Kräks av avmaskningen?

RostKaptenen

Trådstartare
Skulle ge valpen avmaskning nu i morse, hade henne i knät och pillade i tabletten mellan sylvassa tänder. Hon tuggade och spottade men trodde till sist hon fått i sig allt. Då kräks hon istället upp alltihopa...
Jag gissar att hon med andra ord inte fått i sig någonting tillräckligt för att det ska verka. Får göra ett nytt försök vid nästa måltid. Kan ni lura i era hundar avmaskningen blandad i maten? Känns som det blir svårt att få i henne "manuellt"...

Skulle ge valpen avmaskning nu i morse, hade henne i knät och pillade i tabletten mellan sylvassa tänder. Hon tuggade och spottade men trodde till sist hon fått i sig allt. Då kräks hon istället upp alltihopa...
Jag gissar att hon med andra ord inte fått i sig någonting tillräckligt för att det ska verka. Får göra ett nytt försök vid nästa måltid. Kan ni lura i era hundar avmaskningen blandad i maten? Känns som det blir svårt att få i henne "manuellt"...

Är det piller jag behöver ge mina hundar, så stoppar jag bara in i en liten bit bredbar leverpastej - är det pasta så blandar jag i maten :) Dom gapar och äter glatt.

Ahh leverpastej har vi ju faktiskt lite i kylen. Satt och funderade på om jag kunde maskera det med något smidigt typ en köttbulle ;)

Vi brukar också peta in tabletterna i leverpastej, en bit ost eller rulla in i en bit skinka. Vår hund är ett matvrak, men vi brukar för säkerhets skull locka honom lite extra med godbiten, då sväljer han dem utan problem.

Tips: Ge först en bit leverpastej/skinka/vad du tänkte använda UTAN pillret och liksom peppa igång hunden lite. Låt den följa din hand med godsaken i lite så det blir lite lek av det. Gör sen likadant med godsaken + pillret så är hunden inte misstänksam utan sväljer snabbt. Det funkar alltid på min iaf ;)

Tips: Ge först en bit leverpastej/skinka/vad du tänkte använda UTAN pillret och liksom peppa igång hunden lite. Låt den följa din hand med godsaken i lite så det blir lite lek av det. Gör sen likadant med godsaken + pillret så är hunden inte misstänksam utan sväljer snabbt. Det funkar alltid på min iaf ;)
Haha! Precis så gjorde jag:up: Hade ju bara ett piller kvar så kunde ju inte riskera att hon skulle kräkas upp det med... Lite pastej först, dessutom precis innan lunchen, sedan en klick kryddad med piller. Gick hur bra som helst!
Svårt när de är så små, pillret är ju ganska stort för hennes lilla mun.
Min förra hund var så mycket större så hon märkt inte ens om jag "tvingade" henne svälja något.

Vet inte om någon skrivit detta redan, men för framtida avmaskningar kan du mala ned pillret i en mortel, eller krossa med baksidan på en sked, så det blir till ett pulver, sen knådar du in pulvret i en bit leverpastej eller köttfärs, gör det till små bollar och mata hunden med. Den lär inte fatta vad som pågår innan det är för sent.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 242
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: Ajda
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 528
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 305
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar