Kräsen kattflicka

ylvalill

Trådstartare
Vi adopterade en ny liten katt från ett katthem för snart två veckor sedan, en väldigt snäll och försynt liten honkatt på två år. Hon verkar nu börja finna sig till rätta men hon äter fruktansvärt lite. Jourhemmet där hon bodde innan berättade att hon alltid varit liten i maten men att det hade blivit värre under den sista tiden. De hade tagit henne till veterinär och kollat upp henne och hon fick då medicin för en smärre infektion. Innan vi fick henne var hon friskförklarad, dock fortfarande väldigt liten i maten.

Katten vi har sen tidigare är en stor kastrerad hankatt som är allt annat än kräsen, han äter mycket och gärna av det mesta, så det här med en katt som knappt vill äta är nytt för oss. Finns det något speciellt man bör tänka på? Nån speciell mat som kan vara bra att testa att ge? När bör man bli orolig? Tycker att hon är väl tunn och inte särskilt energisk heller men kanske behöver hon bara tid att vänja sig vid sitt nya hem? Vi känner ju henne inte heller ordentligt ännu så det kan ju vara lite hennes personlighet att inte vara så aktiv. Eller?

Jag skulle ge henne kattungemat ett tag så hon får upp hullet. Det behöver de inte heller äta lika mycket av, och är ofta mer smakfullt. Hon behöver troligen acklimatisera sig innan hon kommer igång att äta ordentligt. Ofta vågar de sig fram och äta på natten i större utsträckning.

Prova att erbjuda henne lite olika mat. På djuraffärer kan man ju ofta köpa små påsar som kan vara vettiga som provpåsar. När en av mina katter matvägrade för 2 år sedan och ingenting dög så funkade till sist Pro Plan kitten. Inte världens bästa foder, men tillräckligt gott för att även locka i henne mat :). Sen om hon kan tänka sig blötmat istället finns det exempelvis hills A/D eller Royal canin Recovery hos veterinären som är bra om katter inte vill äta. Extremt välsmakande och fullproppat med det de behöver, så de behöver inte äta så mycket. Det kan man ge under ett litet tag för att garantera sig om att hon får i sig näring.

Energin kommer troligen också när hon lärt känna er och sitt nya hem :)

Liknande trådar

Katthälsa Min snart 12-åriga siames fick sin första Solensiaspruta igår, för att han ogärna hoppar upp i säng, soffa och på stolar. Han har inte...
Svar
3
· Visningar
336
Senast: sthu
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama