Krångel på stallgången?

C

cafu

Hej!

Har nu börjat ha min 2-åring uppbunden på stallgången längre stunder. Ofta krånglar hon på olika sätt: står och drar i grimskaften, skrapar med frambenen och flyttar bakdelen växelvis åt höger och vänster. Det är egentligen bara när jag masserar henne i pannan som hon är lugn, då sluter hon ögonen och somnar nästan. Tidigare har jag provat att säga till henne när krånglandet börjar, och då slutar hon, men bara för att fortsätta en sekund senare.

I går provade jag att helt nonchalera beteendet. När hon började krångla avbröt jag direkt med vad jag höll på med och ställde mig mot väggen en bit ifrån och avvaktade reaktionen. Då blev hon stilla och stod sedan en liten stund och nästan somnade. När hon lugnat sig berömde jag och gick fram och fortsatte med vad jag höll på med (kratsade en hov), men då började hon protestera igen. Hon kan alltså stå still, det är när jag ska flytta henne eller hålla på med hovarna som krånglandet börjar. Är lite osäker på vad detta betyder och hur jag ska göra i denna situation, tacksam för tips! Har hållt på en hel del med "vänskapsleken"/friendly game och hon gillar att bli ryktad, men står inte alltid still då heller.

Sv: Krångel på stallgången?

Hej, min lille är likadan när han står på gången. Just nu tycker han inte om att bli borstad alls, inte när han står i boxen heller. Så när han står på gången gör jag nästan inget med honom.. kratsar hovar bara. Ska jag borsta honom så bara han velar. Så han får stå där medans jag grejar med nåt annat. Oftast står han still då.
Visst är det kul med unghästar, när man får lära dem det svåra tricket att stå still på stallgången ;)

Skönt att höra att man inte är ensam :)

Så du bara ignorerar hans beteende, och borstar honom i princip inte när han krånglar?

angie82 skrev:
Hej, min lille är likadan när han står på gången. Just nu tycker han inte om att bli borstad alls, inte när han står i boxen heller. Så när han står på gången gör jag nästan inget med honom.. kratsar hovar bara. Ska jag borsta honom så bara han velar. Så han får stå där medans jag grejar med nåt annat. Oftast står han still då.
Visst är det kul med unghästar, när man får lära dem det svåra tricket att stå still på stallgången ;)

Ja det gör jag för det mesta. Brukar borsta av honom lite snabbt, säger till honom om han velar för mycket. Jag vet inte om det är rätt eller fel. Oftast står han still om jag inte grejar med honom. Tror att han slutar när han blivit mer van att stå där... han inser nog snart att det inte lönar sig att steppa runt.

En känd tränare sa nyligen att en häst som alltid är "fängslad" (genom att stå uppbunden eller alltid ha strama tyglar vid ridning) kommer att fly så fort den kan. En häst som har valmöjlighet kommer att välja att stanna hos dig eftersom det faktiskt är ganska trevligt.

Jag förstår inte att många ska ha sina hästar uppbundna i stallgången längre stunder. Jag försöker så mycket som möjligt, de gånger jag behöver ha hästen i stallgången, ha den lös. Visst vänder de sig om ibland eller utforskar någon kvarglömd hink men de väljer att stanna.

Att ignorera felaktiga beteende som tex att skrapa med hoven i marken tror jag är bästa lösningen, ryter man till har hästen visserligen fått en negativ uppmärksamhet men dock uppmärksamhet...

Har man problem med att kratsa hovarna skulle jag säga att man har problem med annat än att ha hästen i stallgången...

marijaa skrev:
Har man problem med att kratsa hovarna skulle jag säga att man har problem med annat än att ha hästen i stallgången...
Problem vet jag inte om man kan kalla det i och med att det är unghästar vi talar om. Då tycker inte jag att det ska ses som ett problem. De har ju inte vant sig vid allt än och testar gränser.

Min lillskit stod snällt och lät mig kratsa och fixa med hans hovar från han var sju månader...

Eftersom han tyvärr drabbades av en del hovproblem redan som liten fick han vänja sig vid det mesta - från "läskiga" sprejer till hovbandage... Om man själv inte gör sån stor sak av det bryr de sig oftast inte...

Jag anser nog att en häst ska kunna stå uppbunden på en stallgång. Visst är det en lovvärd ambition att den även ska kunna stå där lös men till det har min häst och jag en bit kvar i vår träning. Dessutom anser jag det inte handla om att "fängsla" en häst om man binder upp den 5 min/dag.

Anser också att det är rätt normalt för en unghäst att periodvis "krångla" genom att inte vilja stå still på stallgången (hon har tidigare klarat det mycket bra så detta beteende har uppstått nyligen), min fråga var snarare vad man ska göra åt det - ignorera och vänta på att det går över av sig självt eller korrigera?

Utveckla gärna vad det är för "annat" problem du anser att det i stället handlar om!

marijaa skrev:
En känd tränare sa nyligen att en häst som alltid är "fängslad" (genom att stå uppbunden eller alltid ha strama tyglar vid ridning) kommer att fly så fort den kan. En häst som har valmöjlighet kommer att välja att stanna hos dig eftersom det faktiskt är ganska trevligt.

Jag förstår inte att många ska ha sina hästar uppbundna i stallgången längre stunder. Jag försöker så mycket som möjligt, de gånger jag behöver ha hästen i stallgången, ha den lös. Visst vänder de sig om ibland eller utforskar någon kvarglömd hink men de väljer att stanna.

Att ignorera felaktiga beteende som tex att skrapa med hoven i marken tror jag är bästa lösningen, ryter man till har hästen visserligen fått en negativ uppmärksamhet men dock uppmärksamhet...

OK! Funderar bara på vad du vill säga med detta? Att man ska hålla på så mycket som möjligt med "läskiga" saker bara för att vänja dem?

marijaa skrev:
Min lillskit stod snällt och lät mig kratsa och fixa med hans hovar från han var sju månader...

Eftersom han tyvärr drabbades av en del hovproblem redan som liten fick han vänja sig vid det mesta - från "läskiga" sprejer till hovbandage... Om man själv inte gör sån stor sak av det bryr de sig oftast inte...

Tror också på att det går över med tiden. Men har hört många som tycker att ett sånt beteende absolut ska korrigeras, att de inte ska få hålla på sådär.

angie82 skrev:
Ja det gör jag för det mesta. Brukar borsta av honom lite snabbt, säger till honom om han velar för mycket. Jag vet inte om det är rätt eller fel. Oftast står han still om jag inte grejar med honom. Tror att han slutar när han blivit mer van att stå där... han inser nog snart att det inte lönar sig att steppa runt.

cafu skrev:
Jag anser nog att en häst ska kunna stå uppbunden på en stallgång. Visst är det en lovvärd ambition att den även ska kunna stå där lös men till det har min häst och jag en bit kvar i vår träning. Dessutom anser jag det inte handla om att "fängsla" en häst om man binder upp den 5 min/dag.

Anser också att det är rätt normalt för en unghäst att periodvis "krångla" genom att inte vilja stå still på stallgången (hon har tidigare klarat det mycket bra så detta beteende har uppstått nyligen), min fråga var snarare vad man ska göra åt det - ignorera och vänta på att det går över av sig självt eller korrigera?

Utveckla gärna vad det är för "annat" problem du anser att det i stället handlar om!

visst, om man tycker att det är normalt så är det väl bara att vänta ut det då om det nu försvinner av sig själv...

Jag kritiserar inte dig som du verkar tro men vi har nog två olika filosofier, jag slipper helle problemen än att acceptera dem (missförstå mig rätt :angel: )

Med att fängsla menar han så här: Om du från början vant hästen vid att stå bunden och sen förutsätter att den ska stå lös - då kommer den troligtvis att gå iväg från dig.
Om du redan från början vant den vid att stå lös, ja då väljer den att stanna.

cafu skrev:
OK! Funderar bara på vad du vill säga med detta? Att man ska hålla på så mycket som möjligt med "läskiga" saker bara för att vänja dem?

Nej, det var inte det jag ville säga med det inlägget men det var ju en bra slutsats du gjorde :p

Med min lille som litar på sin ledare (jag) och som aldrig utsatts för några dumheter finns det inget att vara rädd för. Han accepterar det mesta och ibland blir jag rädd för han är nästan för snäll :angel: :D Det är det jag menar med att undvika problem... Det är ganska bekvämt kan jag säga :D :D :cool: :cool:

Våra 2-åriga halvblodsherrar(som fortfarande är hingstar:smirk: ) tycker inte om att vara ensamma inne när jag ska göra ngt med dem. Det resulterar ofta i att de trampar runt på stallgången där jag har bundit dem. Men jag brukar göra vad jag har planerat att göra t ex borsta, sadla, tränsa. Jag låter dem trampa runt, till en viss gräns. Gränsen går vid att de måste flytta sig för mig så att jag får plats på den sidan jag står. De får alltså inte stå på mig! Jag korrigerar dem inte hela tiden utan sätter bara de tydliga gränser som jag har!

Våran nuvarande 3-åring var likadan tills för inte alls länge sedan, men han har lugnat sig markant och står nu snäll och tyst! De är ju som småbarn unghästarna, men de växer upp de med! Ena dagen får man en hjärtattack av att de är så uppstressade, men de lugnar sig med tiden, ha bara T Å L A M O D !!! ;)

cafu skrev:
Tror också på att det går över med tiden. Men har hört många som tycker att ett sånt beteende absolut ska korrigeras, att de inte ska få hålla på sådär.
Hmm, jag säger till honom att han ska vara stilla...med lite arg stämma :mad: ... och så fort han står stilla så berömmer jag honom, ej med godis eller sånt, utan med rösten :love: . Men han får ju inte knuffa på mig när han steppar runt. På honom är det iaf. mycket viktigt med beröm, jag märker att han känner sig stolt och nöjd när jag är det. Men det är som sagt jättesvårt att veta vad som är rätt och fel, alla har ju olika åsikter och alla hästar funkar också olika.

Eftersom det är min första unghäst så vet jag egentligen inte om det är normalt, men jag tror det, i alla fall är det intressant att höra vad andra tycker.

Jag tror inte våra filosofier skiljer sig på denna punkt, jag vill också göra rätt från början och slippa problem! Det var just därför jag skrev tråden, annars hade jag ju inte brytt mig eller hur ;)

Du skriver: "Om du från början vant hästen vid att stå bunden och sen förutsätter att den ska stå lös - då kommer den troligtvis att gå iväg från dig.
Om du redan från början vant den vid att stå lös, ja då väljer den att stanna."

Så när jag inte haft min lös från början, är det kört då eller vad menar du?

marijaa skrev:
visst, om man tycker att det är normalt så är det väl bara att vänta ut det då om det nu försvinner av sig själv...

Jag kritiserar inte dig som du verkar tro men vi har nog två olika filosofier, jag slipper helle problemen än att acceptera dem (missförstå mig rätt :angel: )

Med att fängsla menar han så här: Om du från början vant hästen vid att stå bunden och sen förutsätter att den ska stå lös - då kommer den troligtvis att gå iväg från dig.
Om du redan från början vant den vid att stå lös, ja då väljer den att stanna.

Kul! Skulle gärna vilja att det fungerade så med min häst också. Men nu gör det ju inte det, och det var därför jag skapade denna tråd - för att få hjälp om hur jag ska göra i denna situation, inte hur man borde gjort från allra första början om man hade haft perfekta förutsättningar...

Sen tror jag inte att min häst är rädd, det är inte det som är problemet....

Förstår fortfarande inte riktigt vad du vill säga med dina svar, eller vad du föreslår att jag ska göra? :confused:

marijaa skrev:
Nej, det var inte det jag ville säga med det inlägget men det var ju en bra slutsats du gjorde :p

Med min lille som litar på sin ledare (jag) och som aldrig utsatts för några dumheter finns det inget att vara rädd för. Han accepterar det mesta och ibland blir jag rädd för han är nästan för snäll :angel: :D Det är det jag menar med att undvika problem... Det är ganska bekvämt kan jag säga :D :D :cool: :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Låter vettigt!

korrebrun skrev:
Våra 2-åriga halvblodsherrar(som fortfarande är hingstar:smirk: ) tycker inte om att vara ensamma inne när jag ska göra ngt med dem. Det resulterar ofta i att de trampar runt på stallgången där jag har bundit dem. Men jag brukar göra vad jag har planerat att göra t ex borsta, sadla, tränsa. Jag låter dem trampa runt, till en viss gräns. Gränsen går vid att de måste flytta sig för mig så att jag får plats på den sidan jag står. De får alltså inte stå på mig! Jag korrigerar dem inte hela tiden utan sätter bara de tydliga gränser som jag har!

Våran nuvarande 3-åring var likadan tills för inte alls länge sedan, men han har lugnat sig markant och står nu snäll och tyst! De är ju som småbarn unghästarna, men de växer upp de med! Ena dagen får man en hjärtattack av att de är så uppstressade, men de lugnar sig med tiden, ha bara T Å L A M O D !!! ;)

Det är nog ungefär så jag gör också, låter henne krångla till en viss gräns, som att hon inte får gå på mig t ex...

angie82 skrev:
Hmm, jag säger till honom att han ska vara stilla...med lite arg stämma :mad: ... och så fort han står stilla så berömmer jag honom, ej med godis eller sånt, utan med rösten :love: . Men han får ju inte knuffa på mig när han steppar runt. På honom är det iaf. mycket viktigt med beröm, jag märker att han känner sig stolt och nöjd när jag är det. Men det är som sagt jättesvårt att veta vad som är rätt och fel, alla har ju olika åsikter och alla hästar funkar också olika.

cafu skrev:
Så när jag inte haft min lös från början, är det kört då eller vad menar du?
Nejdå, det är aldrig kört, men du kanske kommer att få jobba lite extra för att nå ditt mål.

Om det hjälper dig har jag också en häst med lite "problem" med sig i bagaget. Det är dock ingen unghäst utan en åttaårig valack som jag haft hemma sedan i oktober. Jag vet inte mycket om hans historia eller varför han beters sig som han gör i olika situationer men vi bearbetar problemen efterhand som de kommer.

I början var han "testig" just vad det gällde kratsa hovarna. Han kunde ibland få för sig att dra undan hoven eller benet. Jag höll naturligtvis kvar, när jag märkte tendens till att han skulle göra det igen lyfte jag benet (ungefär som ett böjprov), då blev det obehagligt att krångla, trevligt att samarbeta.
Man ska naturligtvis inte orsaka sin häst något ont men det var ju lättare och trevligare att stå stilla och slappna av tyckte kusen efter ett par gånger.

Han kan också spänna upp sig för hö/ikeapåsar och spånbalar och sånt... då får man klappa honom en stund med höpåsen tills han lugnat sig, som om det vore helt naturligt, sen fortsätter jag med det jag höll på med.

Ibland är det ju så: att man "ärver" andras problem, men man får lösa det efter sin egen förmåga och hur hästen fungerar. De är ju individer och därför är det svårt att ge dig råd på ett forum..

Helt sant, det är alltid svårt att ge råd på ett forum i en specifik situation!

Antar att jag mest var intresserad av att höra hur andra gör - ignorerar eller korrigerar...

Själv är jag nog mest inne på att inte göra för stor affär av saker och ting utan lugnt och metodiskt klara den dagliga hanteringen som hovvård och rykt, men samtidigt inte överdriva heller genom att kräva för mycket. Tycker mig dock ha fått rådet av flera gamla "hästgubbar" att en häst i denna ålder inte ska tillåtas krångla utan faktiskt kunna stå still i alla fall kortare stunder, kanske för att det kan vara ödesdigert för en framtida körhäst (som min) att inte kunna detta...

Men det är som du säger, till sist får man göra som man själv tycker och passar hästen bäst!

Tack för svar!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 332
Senast: Motacilla
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 390
Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka