M
mango
Min labradorhane har kroksvans (på den yttersta svanskotan). Jag upptäckte att han hade det efter att jag hade hämtat hem honom (vid 9 veckors ålder), och det var inget som veterinären anmärkte på i veterinärbesiktningen (som gjordes vid 8 veckors ålder). Sannolikheten att han ska ha klämt svansen och den därför blivit deformerad anser jag vara mycket liten, visserligen växte valparna upp i hundgård utan konstant passning av uppfödaren, men att en klämd svans skulle ha passerat helt obemärkt förbi är inte troligt. Alltså lär den vara medfödd. Han har inga som helst men av den, och den syns inte (och känns knappast inte heller, man måste nästan veta om den för att hitta den)
.
Om kroksvansen är medfödd, innebär det direkt att han blir diskvalificerad från avel? Vad är sannolikheten för att kroksvansen nedärvs? Och om den nedärvs, kan kroken hamna var som helst på svansen då eller är det troligt att den hamnar på samma ställe (längst ut)?
Jag vill förtydliga att min fråga ställs av nyfikenhet, och den innebär INTE att jag är på väg att avla på honom. Det är en urtrevlig hane, både i exteriör och temperament, MH-testad, HD/AD-fri och Tjänstehund RH så klart att tankarna har funnits där, men jag skulle absolut inte vilja riskera att få ett gäng valpar som inte är friska.
Om kroksvansen är medfödd, innebär det direkt att han blir diskvalificerad från avel? Vad är sannolikheten för att kroksvansen nedärvs? Och om den nedärvs, kan kroken hamna var som helst på svansen då eller är det troligt att den hamnar på samma ställe (längst ut)?
Jag vill förtydliga att min fråga ställs av nyfikenhet, och den innebär INTE att jag är på väg att avla på honom. Det är en urtrevlig hane, både i exteriör och temperament, MH-testad, HD/AD-fri och Tjänstehund RH så klart att tankarna har funnits där, men jag skulle absolut inte vilja riskera att få ett gäng valpar som inte är friska.