Kraniosakral terapi

Harbor

Trådstartare
jag vet en kille som håller på att ge Kraniosakral terapi. Han är väldigt populär och fullbokad, och man har rekommenderat honom till vår häst och det lär vara bättre än vanlig massage.
Men jag vet inte riktigt vad det är och hur behandlingen går till.
Är det samma sak som t.ex equiterapeutens jobb eller kiropraktorns?

Sv: Kraniosakral terapi

nej det är inte samma sak öht.
det finns massor att hitta på nätet, och lär vara oerhört mer produktivt att läsa på än att få input här från subjektiva håll. men oavsett, frågar du här, så nej - det går inte att jämföra. öht. framför allt inte när du ekvivalerar massör med ET, och sen lägger på kranioskaklar ovanpå det.

Ägaren till det stall där jag har min häst håller på och utbildar sig till KS-terapeut och eftersom terapiformen inte innebär någonting som på något sätt kan vara skadligt för hästen så har jag låtit henne öva på min häst. Jag är relativt skeptisk till "alternativa behandlingsformer" av liknande slag och förväntade mig väl inte direkt någon effekt, men vad hon åstadkom var en total avslappning hos min häst vilket jag tyckte mig kunna märka av även efter behandlingen i att han rörde sig mjukare och smidigare.

Exakt hur behandlingen inverkar är svårt att sätta fingret på, det är lite som "handpåläggning", men effekten när det fungerar är att hästen blir totalt avslappnad och mer eller mindre står och sover (gäspar, sänker huvudet etc.).

Jag tänker inte uttala mig om huruvida behandlingen kan hjälpa mot diverse problem, eller om effekterna sitter i någon längre tid, men den tillfälliga effekten (avslappningen) var i alla fall uppenbar i vårt fall.

Låter som kvalificerad bullshit!!

Är hästägare i allmänhet så pass osäkra att dom måste ta till allt vad alternativmedicin heter?

Tror jag sagt det innan, men tål att sägas igen:
Hästägare som misstänker fel/skada/sjukdom på sin häst och uppsöker alternativbehandlare innan eller istället för veterinär kan dömas för djurplågeri.
Misstänker man att sin häst är sjuk/skadad är man skyldig enligt lag att uppsöka veterinär..

Men på en fullt frisk häst kan säkert kraniosakral terapi inte skada, men varför inte ta hästen till en equiatriker istället? ;)

Men på en fullt frisk häst kan säkert kraniosakral terapi inte skada, men varför inte ta hästen till en equiatriker istället? ;)

Vad fasen är en equiatriker? equiterapeut... o de gör inte samma sak som en kraniosakralterapeut..

*kl*

Jag startade själv en tråd om kraniosakralterapi för några dagar sen, angående om kraniosakralterapi fungerar eller är humbug, men jag fick inte så många svar. Men här är redan flera som har sagt att det är bullshit. Jag vill jättegärna höra mer om era erfarenheter och vad det är ni har provat som har visat sig inte fungera? "Bullshit" är inte ett så konstruktivt svar, så jag vill gärna veta mer om vad det är ni har behandlat och vad ni förväntade er och uppenbart inte fick det resultatet ni önskade? :)

Anekdoter från enskilda individer är ganska ointressant, eftersom det inte finns någon kontrollgrupp, ingen som helst kontroll över vilka faktorer som spelar in osv.

Det åligger den som kommer med fantastiska påståenden att backa upp dem, inte tvärt om. Det finns ingen som helst vetenskaplig evidens eller sannolikhet för att kraniosakralterapi skulle fungera. Prova att googla.

"Etablerad vetenskaplig konsensus betraktar kraniosakralterapi som en form av kvacksalveri.[7][8] Medicinsk forskning har kommit fram till att det inte finns några bevis för att terapin har någon effekt.[9]"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kraniosakralterapi

Jag har googlat massor. Därför är just enskilda individers erfarenheter betydligt mer intressant än det jag kan hitta på google.
Att det inte finns vetenskapliga bevis för något är inte ekvivalent med att det inte kan fungera. Det är mycket som idag är erkänt som inte var det förr i tiden, equiterapi t ex.
Sen att jag personligen inte tror på det, KST alltså, är ju inte heller relevant.

Equiterapi?

Du menar att du tar enskilda anekdoter som mer trovärdiga än de vetenskapliga studier som finns? :banghead:

Killen som håller på med detta, masserar, trycker mm. Tror han mixar nån sorts behandling med massage och KST. Iallafall så behandlar han många stora tävlingsryttares hästar och lär göra underverk.
Om hästen har nåt fel så ber man veterinär kolla, ja. Sen om veterinären säger att hästen har spända ställen och muskler så beställer man ju nån som behandlar, eller hur?
( suck på alla arroganta som alltid ska börja attackera här...)

Varför söker man equiterapeutens jobb eller kiropraktorns om man har en frisk häst?

I min erfarenhet har kiropraktor varit räddning för mina "hästars friskhet". Jag skulle aldrig få så friska och skadefria hästar om jag inte låt en kiropraktor behandla mina hästar. Så nej man åker inte till en kiropraktor med ändas "friska hästar".

Men jag tänkte mer på kommentaren att man bara ska söka dessa metoder när hästen är frisk...

Jag har ingen erfarenhet om KST utan bara kiropraktor. Det var inte lätt att förstå vad man gör eller vad som händer vid en KST behandling, när man väl tittar upp det på nätet. Låter som en "utvecklad Ttouch- metod" i mina öron. ^^ Är lite sugen på att testa metoden på mina hästar och se resultatet :)

och vad är en fullt frisk häst? Om hästen är stel på ena sidan, lite ojämn i muskulaturen, men undersökt av vet. och uteslutet hälta eller annat värre, är den då sjuk eller frisk?
Låter som sunt förnuft att låta nån knåda och trycka på den då?

nån talade om djurplågeri här, snälla nån......:crazy:

Ja det finns många etablerade alternativare . Det viktiga är väl att själv veta vad som är vad ang detta i fråga om behandling och vad som bara kostar pengar utan att egentligen åstadkomma ngt öht i grunden .

Vill även tillägga att jag inte bara går till en kiropraktor utan varierar mellan veterinär och kiropraktor. Så ingen tro att jag har ute slutar nån veterinär besök och bara går till en kiropraktor. För det hade ju blivit väldigt tokigt och rent utsagt korkat ifrån min sida!

Men om vi nu ska snacka om djurplågeri om inte hästen tas till en veterinär vid skada...har du aldrig möt på att veterinärer är lite (väldigt) olika? En del veterinärer är bättre på visa saker och mindre på andra. Och då stå där med en häst som blir behandlar om och om igen av tre olika veterinär. Och sen visade sig vara en lås bog vilket lede till att det blev en kiropraktor fall. Tycker du inte det är "djurplågeri" ? Och då var det ändå "bara" veterinär hjälp hästen fick...

Jag tro att genom åren lär man sig som hästägare vad man ska sätta in som "hjälpmedel" vid skada, sjukdom ect ect när hästen blir sämre på nåt sätt.

Det var inte direkt riktad till dig. :)
men för det så får man svara om man vill.
Man får ju svara och skriva lite som man vill, eller hur? (i vissa rammar då da)

Om jag ska vara ärlig så förstod jag inte riktigt ditt svar. ^^

Jag vart mer paff över att en person kan stirra så blint på att det ända som gäller är veterinär besök. Men visligen...hon kanske har några "skräck" exempel på när det har gått riktigt illa utan nån veterinär besök...
Det vet ju vi faktiskt ingenting om. Men det hon sa lät väldigt konstigt och de kan vi väl alla hålla med om.
Nån grund har hon väl för det svaret. dock vet vi inte vad.

man brukar skriva KL (som i knapplån) när man svarar i ett inlägg ngn annan skrivit, fast man inte riktar sig till den personen, det var bara därför det blev förvirrat. :)

om du riktar ditt svar till en specifik person så väljer du den personens knapp, så blir det rätt. så förstår du varför jag frågade om det var till mig.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 331
Senast: Gunnar
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 828
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 399
Senast: Googlarn
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka