Kreativa maträtter på en spisplatta

Enligt SVT:
(https://www.google.se/amp/s/amp.svt...ken-att-grilla-igen-pa-flera-stallen-i-landet)

• Blekinge: Totalt eldningsförbud.
  • Dalarna: Totalt eldningsförbud.
  • Gotland : Totalt eldningsförbud.
  • Gävleborg: Totalt eldningsförbud.
  • Halland: Totalt eldningsförbud.
  • Jämtland: Eldningsförbud, men man får grilla på egen tomt.
  • Jönköping: Totalt eldningsförbud.
  • Kalmar: Släppt förbud, nu är det tillåtet att grilla så länge man gör det på ett säkert sätt.
  • Kronoberg: Totalt eldningsförbud.
  • Norrbotten: Eldningsförbud, men man får grilla på egen tomt.
  • Skåne: Totalt eldningsförbud.
  • Stockholm: Eldningsförbud, men man får grilla på egen tomt.
  • Södermanland: Eldningsförbud, men man får grilla på egen tomt.
  • Uppsala: Eldningsförbud, men man får grilla på egen tomt.
  • Värmland: Totalt eldningsförbud.
  • Västerbotten: Eldningsförbud, men man får grilla på egen tomt.
  • Västernorrland: Eldningsförbud, men man får grilla på egen tomt.
  • Västmanland: Eldningsförbud, men man får grilla på egen tomt.
  • Västra Götaland: Totalt eldningsförbud.
  • Örebro: Eldningsförbud, men man får grilla på egen tomt.
  • Östergötland: Totalt eldningsförbud.
Fast det är ju oxå farligt att dela, tex är det fortfarande brottsligt i vissa kommuner i Kalmar att grilla ens på egen tomt. Det viktigaste är att kolla dit man ska och dagligen. Egenansvar och fakta gäller (sist blev jag mer el mindre lynchad när jag skrev det,,)

Fast det är ju oxå farligt att dela, tex är det fortfarande brottsligt i vissa kommuner i Kalmar att grilla ens på egen tomt. Det viktigaste är att kolla dit man ska och dagligen. Egenansvar och fakta gäller (sist blev jag mer el mindre lynchad när jag skrev det,,)
Det är ju dock viss skillnad på att dela en nyhetsartikel och att skriva ”nu får man grilla”.

Glasnudelsallad funkar fint, nudlarna slänger man i kokande vatten och stället åt sidan en stund. Under tiden kan man röra ihop dressing och steka kött eller kikärter. Grönsaker efter smak (tex morot, zucchini, gurka och salladsblad). Dressing på fisksås alt japansk soja, finhackad ingefära, vitlök och nåt chiliaktigt plus lite honung eller socker. Gott med koriander, limeskivor och sesamfrön på.

Har du alltså koll på vart TS ska på semester?
Annars känns det ju jättemärkligt att skriva som du gjort. I ditt första inlägg specificerade du ju inte ens län.
Det är klokt att undvika risk för missförstånd, kan ju bli katastrofala följder om någon läser här och bara tror på ditt ord utan att ta reda på fakta.

Grilla ute på resa är ju förövrigt fortfarande olagligt nästan alla län. Det räknas inte som egen tomt.

En normalfuntad människa hör väl radio, ser nyheter eller läser en tidning?
Där har de hela eftermiddagen talats om att de blir lokala regler, å jag tog mitt eget län som exempel.
Skrev de tyvärr i 2 inlägg. Förlåt!
Du får de att låta som om nästa skogsbrand är mitt fel. För att TS kommer att glömma allt sunt förnuft å bränna ner någon skog? 😉
Å nej... Jag har ingen aning om var hon ska semestra. 😄
Nu går jag och sover!
God natt

* jenny *

En normalfuntad människa hör väl radio, ser nyheter eller läser en tidning?
Där har de hela eftermiddagen talats om att de blir lokala regler, å jag tog mitt eget län som exempel.
Skrev de tyvärr i 2 inlägg. Förlåt!
Du får de att låta som om nästa skogsbrand är mitt fel. För att TS kommer att glömma allt sunt förnuft å bränna ner någon skog? 😉
Å nej... Jag har ingen aning om var hon ska semestra. 😄
Nu går jag och sover!
God natt

* jenny *
Men du skrev ju såhär:
Nu upphävs väl eldningsförbudet vid midnatt?

*Jenny*
Helt generellt utan någon hänvisning till län eller liknande. Som om du antingen trodde att alla förbud skulle upphöra eller att du antog att TS skulle till just ditt län.

Jag tycker faktiskt man behöver tänka ett varv till innan man skriver så som du gjorde.

Glasnudelsallad funkar fint, nudlarna slänger man i kokande vatten och stället åt sidan en stund. Under tiden kan man röra ihop dressing och steka kött eller kikärter. Grönsaker efter smak (tex morot, zucchini, gurka och salladsblad). Dressing på fisksås alt japansk soja, finhackad ingefära, vitlök och nåt chiliaktigt plus lite honung eller socker. Gott med koriander, limeskivor och sesamfrön på.

Låter alldeles underbart (skall provas snarast - låter perfekt som sommarrätt). Förutom diskmedlet då som bör uteslutas (lömskt kallat koriander i receptet ovan).

Om man inte vill ha i diskmedlet förrän efter maten rekommenderar jag en näve basilika (helst den variant som säljs i thaibutiker, icke att förväxla med den betydligt snällare variant som går under benämningen "thaibasilika" i vanliga affärer).

Går jättebra att ha fisk i också, jag har testat med lättrimmad torkrygg och grillad lax.

Barnvänlig pastasallad - man kokar pasta och dukar fram olika grönsaker, t.ex gurka, tomat, majs, salladslök lufttorkad skinka, vanlig färdigskuren pizzaskinka, mozzarella och pesto. Sen komponerar alla sin egen sallad efter tycke och smak, ungefär på samma sätt som man äter tacos.

Något jag tycker är jättegott är att koka färsk tortelini, häll av vattnet, blanda i valfri färskost, klipp ner salami och ha i en burk majs. Riktigt gott blir det!

Soppa gör man väl alltid på en platta men det är kansle i varmaste laget nu. Majtes med färskpotatis dag 1 och spansk tortilla på resterna dag 2? Alternativt något kallt kött till potatisen dag 1 och pytt i panna dag 2? Pasta med valfri färdig sås dag 3 och pastasallad på resterna dag 4?

Eller någon wok. Glasnudlar eller såna där kalorifria algnudkar behöver inte kokas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka