Kräks och diarre

cowgirl81

Trådstartare
Har en honkatt som blivit jättedålig över natt. (veterinär ringd väntar på att de ska ringa upp) Åkte till skolan i morse då visa hon ingenting När jag kom hem var det 7 pölar av kräk uppe samt massa diarre på golvet och i pälsen, ringde veterinären och väntar på att han ska ringa upp. Hon är inne katt och har inga giftiga växter nånstans, allt som är farligt är inlåst. Hon är inte alls pigg och kattungen som brukar busa med henne går bara runt och är orolig. Nu har hon gjort 2 nya kräkpölar på 5 minuter. Hur normalt är detta. Kan tilläggas att hon är under behandling av öronskabb även kattungen, Men han är hur pigg som helst. kan katter få magsjuka precis som vi. Tacksam för lite svar. :) Och att veterinären ringer snart. Hon är 5 år till våren.

Sv: Kräks och diarre

Veterinären ringde aldrig, ska ringa idag när de har telefontid. Fick dock i henne vätskeersättning igår. Men hon ligger nere i källaren just nu under ett hästtäcke, hon vill vara ifred. Har dock mat och vatten där nere till henne, men hon har inte rört det. tror hon har feber för öronen är jättevarma. Hur tar man tempen på en katt.

Veterinären ringde aldrig, ska ringa idag när de har telefontid. Fick dock i henne vätskeersättning igår. Men hon ligger nere i källaren just nu under ett hästtäcke, hon vill vara ifred. Har dock mat och vatten där nere till henne, men hon har inte rört det. tror hon har feber för öronen är jättevarma. Hur tar man tempen på en katt.

Dåligt av veterinären!!! :mad:

Tycker det låter som att du verkligen behöver få tag på veterinären så jag hoppas du har bättre lycka idag!

Du tar tempen på precis samma sätt som på en häst/hund, dvs i rumpan. ;) Sen är ju frågan om kisse accepterar den behandlingen.

Lycka till och jag håller tummarna för att du får träffa en veterinär idag!

//Alice

Har haft så en gång på en katt, det var kattpest (innekatt, smittad av att någon var och hälsade på och hade smittan med sig). Handlar det om det är det akut att få dom inlagda på klinik om det ska finnas en chans att dom ska klara sig. Min katt klarade sig, men hon låg under intensivvård en vecka och det var touch and go de första fyra dagarna. Jag är livrädd för såna där svåra maginfektioner.

Hur har det gått? Fick du tag på veterinären och vad sa han/hon?

//Alice

Jag tycker det låter som att det är dags att åka in akut.
Katter visar sig inte gärna svaga och när det har gått så långt att de gömmer sig under ett täcke och inte äter eller dricker så har det gått för långt. Vill inte skrämma dig men jag skulle inte vänta en minut med att åka in med den.

Prata nyss med veterinären och vi skulle avvakta nu för nu har hon varit uppe och gått och ätit lite. Men blir hon sämre skulle vi åka in direkt. Veterinären jag prata med nu gick nyss på sitt skift ( om man nu säger så) så hon skulle säga några väl valda ord till den som hade jouren igår. Så får hoppas att det inte var så farligt. Tyvärr kan jag inte bara åka in med henne då kanske ingen är där. Har hänt förut. Så vill inte utsätta henne för en bilresa där jag måste vända hem utan hjälp.

Nej, om ingen kanske inte ens är där så är det väl inte så stor idé att åka men finns det inget annat ställe du kan ta katten isf?
Hoppas bara att hon tillfrisknar nu men jag tycker det låter väldigt akut redan som det är, det kan gå väldigt fort utför beroende på vad det är katten har. Men jag håller tummarna.

Närmsta stället förutom dit är 6 mil bort. Sen har jag en son på dagis som ska hämtas vissa tider. Så sitter jag där nere så har jag ingen som kan hämta honom.

Jag förstår verkligen inte detta... (Har startat en hel tråd i detta ämne tidigare!)

Varför detta VÄNTANDE när det gäller en katt?!
Om katten börjat dra sej undan och visa tydliga tecken på en eventuellt svår sjukdom - kattpest, intag av gift, njurpåverkan osv. - då den enligt TS utsago varken äter eller dricker, varför vänta?

Ta kattens temp! Ja katter rivs, men linda in den tight i en handduk så brukar de gå att hantera dem hjälpligt.

Om katten har feber så kontakta vet igen och kräv att få komma in!
Ja du kanske får åka 6 mil och någon annan får hämta sonen på dagis - eller så hämtar du barnet i "förtid" och h*n får följa med till vet!
Alternativet KAN annars vara att katten är död imorgon när du kommer ner i källaren.

Om detta varit en hund som var ordentligt sjuk, varken åt eller drack och drog sej undan skulle ni fortfarande avvakta då??

/Swat

Veterinären tyckte jag skulle avvakta då hon varit uppe och gått och ätit. Hon har ingen feber (har kollat) och är sitt vanliga jag igen. Men återkommer det så får jag ringa vet igen och se om jag kan få komma akut.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 678
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 197
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Behöver egentligen mest skriva av mig lite, djursjukhuset det gäller har alltid varit underbara på alla sätt och vis men nu verkar något...
Svar
2
· Visningar
1 925
Senast: Jeps
·
Katthälsa Veterinären har sett en diffus förändring på en lunga på min katt. De sa att det kunde vara astma, lunginflammation eller just det...
2
Svar
21
· Visningar
4 113
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka