krångel krångel krångel

Har blivit trassel i vårat stall.
Stallägaren och jag är ense om att avmaska våra hästar nu. Men inte den andra inhyrningen. Hon totalvägrar!
hon avmaskade sin senast i november då hon flyttade hit.
Vi vill avmaska dem alla på en gång för att vi ska få en gemensam cykel.
Så stallägaren sade att då får din häst stå i egen hage!
Men hon påstår att det inte är ngn fara för hästarna att gå samma hage om alla inte avmaskade?
Hur kan detta vara`?
Jag har nån stans i bakhuvvet att de ABSOLUT inte får gå i samma hage för att det smittar?
Snälla hjälp mig!
Tack på förhand Jannike:(

Sv: krångel krångel krångel

VARFÖR ska ni avmaska nu?!
Har ni tagit träckprov som påvisat mask då eller??

Annars är det ganska vansinnigt!!

Vilken sorts mask ska ni avmaska mot nu??????

Jag är lärd i skolan och av bekanta att man skall avmaska varje årstid???:confused: Och har alltid gjort så!!?
vi ska avmaska mot bandmask och blodmask.
:crazy:

Jordgubben från Skåne skrev:
Jag är lärd i skolan och av bekanta att man skall avmaska varje årstid???:confused: Och har alltid gjort så!!?
vi ska avmaska mot bandmask och blodmask.
:crazy:

Absolut inte!!
Gör mycket mer skada en nytta!!!
Söka på gamla avmaskningstrådar.... ska bara avmaksa under sommarhalvåret, med de intervaller som medlet föreskriver. OM träckprovet på våren visar ett det behöver.
Skulle gladeligen stödja den andra hyresgästen, finns inte en chans att mina hästar avmskas nu...
Skulle bara avmaksa nu om ett träckprov visade att hästenfaktiska har mask.

Träckprovet "Kolla masken" finns att köpa på t.ex. Granngården. Du ska absolut inte avmaska i onödan! Det är bästa sättet att göra maskarna resistenta...

Ok guuud vad fel jag lärt mig då...hemskt att man itne fått lära sig bättre i skolan...ja menar det var ett hästgymnasie!!:o
Tack än en gång för att ni finns!:bow:

Föl och åringar avmaskas för spolmask (och endast spolmask) i februarimånad, blodmask skall man aldrig avmaska mot på vintern, blodmasken går i dvala när det blir kallt, det man kan orsaka med en avmaskning på vintern är att man massuppväcker dem och de sätter igång och massproducerar ägg.
När våren kommer (ungefär april) så ta träckprov och skicka in, tar bara en dag att få svar. Visar det sig att ni ligger på 0 eller mkt lågt så är det bara att luta sig tillbaka och låta bli att avmaska helt även under sommarmånaderna. Ser ni styngflugägg under sommaren så får det bli en avmaskning på senhösten annars är det bara att skicka in ett nytt prov nästa vår. Är vanligare än man tror att speciellt vuxna hästar är helt fria från mask och då skall man inte avmaska.

En fråga bara: finns det avmaskningsmedel som tar bara spolmask?

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 150
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: yamyam
·
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 490
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar