Kraftigt fånganfall i början av april, säljs nu som helt frisk!!

carintire

Trådstartare
Vad tycker ni om att en häst som enl vet/hovslagare fått kraftigt fånganfall (blockhalt på alla fyra hovarna)i början av april nu säljs som fullt frisk och i annons finns nya bilder där han rids och hoppas!!

Det va starka ord speciellt för att vara från en moderator..

Efter som du verkar ha hela historiken helklar för dig vilket inte ens ts verkar ha (eftersom det inte framgår i startinlägget)

Så ser jag tacksamt emot att vi alla andra får ta del av den innan vi halshugger någon som kanske i stället vore värd att visa uppskattning emot.

Vad tycker ni om att en häst som enl vet/hovslagare fått kraftigt fånganfall (blockhalt på alla fyra hovarna)i början av april nu säljs som fullt frisk och i annons finns nya bilder där han rids och hoppas!!

Jag tänker att antingen så hade väl vet/hovis fel, eller så har du missuppfattat något.
Du kan väl ringa annonsören och prata med dem om du undrar vad som står på?

Är bilderna tagna efter fånganfallet? I mina ögon är det straffbart att hoppa en häst som just haft fång.
Frågan är ju om ev. köpare får veta att den haft fång innan köpet? Det finns säkert många som annonserar ut hästen och informerar om skador först när köparen hör av sig (oftast ett slöseri av tid för köparen eftersom denne antagligen skulle vara ointresserad av att svara på annonsen om den vetat om att hästen haft fång....)

Jag tänker att om hästen verkligen haft så kraftig fång/smärta så bör den väl inte ens ta sig över ett hinder.. Så det är något som inte stämmer i historiken här.

Jag tänker att om hästen verkligen haft så kraftig fång/smärta så bör den väl inte ens ta sig över ett hinder.. Så det är något som inte stämmer i historiken här.

Ungefär min tanke, nog för att vissa kan bli symptomfria jättefort. Men om den hade så kraftigt fånganfall som sägs, så känns det ganska orimligt hovarna skulle tåla att den hoppade några veckor senare?

Fast det spelar ju egentligen ingen roll om anfallet var kraftigt eller inte! En ponny som haft fång i april ska INTE ridas nu, oavsett.

Fast det spelar ju egentligen ingen roll om anfallet var kraftigt eller inte! En ponny som haft fång i april ska INTE ridas nu, oavsett.

Nej, men en häst med ett kraftigt fånganfall KAN med största sannolikhet inte hoppa några v efter anfallet, oavsett om ägaren skulle tycka det var en käck ide. Alltså har jag svårt att tro på att given info i tråden är korrekt/att det inte saknas information..

Efter som du verkar ha hela historiken helklar för dig vilket inte ens ts verkar ha (eftersom det inte framgår i startinlägget)

Så ser jag tacksamt emot att vi alla andra får ta del av den innan vi halshugger någon som kanske i stället vore värd att visa uppskattning emot.

Fast Lovisaleonora svarade ju bara på frågan vad man tycker om en häst som säljs efter det som står i startinlägger. Hurvida det verkligen är som TS beskriver i fallet med just den hästen, är inte något hon kommenterat?

själv tycker jag också det vore otroligt idiotiskt av ägare i en sådan situation, och hen kan inte brytt sig mycket om hästen isåfall. Men om historiken med just den hästen stämmer är ingenting jag diskuterar. :)

Nej, men en häst med ett kraftigt fånganfall KAN med största sannolikhet inte hoppa några v efter anfallet, oavsett om ägaren skulle tycka det var en käck ide. Alltså har jag svårt att tro på att given info i tråden är korrekt/att det inte saknas information..
Det har man ju ingen aning om, men frågan var om det är ok att en ponny som enligt vet/hovslagare haft fång i början på april rids och hoppas nu och mitt svar på det är och förblir ett solklart nej.

Det har man ju ingen aning om, men frågan var om det är ok att en ponny som enligt vet/hovslagare haft fång i början på april rids och hoppas nu och mitt svar på det är och förblir ett solklart nej.

Ser ingen som hävdat annat heller? (utom möjligen coari, det är lite svårbegripligt)

Jag förstår inte vad jag ska redovisa? Ursprungsinlägget är oerhört kort, den hypotetiska bilden ursprungsinlägget ger tycker jag är rätt klar. Gör man så, vill man uppenbarligen inte hästen väl.

Vem har jag halshuggit? Och hur påverkar min moderatorroll min rätt att uttala en åsikt?

Jag förstår inte vad jag ska redovisa? Ursprungsinlägget är oerhört kort, den hypotetiska bilden ursprungsinlägget ger tycker jag är rätt klar. Gör man så, vill man uppenbarligen inte hästen väl.

Vem har jag halshuggit? Och hur påverkar min moderatorroll min rätt att uttala en åsikt?
Jamen exakt! Utefter vad vi vet av ursprungsinlägget så är det ju självklart fel att ponnyn rids/hoppas. Frågan var ju just om det är okej eller inte då ponnyn haft fång i början på april. Det är det ju självfallet inte, oavsett om anfallet var kraftigt eller inte. Jag tycker absolut inte att du halshögg någon. Du svarade på frågan med de givna förutsättningarna, helt enkelt.

Ser ingen som hävdat annat heller? (utom möjligen coari, det är lite svårbegripligt)
Nej, men eftersom svaren mest går ut på att spekulera i om anfallet var kraftigt eller inte, så tycker jag att det är viktigt att tydliggöra att oavsett graden på anfallet så är det inte okej att rida ponnyn ännu. Många är väldigt okunniga om fång och tror att så fort de är smärtfria så kan man börja sätta igång och det är det som skrämmer mig. Vår ponnyn hade vi garanterat kunnat få att hoppa då han hade fång (vilket vi självklart inte gjorde), för det märktes knappt på honom att han hade det. Dock syntes det rejält i hovarna senare, så det ÄR lurigt.

Oavsett om fånganfallet var kraftigt eller ej så är det helt klart så att två olika fångfall inte är lika varandra. De finns exempel på hästar som fåtts sätts igång redan en månad efter ett kraftigt anfall, och det finns de som behövt lång boxvila efter lindrigare anfall.

Jag förstår inte vad jag ska redovisa? Ursprungsinlägget är oerhört kort, den hypotetiska bilden ursprungsinlägget ger tycker jag är rätt klar.

Ja ursprungsinlägget är kort,, så kort att inte en varesig historik eller källhänvisning framgått. Ännu mindre framkommit så det kan lika gärna vara ren fabulering eller annan bristande kunskap/missförstånd som föranlett detta "något" starka startinlägg.

Tänk själv,,, tror du med ens 1% säkerhet att " en häst som enl vet/hovslagare fått kraftigt fånganfall (blockhalt på alla fyra hovarna)i början av april nu säljs som fullt frisk och i annons finns nya bilder där han rids och hoppas!! " utan att uppvisa minsta rörelsestörning eller övrig nedsättning i allmäntillstånd och välbefinnande.

Finns det någon som har svarat och kan bidra med fakta/bildbevis och främst veterinären och hovslagarens utlåtande som stödjer det TR påstår vara sant.

För mig låter det hela helt omöjligt så vida man nu inte ovanpå allt har pumpat hästen full med långtidsverkande smärtlindring eller nervsnittat den med alkohol, vilket inte sällan förekommer vid "försäljning" av individer med en tidigare komplicerad sjukdomsbild.

En gång fick min ponny ett kraftigt men snabbt fånganfall, det var över på 10 dagar!:)
Men att ridas och hoppas inom den tidsramen verkar ju riktigt idiotiskt enligt mig.
Jag började hoppa min häst ca 1 eller 2 månader efter han var HELT frisk (rehabiliterad och byggt upp en uthållighet igen) men det var hinder på ca 20 cm eller luddiga bommar:p

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 841
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 527
Senast: Sassy
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 098
Senast: super
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 411
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka