krånglig unghäst....

E

El Karisma

Jag skulle vara i behov av goda råd från kunniga hästmänniskor!

Jag har ett arabsto född -04 som visar vissa griniga tendenser (öron bakåt vid utfodring, har också gett mig huvudbry när hon först skulle ledas, stretade emot och hoppade omkring, har nog blivit relativt foglig vid det här laget *PEPPAR PEPPAR*.... Är detta normalt eller har jag lyckats "köpa mig i påsen"?

Mitt sto har ett väldigt starkt psyke och är väldigt självständig. Hon är importerad för ett halvt år sedan.

Hur skall man bemöta en uppstudsig 1 årig häst? Hur brukar ni göra?

Hon har aldrig blivit slagen, nångång har jag hutat med knytnäven när jag fått nog av henne´och hennes konster! Så enligt min åsikt har hon ingen anledning att vara folkilsken... och ibland kan hon faktiskt vara riktigt gullig!! Nya människor försöker hon dock alltid utmana, vem som bestämmer å så...

Med hopp om många goda förslag.. :idea:

Sv: krånglig unghäst....

Jag har visserligen begränsad erfarenhet men tror inte att du behöver vara så rädd för att vara bestämd mot en sådan häst (exakt vad det nu kan kräva i det aktuella fallet är ju svårt att säga när man inte träffat hästen). Mitt nsv sto f. 04 är också en väldigt viljestark unghäst som i princip är helt orädd och inte tar åt sig i första taget av korrigering, så jag får vara ganska tydlig mot henne och vara väldigt konsekvent i vad jag kräver om hon inte ska ta över. Hennes kompis däremot är en gammal valack som är otroligt känslig för kroppsspråk och andra signaler, honom kan man ge en blick så förstår han.

Vad gör din häst mer rent konkret, förutom att vara grinig och bråka vid ledning?

El Karisma skrev:
Jag skulle vara i behov av goda råd från kunniga hästmänniskor!

Jag har ett arabsto född -04 som visar vissa griniga tendenser (öron bakåt vid utfodring, har också gett mig huvudbry när hon först skulle ledas, stretade emot och hoppade omkring, har nog blivit relativt foglig vid det här laget *PEPPAR PEPPAR*.... Är detta normalt eller har jag lyckats "köpa mig i påsen"?

Mitt sto har ett väldigt starkt psyke och är väldigt självständig. Hon är importerad för ett halvt år sedan.

Hur skall man bemöta en uppstudsig 1 årig häst? Hur brukar ni göra?

Hon har aldrig blivit slagen, nångång har jag hutat med knytnäven när jag fått nog av henne´och hennes konster! Så enligt min åsikt har hon ingen anledning att vara folkilsken... och ibland kan hon faktiskt vara riktigt gullig!! Nya människor försöker hon dock alltid utmana, vem som bestämmer å så...

Med hopp om många goda förslag.. :idea:

Sv: krånglig unghäst....

personligen tror jag att jag varit lite för "soft" med henne när hon först kom till oss, men med tiden har jag fått lära mig att stå på mig! =)

i våras var hon ganska omöjlig och hoppade runt som en galning när man skulle leda henne (bör påpekas att hästarna har möjlighet att gå ut dygnet runt och har eget stall inne i hagen, så iom det har jag inte varit tvungen att leda henne varje dag ut o in från stall resp hage)

sen vände hon också rumpan till och hotade en på de viset, nuförtiden gör hon inte så mera... idag kommer hon mera fram å stryker öronen bakåt med försök om att skrämma skiten ur en. Detta kan hon inte lura mig med längre, men jag skulle gärna vilja veta på vilket sätt jag bäst kan bemöta detta beteende... känner mig lite som ett levande fråge tecken! :confused:

under försommaren lät jag henne vara mest i fred och "stötte ut" henne ur gänget (gänget= jag o hennes andra hästkompisar) ifall hon blev alltför påträngande! de gånger hon sen uppförde sig som en häst fick hon också vara med....

Liknande trådar

E
Träning Jag skulle vara i behov av goda råd från kunniga hästmänniskor! Jag har ett arabsto född -04 som visar vissa griniga tendenser (öron...
Svar
1
· Visningar
658
E
Avel Jag skulle vara i behov av goda råd från kunniga hästmänniskor! Jag har ett arabsto född -04 som visar vissa griniga tendenser (öron...
Svar
8
· Visningar
928
Senast: El Karisma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama