Kraftigt gräs blir kraftigt hö?

Krans

Trådstartare
Dum rubrik, dum fråga? Om man anser att en gammal vall ( ej uppharvad, om-sådd eller gödslad på 15 år) är för kraftig till bete sommartid.Hur blir då höet man tar därifrån? Blir det också "för"kraftigt hö?Eller sjunker värdet tills i höst när det är dax att fodra med det? Nyfiken på hur folk resonerar!🙂
 
Nej värdena sjunker inte. Det är vad de är när det slås och det är fakta. Skillnaden är såklart mängden foder. En häst på bete kan äta massor men ger du givor, dvs. räknar foderstat och fodrar utefter det hästen behöver för att hålla hull och muskler så är det vad hästen får och då kan det fungera att ge även ett för kraftigt hö om man t ex blandar ut hö´t med halm för att få tillräcklig tuggtid och ts.

Till häst slår man ofta inte gräset förren det har blommat vilket gör att det inte blir lika kraftigt, dvs. det innehåller mindre energi än vad gräset gör på betet innan gräset har blommat. Släpps hästarna på betet först efter gräset har blommat innehåller det alltså mindre näring än tidigare på våren/försommaren. Ett bete kan alltså vara för kraftigt på våren/försommaren men vara okej när gräset har blommat över.
 
Dum rubrik, dum fråga? Om man anser att en gammal vall ( ej uppharvad, om-sådd eller gödslad på 15 år) är för kraftig till bete sommartid.Hur blir då höet man tar därifrån? Blir det också "för"kraftigt hö?Eller sjunker värdet tills i höst när det är dax att fodra med det? Nyfiken på hur folk resonerar!🙂


Det är svårt att bedöma vad betet är och om det är för kraftigt för några specifika hästar . Det är ett gammalt bete du beskriver. Vilka hästar som passar där beror på situation.
 
Dum rubrik, dum fråga? Om man anser att en gammal vall ( ej uppharvad, om-sådd eller gödslad på 15 år) är för kraftig till bete sommartid.Hur blir då höet man tar därifrån? Blir det också "för"kraftigt hö?Eller sjunker värdet tills i höst när det är dax att fodra med det? Nyfiken på hur folk resonerar!🙂
Först så är det ingen dum fråga, tvärtom.
Vad som är kraftigt bete behöver inte betyda att det blir ett hö. Att slå hö är en hel vetenskap allt från vilka växter den innehåller till när den slås.
Vissa växter som kan finnas i en vall kan vara direkt farliga för en häst att beta. Vissa växter ändrar sitt innehåll när dom torkas.
Väder och tid på dygnet det slås inverkar på innehållet i höet. Precis som hur moget det är när det slås. Om det är innan det går upp i ax och frö blir det betydligt högre värden än om det fått mogna och börjar tappa fröna.
Så att släppa en lättfödd häst när gräset är nytt, grönt och växer kan bli för kraftigt. Precis som om man låter vallen växa och mogna blir det inte mycket kraft kvar i höet. Kan till och med bli så illa att den lättfödda hästen som inte kunde beta på vallen ändå behöver tillskott under vintern om den äter av höet.
 
Beror på när man väljer att slå. Men efter att man huggit försvinner bara vatten (det torkar). Och ev. blad när man hanterar materialet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö jag har en 21 årig häst som går fullt ut fortfarande och är i super bra kondition och skick. Ingen gissar på mer än 15 år på han :) Nu...
Svar
5
· Visningar
894
Senast: Korven
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 952
Senast: Mustang
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 177
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp