krav för att komma in

miamiSwing

Trådstartare
nån som vet vad de är för krav för att komma in på ridgymnasiet på strömsholm?

eller finns det nånting annat med hästar man kan söka för mig (22år)?
vad är det för krav för att komma in där?
hellst i västmanland eller närheten!

Sv: krav för att komma in

poängen ligger väll nu på runt 270-280 (inte helt säker har inte koll på vad de som kom in i år hade för poäng)
I ridningen o det ska du kunna hoppa bana på 90 cm utan problem, rida hästen i form och klara ett Lc program typ. Du ska även ha mkt erfarenhet av hästar i övrigt(hantering). Detta är inget de testar när man söker men vad som rekomenderas för att klara kursen.:bump:

okej, vilka betyg är de man måste ha Godkänt i? räcker de med G eller måste de vara vg o mvg? räcker matte, eng, sve, so och no? eller nått annat?

har inte så stor koll på de tyvär :/

280 p är vg o mvg i princip allt. VG rakt igenom ger 240 p.
du måste vara minst godkänd i sve, eng o matte(grundämnena)för att kunna söka gymnasiet.
poängen kan du räkna lätt:
IG-0 p
G-10p
VG-15 p
MVG-20

Tänk på att möjligheten att söka till gymnasiet går ut när man har fyllt 18år, alltså kan du inte börja första ring om du är över 18år fyllda.

okej, ja då sket sig det vet du eller nån annan här va man söka för att kunna gå en hästutbildning om man är över 18.

Jag har tyvärr ingen aning, vet inte riktigt var du kan vända dej heller, men kanske en SYO uppe i din hemkommun.
Lycka till! :bump:

Har du gått något gymnasium? I såfall vilket? Hästhållning? Eller har du stor erfarenhet av hästar, på många utbildningar kan man komma in på bara kunskapen utan utbildning. Men det krävs väl lite mer antar jag.
Finns massa utbildningar efter det i så fall...Tycker jag i alla fall. :)

Om du nu inte gått någon hästutbildning kan du ju alltid gå distanskursen i hästhållning på strömsholm. Det ska också ge behörighet för fortsatta studier inom häst. :)

Kolla på www.ky.se där finns det en endel KY utbildningar (kvalificerad yrkesutbildning) inom hästsporten.
www.flyinge.se har ju en del utbildningar.

Ang. det här med gymnasiet, jag tror faktiskt att du får gå på gymnasiet även om du är över 18. det är bara det att då får du själv stå för alla kostnader som det kostar att gå på gymnasiet. tror inte att kommunen betalar det då! är inte säker, men disskuterade det förut med några kompisar och då sa en att det var såhär i alla fall. :)

Enligt mitt prov som jag hade i detta i våras så går det tyvärr inte att söka gymnasiet efter det att du fyllt 18år.
Men som nån tidigare sa så finns det ju andra utbildningar som varken är gymnasium eller högskolor.

Enligt mitt prov som jag hade i detta i våras så går det tyvärr inte att söka gymnasiet efter det att du fyllt 18år.
Men som nån tidigare sa så finns det ju andra utbildningar som varken är gymnasium eller högskolor.

Det jag har hört är att man inte får vara över 20 för att söka gymnasie?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 590
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 332
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama