Kräsen Katt börjar magra.

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare SessCa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 280
S

SessCa

Kompisens kräsna kisse har börjat magra. :crazy:
Specielt bak över höfterna.
Hon är nyligen avmaskad.

Problemet är att katten VÄGRAR att äta något annat än Bilanx torrfoder.
Utfodras hon med något annat äter hon bara så lite att hon precis klarar sig. :crazy:

Jag har rått henne att gå till veterinär, men tänkte ändå höra för vad ni tror.

Katten har fri tillgång på Bilanx fodret, och får tonfisk/räkor/torsk varje dag.

Sv: Kräsen Katt börjar magra.

Ska katter äta fisk ska det ju helst vara fet fisk har jag för mig....

Är det verkligen det??,trodde fet fick var typ makrill och sånt,alltså fick med mycket fiskfett eller olja eller vad fettet i fisken kallas...

"Såsom många fisksorter innehåller tonfisk nyttigt fleromättat fett, Omega 3, Omega 6 och fettlösliga vitaminer A, D och E. Tonfisken är dessutom mycket rik på protein: ca 20g per 100g. Innehåller även B-vitaminerna Niacin och Tiamin."

"Tillhör makrillsläktet och förekommer i nästan alla hav."
Här.

Mig veteligt är Tonfisk en fet fisk.
Det är vad jag minns av livsmedelskunskapen i gymnasiet iaf.

Ingen aning som sagt,tycker bara inte att den känns fet,var ungefär det jag gick efter,men det är ju möjligt att en har fel...

Nån av oss måste ju ha fel. ;)
Sitter och kollar lite men jag hittar inga vettiga svar. :p

Jag skulle kolla upp kattens njurvärden omedelbums. Fisk och räkot må vara utmärkt kattgodis men ger man tonfisk och räkot varje dag får katten i sig ENORMA mängder magnesium vilket överbelastar njurarna och det kan leda till njursvikt.

Vill ni fetta upp henne får ni försöka hälla olja, ister eller smör över torrfodret. Funkar inte det kan man tvångsmata katten för att få igång aptiten.

Men första av allt, få katten kollad av veterinär och ta bort tonfisken och räkorna. Som godis, helt OK, varje dag = farligt.

Tack så mycket för ditt svar.
Vänninan har redan bokat en tid på veterinären.
Så får vi snart veta varför hon magrar som hon gör.

Ska medela på en gång om räkorna och tonfisken. :bow:

Låter bra. Hoppas att det bara är vanlig kräsenhet, det kan man ju (med enormt tålamod) vänja dem av med :D

Ja, jag hoppas verkligen också det för kissens skull.
Skulle det vart någon av mina tissar hade jag nog kutat till veterinären vid minsta tecken på viktminsking. :crazy: :p

Liknande trådar

Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 139
Senast: Marvin
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 100
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vad har jag gett mig in på? Om två veckor flyttar en till katt hem till mig! En fantastiskt söt liten birma flicka blir det och jag kan...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: Elisha
·
Övr. Katt Sista augusti tog jag emot en omplaceringskatt. En Helig Birma på snart 8 år. Hon har FORL och har fått dra ut en del tänder så hon... 2 3
Svar
53
· Visningar
20 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?

Hästrelaterat

Tillbaka