Kräsen häst...

Jenny1

Trådstartare
Jag behöver tips på vad jag ska ge min häst för kraftfoder. Hon fick tidigare Krafft Grund, det gillade hon men det går enligt försäljaren inte ihop med mineralerna, Seaweed & Rosehips. Så jag övergick till havre och korn... Hon blev alldeles stissig, tittig och hoppig, så jag tog bort havren. Nu får hon bara korn men hon verkar inte gilla det för hon äter ofta inte upp morgonmaten alls, ibland inte kvällsmaten heller. På kvällen blandar jag krossat korn med fuktat vetekli och örterna. Vad tusan ska jag ge henne för kraftfoder???:confused:

Sv: Kräsen häst...

Nej, det har jag inte testat. Vad är det för typ av foder? Anledningen till att jag inte skulle ge Krafft var att det pelleterade fodret blir som en gegga ihop med stenmineraler, som Seaweed & Rosehips är, som kan gegga ihop sig i tarmarna... Så annat pelleterat foder är väl inte bättre då antar jag.. Annars är det kanske så att jag inte kan ge S&R som är ett mineralfoder som jag tycker är suveränt bra, utan får gå tillbaka till pelleterat foder...

Musli tycker jag funkar bra, hade tidigare Krafts pellets, tyckte också att det geggade och pållen åt inte det nåt vidare heller.

Det är alltså skillnad på D&H:s musli och Kraffts musli?? Om jag fattat det rätt så måste jag sätta till havre till Kraffts musli och det vill jag ju inte ge henne. Men D&H:s musli är ett fullfoder??? Det verkar ju bra om det är så. Dessvärre verkar det inte finnas någon återförsäljare på D&H närmre än 7 mil från mig... Men jag får väl planera in mina resor till Västerås så att de stämmer med när fodret är slut... Kan inte Granngården ta hem det? Någon som vet? Eller har någon något annat fodertips än Dodson & Horrell?

Det finns inget foder man MÅSTE komplettera med havre. Det beror ju helt på grovfodret och vad DET kräver för komplement.

Om du TITTAR på tråden jag lämnade finns alla deras foder med innehållsförteckning utlagda där, det är bara att räkna ut vad din häst behöver för att komplettera grovfodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 135
Senast: godishanna
·
Foder & Strö Har letat runt och fått en hel del råd om vad jag kan ge min kräsna häst för foder, men tänkte höra mig för lite mer. Han behöver...
2
Svar
20
· Visningar
5 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka