Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det något man kan anmäla till tex länsstyrelsen? Djurplågeri!Någon hatar sin häst och vill den svår smärta och olycka i framtiden?
Vad tycker ni om att en häst som enl vet/hovslagare fått kraftigt fånganfall (blockhalt på alla fyra hovarna)i början av april nu säljs som fullt frisk och i annons finns nya bilder där han rids och hoppas!!
Jag tänker att om hästen verkligen haft så kraftig fång/smärta så bör den väl inte ens ta sig över ett hinder.. Så det är något som inte stämmer i historiken här.
Fast det spelar ju egentligen ingen roll om anfallet var kraftigt eller inte! En ponny som haft fång i april ska INTE ridas nu, oavsett.
Det va starka ord speciellt för att vara från en moderator..
Efter som du verkar ha hela historiken helklar för dig vilket inte ens ts verkar ha (eftersom det inte framgår i startinlägget)
Så ser jag tacksamt emot att vi alla andra får ta del av den innan vi halshugger någon som kanske i stället vore värd att visa uppskattning emot.
Det har man ju ingen aning om, men frågan var om det är ok att en ponny som enligt vet/hovslagare haft fång i början på april rids och hoppas nu och mitt svar på det är och förblir ett solklart nej.Nej, men en häst med ett kraftigt fånganfall KAN med största sannolikhet inte hoppa några v efter anfallet, oavsett om ägaren skulle tycka det var en käck ide. Alltså har jag svårt att tro på att given info i tråden är korrekt/att det inte saknas information..
Det har man ju ingen aning om, men frågan var om det är ok att en ponny som enligt vet/hovslagare haft fång i början på april rids och hoppas nu och mitt svar på det är och förblir ett solklart nej.
Det va starka ord speciellt för att vara från en moderator..
Efter som du verkar ha hela historiken helklar för dig vilket inte ens ts verkar ha (eftersom det inte framgår i startinlägget)
Så ser jag tacksamt emot att vi alla andra får ta del av den innan vi halshugger någon som kanske i stället vore värd att visa uppskattning emot.
Jamen exakt! Utefter vad vi vet av ursprungsinlägget så är det ju självklart fel att ponnyn rids/hoppas. Frågan var ju just om det är okej eller inte då ponnyn haft fång i början på april. Det är det ju självfallet inte, oavsett om anfallet var kraftigt eller inte. Jag tycker absolut inte att du halshögg någon. Du svarade på frågan med de givna förutsättningarna, helt enkelt.Jag förstår inte vad jag ska redovisa? Ursprungsinlägget är oerhört kort, den hypotetiska bilden ursprungsinlägget ger tycker jag är rätt klar. Gör man så, vill man uppenbarligen inte hästen väl.
Vem har jag halshuggit? Och hur påverkar min moderatorroll min rätt att uttala en åsikt?
Nej, men eftersom svaren mest går ut på att spekulera i om anfallet var kraftigt eller inte, så tycker jag att det är viktigt att tydliggöra att oavsett graden på anfallet så är det inte okej att rida ponnyn ännu. Många är väldigt okunniga om fång och tror att så fort de är smärtfria så kan man börja sätta igång och det är det som skrämmer mig. Vår ponnyn hade vi garanterat kunnat få att hoppa då han hade fång (vilket vi självklart inte gjorde), för det märktes knappt på honom att han hade det. Dock syntes det rejält i hovarna senare, så det ÄR lurigt.Ser ingen som hävdat annat heller? (utom möjligen coari, det är lite svårbegripligt)
Jag förstår inte vad jag ska redovisa? Ursprungsinlägget är oerhört kort, den hypotetiska bilden ursprungsinlägget ger tycker jag är rätt klar.