krångel med benen!

F

fjordinghanna

Min häst har normalt sett väldigt fina gångarter som hon fått beröm av domare för! Men hon har perioder när jag rider henne som hon helt plötsligt snubblar o får korta hältor o gallor. Det kan gå flera månader utan problem men sen helt plötsligt så har hon en månad då hon snubblar o har sig. Vad ska jag göra? kolla det med veterinär? Tycker så synd om min lilla tjeja och jag har verkligen funderat! Har haft istortsett samma sadel hela tiden så det borde det ej vara. Tror heller det inte har med kondis eller igångsättning o göra! kan ev ha med foderbyten o göra men det vet jag inte!
snälla vad ska jag göra, linda benen o köra med linement när hon har dåliga perioder eller vad?

Sv: krångel med benen!

okey ska tänka på det. Även om jag kan tro att det är svårt att säga det här är felet så är det ju bra för mig o veta vad det kan vara! för då kan man ju fundera på det. Men om det är knäna hur kan det mer ytra sig?

Börja med att kolla med vet, ofta hittar vet något men oavsett om vet hittar något eller ej så hade jag efter vet gått vidare med t.ex kiropraktiker.

Mvh
Camilla

Hur gammal är hästen. Vissa raser växer längre än andra upp mot 8 års åldern. Under en växtfas kan hästen kännas halt, snubbla extra mycket mm.

/T

Min häst är ett fjordsto född 1997, fött upp henne själv med min mamma. Vet att hon växt minst tills hon blev 5 år, eftersom hon visats upp varje år upp till hon vart 4 och när hon var 5 premierades hon o var då 149 cm hög, hon har nog växt ytterligare någon cm! En annan sak jag tänkt på att när hon har en dålig period så är hon alltid dåligast i början av ridturen, visst är hon dålig hela turen men oftast är hon lite bättre i benen i slutet av ridturen. Vi rider typ aldrig hästarna när de kommer direkt från stall, de får alltid gå i hage ett tag innan..

knöligt det här, jag kanske överreagerat lite men tycker så synd om henne när hon snubblar o har sig !

Det är inte när hon behövert skos, dvs lång i tårna? Då kan det bli snubbligt.

jo ioförsig behövs hon skos nu men hovarna är inte långa, bara skorna som är slitna. Får se om hon blir bättre när hon blivit skodd!

tycker ni jag ska ha lindor på henne när jag rider henne när hon håller på så här?

Jag vill inte skrämma dig. Men en medryttarhäst som jag hade började snubbla mycket. Tillsut blev hon halt fram och tillbaka. Ena dagen syndes det inget andra dagar kunde hon knappt gå. Vi kontaktade vet och det gick så långt att hon var tvungen att avlivas. Hon hade överben bak. Överben är när ben och senor växer ihop har jag för mig. Dom har ont av det.

Så nu blir jag jätte nojig om min häst börjar snubbla mycket.

Ta kontakt med vet på en gång!

okey känns dystert bara att behöva ta kontakt veterinär men får väl göra det..

Har också en fjording. Hon snubblar också till och från. För några år sedan nästan jämt. Nu rids hon bra i snabb skritt och trav och tar längre galoppsteg. Förr så slog hon även i bakfötterna fram. Om du förstår hur jag menar? Varje steg hon tog slog hon i och snubblade till fram. Men efter att vi har börjat rida henne mer korrekt så gör hon inte så längre. Mest att hon snubblar när hon behöver skos och verkas om. Så det behöver absolut inte vara farligt.

okey jo man hoppas ju att det ej är något allvarligt, ska prova att byta ut hösilaget (med högt prorein innheåll) mot mildare hö och se om det har med protein belastning o göra!

fan nu har min häst fåt våtmugg igen, blä. Det kom på 1,5 dygn den här gången räcker med att det regnar lite, buh. Gjorde rent med jodopax i förgår o satte på socatyl salva( som jag fått av veterinär när jag hade samma problem för nåt år sedan) . Sedan igår när jag låtit henne stå inne va det jättetorrt o hade spruckit på några ställen:( . pillra bort lite o smörjde på salva igen. om hon är snubblig nu så kan det ju va lite pga det också...Borde jag låta henne stå några dagar?

Be någon duktig kolla upp henne så det inte är en nerv som kommit i kläm. Många problem med hältor kommer från rygg och/eller nacke. :idea: Är det en nerv som kläms kan det ge akuta hältor och snubblanden men försvinna lika fort igen när det släpper, min gamling hade en nackskada som visade sig så. Inga reaktioner på böjbrov men hon kunde efter en vändning vara blockhalt och sen helt ohalt när kotorna hamnade rätt igen. Jag brukade stretcha henne dagligen och ibland hörde man hur halskotorna hoppade rätt när hon sträckte sig efter morötterna jag brukade fresta henne med.

När jag väl visste vad som var problemet så kunde jag oftast fixa det själv, men ibland behövde vi mer hjälp av min veterinär för att få loss ev. låsningar. Akupunktur och akupressur funkande kalas och hon njöt verkligen av behandlingarna. :love:

okey. Ska höra lite med min väldigt hästkunnige hovslagare när han kommer i dagarna o skor min häst. Men en nerv kan vara i kläm asså, var kan det vara då? så det går till alla benen , eller kanske bara frambenen? det är ju mest där hon snubblar

Att man är hästkunnig betyder inte att man kan avgöra om en nerv är i kläm eller inte, det krävs att du är utbildad i anatomi och vet hur det ska kännas när allt är som det ska för att man ska kunna känna när ngt ligger fel. Min veterinär har vidareutbildat sig och läst både akupunktur och akupressur, men det vanliga är annars att man får anlita en ET. Framförallt måste man veta hur man kan rätta till ex. vis en kota som ligger fel så man inte förvärrar skadan istället.

Även om hon är snubblig fram så kan det vara en nerv som ligger i kläm. Det är samma sak som med nackskador på människor, jag har själv känselbortfall i mina händer efter en trafikolycka. Nerver kan även komma i kläm vid muskelspänningar och muskelknutor. Om din häst är kollad utan anmärkning av veterinär så kolla även upp henne mha en ET, helst om du hittar någon duktig via rekommendationer. :idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 943
Senast: Kilauea
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 646
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka