkligt att uppfödaren inte märkte kroksvansen när valpen var liten! Det borde hon/han absolut ha gjort. Är det en "bra" uppfödare...?
Min GordonSetter hade kroksvans, jag köpte honom för halva priset och fick inga papper på honom, han fick inte ställas ut. Kroksvans är en diskvalificerande defekt som absolut inte ska avlas på. Inte för att hunden lider av det! :) Kroksvansen alltså!
Man borde nog kunna se på röntgen om svansen brutits senare i livet eller om det handlar om en medfödd defekt? Inbillar jag mig??
Min Setters krok satt nästan mitt på svansen och var en rejäl knyck som inte direkt gick att missa, även om den inte syntes så väl pga fanan på svansen.

Tack för ditt svar!

Jo, jag håller med dig att det borde absolut ha uppmärksammats när han var liten. Det är en liten uppfödare, han har bara tagit tre kullar, varav två på min hunds mamma och har nog inte för avsikt att avla så mycket mer. Jag betalde fullt pris för valpen (vid köpet kände jag inte till kroksvansen), jag borde kanske fått avdrag på priset i efterhand men har valt att inte bråka om det.

Om jag skulle köpa ny valp idag hade jag köpt från en större och etablerad uppfödare. Samtidigt så har jag fått en underbar :love: och helt optimal hund för det jag vill använda honom till, så jag är glad att jag "inte visste bättre" när jag köpte honom.

Fick du inga papper för att hunden hade kroksvans?! :confused: Låter konstigt i mina öron, fick hunden alltså inte ens registreras? Och ett lägre pris kan jag förstå, även om halva priset låter rejält. Kan det vara så att kroksvans bedöms hårdare inom vissa raser?

Om valpen haft kroksvans från födseln, så skulle det ha stått en anmärkning i veterinärintyget.

Om valpen haft kroksvans från födseln, så skulle det ha stått en anmärkning i veterinärintyget.

Tack för svaret!

Och ja, jag tyckte också att det var konstigt att det inte stod något om det i intyget. Men det låter å andra sidan osannolikt att den skulle ha "uppkommit" mellan vecka 8 (besiktning) och 9 (då jag upptäckte den). Därför gissar jag att den missades vid besiktningen (man måste verkligen noggrannt undersöka den yttersta svanskotan för att hitta den).

Sähär är det med kroksvans:
De kan ha kroksvans utan att det syns eller märks när de föds, det kan synas flera månader senare. Så var det med Arne, dvärgpinscher är inte direkt håriga, därför skulle man sett det. Men det kom fram först när han va 4 månader, och enligt veterinären som röntgade honom, och konstaterade kroksvansen, hade han varit med om fall där det inte synts på upp til 8 månaders ålder.
Båda föräldrarna måste ha anlaget för att valpen ska få kroksvans. Tyvärr visste jag inte att Arnes mamma fått en syster med kroksvans i sin kull, för då är både Arne och Arnes mamma bärare av anlaget, tyvärr fick han kroksvans, och har idag även överrörliga leder. Dock har inte ngn förståelse eller kompensation utlåtits från uppfödaren ...
Valpar som föds med kroksvans eller får det senare, kan få det vart som helst i rygraden om jag förstått rätt? Och man kan ju tänka sig en hund med en sån vinkel på ryggen... :o

Men det låter å andra sidan osannolikt att den skulle ha "uppkommit" mellan vecka 8 (besiktning) och 9 (då jag upptäckte den).

Precis.

Jag skulle ha skrivit "borde" istället för "skulle".

Vad än det är så skulle du nog märkt om det hänt hos dig tycker jag.

Kan tillägga att besiktningen vecka 8 är utan anmärkningar... Uppfödaren fick till o med samma veterinär (mot sin vilja) skriva ett intyg på att Arne inte har kroksvans, bara så att jag kan ställa ut honom...

Precis.
Jag skulle ha skrivit "borde" istället för "skulle".

Jo, man börjar undra hur noggranna (eller slarviga) veterinärerna brukar vara vid valpbesiktningar egentligen.

Vad än det är så skulle du nog märkt om det hänt hos dig tycker jag.

Jo, jag vet (till 100%) att det inte hänt något hos mig i alla fall, jag upptäckte den samma dag jag hämtade hem honom.:D

Det skulle i så fall handla om sista veckan hos uppfödaren (efter besiktning innan leverans), men som jag skrev ovan så tror jag inte att det kan ha varit så.

Ja, jag behöver inte säga att vi var lite oense om saken va? ;)

Och att han dessutom, vid tre års ålder har fått överrörliga leder, tyder på att uppfödaren inte valt avelsdjur med omsorg... Jag ångrar inte Arne, inte alls, men jag hade velat ha en hund längre än han kommer finnas hos oss. Redan idag är han mkt segare än jag förväntat mig. Framförallt pga lederna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka