Kroksvans? Eller annat?

Magnum

Trådstartare
Jag har en ungkatt med lite knorr på svansen. Är det detta som kallas kroksvans?
Hon har inga problem att räta ut svansen och krokar bara hop svansen om hon blir rädd och osäker, 'går med svansen mellan benen'. Som på bilden http://img.photobucket.com/albums/v221/Oliver7/DSC_0432.jpg . Den togs precis när jag hämtat hem henne, så när hon landat så rätades svansen ut och ser ut precis som vanligt.(ja utom i vissa situationer då som sagt) Känner inget konstigt och hon fungerar normalt.

Kan det påverka henne på nåt sätt och är det farligt? Som sagt så är hon inte besvärad. Alls.
Det är en sällskapskatt, Huskatt. Ingen planerad kull alltså :angel:
 
Sv: Kroksvans? Eller annat?

Det kan vara en eller flera knickar vid roten som gör att svansen böjer sig, men även korta nerver kan orsaka svansböjningen.
 
Sv: Kroksvans? Eller annat?

KL. Ursäkta intrånget men jag har en fundering om svansen på min huskatt, hela katten är långsmal och lång svans men längst ut på svansen har han som en "metkrok" på svansen, alla kommenterar det och frågar men jag vet tyvärr inte och han är en hittekatt så har ingen aning om vilka föräldrar han har.
Nån som har en aning?
 
Sv: Kroksvans? Eller annat?

Det är förmodligen en svansknick, medfött men kan också komma av en skada. :)
 
Sv: Kroksvans? Eller annat?

KL. Ursäkta intrånget men jag har en fundering om svansen på min huskatt, hela katten är långsmal och lång svans men längst ut på svansen har han som en "metkrok" på svansen, alla kommenterar det och frågar men jag vet tyvärr inte och han är en hittekatt så har ingen aning om vilka föräldrar han har.
Nån som har en aning?

Det kallas svansknick. Antingen medfödd eller att katten skadat svansen och den läkt ihop fel.
 
Sv: Kroksvans? Eller annat?

Tack för svar,celija också. Ja efter som jag känt honom sen han var ca 8mån och ägt honom sen ca 10 mån och vet inget om honom före det, letade länge efter ägare till denna katt, men hittade ingen så jag tog hem honom till mig.
Av den anledningen vet jag ej vilket anledning till "metkroken" är men han är världens bästa katt, säger jag som egentligen är katträdd!:)
Antar att om det är medfött så är det någon slags "defekt" som man vill undvika om det är en raskatt?
 
Sv: Kroksvans? Eller annat?

Ok tack för svar! Jag förmodar jag inte behöver oroa mej för henne då=)
 
Sv: Kroksvans? Eller annat?

Antar att om det är medfött så är det någon slags "defekt" som man vill undvika om det är en raskatt?

Det finns ju flera anledningar till att en knick uppkommer men oavsett om det är en raskatt eller huskatt bör man inte avla vidare på knick då knicken kan sätta sig var som helst längst ryggraden.
 
Sv: Kroksvans? Eller annat?

Vi ska i alla fall inte bidra till att det blir fler kattungar, han är kastrerad! Låter otäckt om det skulle bli så att den fick krokig rygg. Nu sitter ju hans krok längst ut på svansen ca 3-4 cm, syns när han går. Ser ut som han tänker meta fisk!
 
Sv: Kroksvans? Eller annat?

Men finns det något fall där knicken satt sig på ngn ryggkota?
Dålig koll på detta men tyckte mig läsa ngnstans att man inte visste om ngt sådant fall än.

Men givetvis ska man inte avla på knick för det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp