Kraka hö - hur gör man?

nyaste

Trådstartare
Vi har en liten åker här intill som vi tänkte slå. Det blir inte så mycket hö av det, men i alla fall så att hästarna klarar sig med mat till nätterna tills det är dags att köpa in hö för vintern. Eftersom jag själv inte har några maskiner alls, så ska en bekant komma och slå. Men resten får vi sköta själva för hand. Nu har vi då tänkt kraka detta (heter det så? Då man trär upp det på en "pinne" och torkar det)
Men jag har aldrig gjort detta tidigare, och vet inte hur man, så att säga, får det att hållas på pinnen. Ska man göra på något speciellt sätt med gräset för att det ska hållas? Eller hur gör man?
Tar tacksamt emot tips!

Sv: Kraka hö - hur gör man?

hässja är nog enklast att få bra hö med, har vi gjort när vi slått hö i hagarna. har för mig att vi hade en annan anordning dock än den på bilden. vi hade som ett staket, med störarna i trä. dvs bara hänga höet över störarna mer eller mindre. enklare att få stabilt antar jag.

Hörde talas först igår om att man använde tråd i hässjor. Här uppe finns bara hässjor med träslanor.

Min morfar hade hässjor med både tråd och slanor, blev lika bra torkat på båda sätten men med tråd så var det ju enklare och går inte åt så mycket virke att sätta upp.

Problem med ståltråd är att den kan gå av om det finns en knick i den, varit med om det, man bli :arghh: :rage:
Tvätt linje gå bra.
Stänger är alla bäst, släpper i mer luft.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 118
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur