Kratsa hovarna

Kiwifrukt

Trådstartare
En liten fundering jag gått omkring med en tid. Givetvis ska man kratsa hovarna på sin häst varje dag, det är nog alla överens om. Men finns det någon "regel" som säger vilken tidpunkt på dynget som är bäst?

Det är så att på teorilektionerna på ridskolan för många herrans år sen lärde jag mig att man ska kratsa hovarna på hästen när den går ut ur boxen på morgonen, för att få bort gödsel och nerkissat spån och sånt ur hovarna. Och istället låta leran sitta kvar och "skydda" när hästen kommer in på kvällen.

Jag gör så, min stallkompis gör precis tvärt om. Mina hästar har, peppar peppar ta i trä, fina hovar och har klarat sig från hovröta. Båda hennes har hovröta. Boxarna är precis lika välmockade och hagarna precis lika gyttjiga. Så nu undrar jag om det finns något samband med när man egentligen kratsar hovarna?

Sv: Kratsa hovarna

tror det kvittar.. jag kratsar på kvällen, eftersom jag vill ha bort eventuella stenar och så. däremot kratsar jag sällan på morgonen..

Tidpunkt spelar nog ingen större roll, men all gödsel ska bort, lera i hoven är ok.

Jag tycker man ska kratsa på morgonen och innan/efter ridtur. På morgonen för att som du skrev få ut gödsel ur hoven och innan/efter ridtur för att det inte ska sitta någon sten där..

Jag kratsar innan ridtur och efter ridtur. Har hästen varit ute efter det kratsar jag även när den kommer in. Ibland spolar jag i hovarna för att få bort allt smågrus och sånt som kan ligga och skava.

Spån och sånt brukar alltid ramla ut från min hästs hovar så jag brukar inte kratsa om hon ståt inne sen den senaste gången jag kratsade.

Dock märkte jag att hovarna blev lite äckliga när min polle hade boxvila och inte lämnade boxen förutom när jag skulle mocka. Men när hon fick komma ut i hagen igen blev det bra.

Det är så att på teorilektionerna på ridskolan för många herrans år sen lärde jag mig att man ska kratsa hovarna på hästen när den går ut ur boxen på morgonen, för att få bort gödsel och nerkissat spån och sånt ur hovarna. Och istället låta leran sitta kvar och "skydda" när hästen kommer in på kvällen.

Så har jag också lärt mig

Jag kratsar hovarna på kvällen när hästarna kommer in för att få bort om det skulle sitta nån sten o skon, sen kratsar jag före o efter ridtur.
jag kratsar aldrig på morgonen, jag använder halm och det de har i skona ramlar ut på vägen ut till hagen.

om hästen får hovröta har inget med när du kratsar hovarna o göra, vissa hästar får det, andra inte.

Helt rätt. hovarna bör kratsas då hästen lämnar stallet, men inte då den tas in. intrampad lera skyddar mot bäddens skadliga ammoniak.

kratsar på mornarna och självklart före och efter ridning eller liknande

Helt rätt. hovarna bör kratsas då hästen lämnar stallet, men inte då den tas in. intrampad lera skyddar mot bäddens skadliga ammoniak.

Jag håller med om detta, det är vad jag fått lära mig och de är ju rätt logiskt när man tänker på de. Men jag har en liten funderíng.
Du säger att man ska låta leran sitta kvar för att skyda hoven mot urin och så. Men om man inte ska sätta in hästen i box, ska man kratsa ur då, eller låte de sitta kvar?

Innan har jag inte tänkt så mycket på det, utan kratsat ur både före och efter ridtur, men senaste tiden så har jag funderat på om de kanske är bättre att låta leran sitta kvar (såvida de nu inte sitter nån liten sten i hoven, vilket de sällan gör) under ridturen? För om de sitter lera så fastnar ju inte stenar, vilket ju är bra.

Vad anser ni? Ska man låta lera sitta kvar under ridturen som skydd mot stenar? Och sen kratsa ur efter ridturen istället?

Nu har jag bara en medryttarhäst, men jag kollar igenom hovarna innan och efter ridtur så det inte är någon sten där. Eventuell lera tar jag inte bort.

Kollar jämt hovarna innan och efter ridning, blir ju oftast mot kvällen/em då..

Har oxå hört att det är bra att låta lera sitta kvar under natten, men tror även jag hört något negativt om det, men kmr inte ihåg vad i så fall...

Har man inte en häst som har problem med hovarna tror jag inte det spelar så stor roll...

*KL*
Kom bara på en sak... att här är det ju typ bara lera, april-maj och kanske sep-nov... Så blir ju lite svårt med att låta leran sitta kvar de övriga årstiderna om det inte finns någon lera liksom ;)

Borde inte det påverka hovarna då? Om de är vana att ha leran som skydd..?

Jag kratsar hovarna innan och efter ridning, hästarna går på lösdrift så dom har oftast lera i hovarna. Ibland låter jag leran sitta kvar under ridpasset för att skydda mot sten och styltor nu i slasktider.

Jo jag har hört att lera är bra som skydd, men jag kratsar ändå bort den för det är nästan alltid småsten i den. Så jag kratsar innan och efter ridning, sen om han har vart ute innan han går in kratsar jag.

på mina hästar, som går på lösdrift, så kratsar jag före och efter ridning.

på ridklubben så kratsar jag hovarna innan ett pass, och kratsar INTE när vi ridit klart eftersom det är bättre för hästen att ha kvar ridhusunderlaget i hoven när den ställs i boxen.

Det bästa är väl egentligen att kratsa på morgonen för att få bort gödslet sen kolla så inga stenar eller nått sitter och klämmer före och efter ridning. Kratsar man för ofta torkas hovarna ut

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 161
H
Hästmänniskan Jag har flyttat till en gammal gård och tagit över stallet i det skick det var. Har mätt att boxarna uppfyller gällande krav vad gäller...
Svar
16
· Visningar
1 990
Senast: Hanna_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur