Philosophia
Trådstartare
En av mina föräldrars katter har sedan ett par månader tillbaka börjat kräkas hårbollar (blandat med mat), men ibland är det bara mat som kräks upp (helt osmält). Katten har givetvis varit hos veterinären och på inrådan så av denne så äter katten numera endast Hill's "hårbollskontrollsmat". Detta ger lite lättnad men inte tillräckligt och hon fortsätter att kräkas, dock inte lika ofta som tidigare. Katten borstas även varje dag för minimera mängden päls som går att svälja.
Är det vanligt att katter kräks hårbollar flera gånger i veckan? Kan det finnas något annat bakomliggande problem som gör att hon kräks? Ny veterinärtid ska bokas in men det kan aldrig vara dumt att fundera lite över frågan innan dess. Jag har funderat på gastrit som väl är den vanligaste anledningen när hundar kräks ofta, men jag har ingen aning om hur pass vanligt det är hos katt och jag har också svårt att se hur hårbollarna kommer in där.
Spekulationer?
Är det vanligt att katter kräks hårbollar flera gånger i veckan? Kan det finnas något annat bakomliggande problem som gör att hon kräks? Ny veterinärtid ska bokas in men det kan aldrig vara dumt att fundera lite över frågan innan dess. Jag har funderat på gastrit som väl är den vanligaste anledningen när hundar kräks ofta, men jag har ingen aning om hur pass vanligt det är hos katt och jag har också svårt att se hur hårbollarna kommer in där.
Spekulationer?