K

kramp

Har en vuxen okastrerad han hund av stor ras 50kg+ som alltid varit frisk och kry, förutom lite småskador då och då men inget han inte repat sig från.

I slutet av september krampade han för första gången på förmiddagen då han låg och sov en ganska rejäl kramp som varade i ca 3 minuter. Det hela började med att han vaknade och harklade sig (som om han fått en fluga i halsen och skummade ur munnen) När han kom ur krampen och han reste sig kom det blod ur honom, kan inte säga om han hostade eller kräkte men det kom ganska mycket blod.
Illfart till min lokala vet som kollade honom. Då han var mycket ansträngd i andningen så rtg dom buk och lungor och där såg man att han hade en "skugga" i lungorna, blodprov togs som inte visade nåt konstigt. Vi blev skickade till Helsingborgsdjursjukhus för fortsatt utredning. Utökade blodprover togs som inte visade ett smack, allt ser bra ut, ny rtg på lungorna togs och 4 vetrinärer tittade på plåten men ingen kunde säga vad det var (?) Hans andningfrekvens var fortsatt något hög under kvällen men dagen efter helt normal. Han blev satt på antibiotika och 10dagar senare var "skuggan" i lungorna borta men han var fortfarande täppt i nosen, vetrinären tyckte vi skulle avvakta och se om det släppte i näsan.

Han krampade en gång till 6dagr efter den första krampen, denna gång tidigt tidigt på morgonen då han sov, efter det blev han insatt på Fenemal.

Förra veckan var vi åter hos vet då han forfarande är täppt i nosen han sederades och mun/hals och tonsiller kollades, han har röda prickar på undersidan av tungan (långt bak) och kraftigt infekterade tonsiller, prov togs som jag än inte fått svar på om vad det är för bakterier så han kan sättas på "rätt" antibiotika.

Och nu krampade han igen i lördags morse, när han sov.

Så tre kramper på mindre än en månad.

Hjälp mig..... Någon som har nåt förslag på vad det kan handla om?

Rasen har inga "kända" problem med kramper/EP

Sv: Kramper

I em's ringde vet med provsvaren från halsen och jo han har bakterier men inga helt ovanliga, är satt på en annan antibiotika nu så hoppas jag att hals/nos infektionen ger sig.

Men, hur vanligt/ovanligt är det att infektioner orsakar krampanfall?

Kan man förvänta sig att när infektionen är behandlad och utläkt så försvinner kramperna?

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 755
Senast: Viva
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 679
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 563
Senast: Sol
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 055
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar