Kraftig svullnad BB, halt, feber - hittar ingen orsak?

Alexandra_W

Trådstartare
alacken har endera rullat fast i boxen natten mot idag, eller iaf legat ner och sparkat på väggen och grävt djupa hål i bädden. Inga koliksymptom, ätit som vanligt, normal aptit i morse. Men ordentligt fylld/svullen båda bak, från mitten på skenbenet och ner, största svullnaden från strax ovanför kotan och hela vägen ner till kronranden. Dvs väldigt fylld under kotan.

Inte palpöm eller något. Det är en häst med dokumenterat SKYHÖG smärttröskel dock. Inga sår, böjsenan känns okej. Tycker inte om man lyfter men om det är svullnad eller ej är bra fråga. Något mer på VB än HB men det är i princip målfoto.

Släppte ut för att se om det bara var cirkulationsgallor. Ser ohalt ut i skritt, travade några steg vid utsläpp som inte var vackra alls. Om det berodde på svullnad eller ej bra fråga.

Gått i hagen under dagen, rört sig i skritt (dvs inte bara stått still eller så) och varit pigg och social. Puckomatte tempade dock inte imorse. Normal aptit.

Svullnaden var efter 4 h i hage oförändrad, efter 11 h i hage klart förvärrad. Temp 38.5 direkt vid intag, har normalt 37,2 - 37,4 i normaltemp så det är feber för honom. Normal aptit men är lite hängig/febrig. Inga koliksymptom eller liknande. Han fick dock 'akut' sprutdiarre utan synbar orsak i torsdags, fått ProEquo sedan dess (får fortfarande) och magen normal efter tre dygn.

Inte palpationsöm, största svullnaden fortfarande fråns trax över kota och ner. Profilen från kotans mest 'bulliga' del (sett rakt framifrån) och ner till kronrand är i princip rak. Tycker inte om när man lyfter (kan vara pga attd et spänner i svullnaden??). Ingens ynlig hälta i skritt, vill inte trava och synligt halt i trav (jag avbröt efter två steg).

Inga sår - ingenting. Men med tanke på hans smärttröskel så har han ONT.

Ska ta om tempen efter en h vila och då också kolla pulsen för att se HUR ont han har.

Om han blir sämre ikväll/inatt kommer jag ringa jouren, annars ringa imorgon bitti. Jag har dock inte en sportkepa om vad fan det här är, jag har TVÅ ggr i hela hans liv sett honom svullna i benen pga någonting, det var dels gaffelbandsskadan, och dels vid erlichiosen. Ingen av gångerna i den här omfattningen. Han visar YTTERST sällan hälta, och har mer än en gång travat upp ohalt när han 'borde' enligt alla veterinärer vara rejält halt. Så jag är milt sagt OROLIG.

Är det specifikt prov för akut erlichios/borrelios? (Han har haft erlichios 2001, behandlad och fullt återstäld). Andra teorier?

Sv: Kraftig svullnad BB, halt, feber - hittar ingen orsak?

Fortf 38.5 i temp.

35 i vilopuls, dvs inte ont då. Pulsen sticker till 55 - 60 när man lyfter VB eller ber om steg framåt. Lägger nästan all vikt på HB när han står på alla fyra (trampar igenom mer i kotan HB).

Hittar inget sår, senan helt palperbar, kan ta i HÅRT när jag palperar utan reaktion (men så var det det här med smärttröskel då). Svullnaden inte hård utan mer mjuk - utan att vara svampig.

Infektion, viros el fästingburet. Är min gissning!

borde han belasta bak ojämnt då? Vad finns det för viroser etc som kan ge de symptomen? Borde man se andra symptom a la näsflöde eller dyl då? Och svullnar inte benen runt om då? *helt lost*

Ungstoet helt obekymrat och inga symptom (om det spelar roll).

Och ang fästing, är det något specifikt prov man tar för att se akut erlichios eller bara vanligt blodprov då med? För det är ju annat prov (eller analys kanske..) än för när man kikar efter titrar?

Klinik eller DV imorgon btw? (Tänker på den ev risken att man missar ngt 'värre' iom att han är en smärttålig herre).

Tillägg btw: Helt ren och sval fram, varm båda bak där han är svullen, hovarna lika svala/varma, ingenting i hoven vad jag kan se. Lymfkörtlar mellan ganascherna ej svullna, inget näsflöde eller något, klara ögon.

Senast ändrad:

Glömde - inte träffat andra hästar på eh..år och dag. Ungstoet dock stått på Ultuna mellan 30/8 - 15/9, och i konv.stall 15/9 - 21/9. Inte visat tecken på sjukdom/förkylning/etc. Dock fått antibiotika på Ultuna i ganska häftiga doser, och fick vid hemkomst 21/9 hippotrim i 6 dagar pga variga flytningar efter att ha kastat sitt foster på dygn 99 en vecka tidigare.

För att kunna se fästingsjukdomarna B/E i ett så akut skede krävs en PCR-analys (även blodutstryk för inklusionskroppar av E, men det är inte ett lika säkert test). Provtagningsproceduren är densamma, ett stick i halsen bara (EDTA ist f serum dock). Antikroppar helt värdelöst i så tidigt skede.

Viroser kan ge svullna extremiteter och feber som första (och ibland enda symptom), men tempen brukar vara högre. Hästinfluensa, virusarterit, virusabort. Även här kan man om misstanke ta bp o leta e virus, ej antikropp.

Jag säger inte att det måste vara en infektion, har ju inte sett hästen. Det låter osannolikt att han skulle ha skadat sig på liknande sätt bb. Tyder mer på systemisk orsak.

Hade inte Kele svullna lymfknutor då? Nåt hon inte insjuknat av men kanske smittat valacken med?

Hade inte Kele svullna lymfknutor då? Nåt hon inte insjuknat av men kanske smittat valacken med?

Hon har haft svullna lymfknutor sen den virusnfektion hon släpade med sig hem från seminstationen i juni, som bröt ut med gult snor och läskiga munsår och låggradig feber. Spontanläkte men förstorade lymfknutor kvarstod. Gick ner under PC-beh på Ultuna men kom tillbaka, gick ner av Hippotrimbeh för flytningarna, och är nu bara minimalt förstorade.

Men känns långsökt det skulle vara det och an får det i så 'annan' form?

Men som sagt, jag har verkligen inte en susning nu, och kan inte ens bestämma mig för om jag tycker klinik eller DV imorgon..arrrgh..beror ju på vad det är och det går ju inte veta. Onödigt släpa till klinik om det inte är något som måste till klinik, samtidigt är jag ju orolig att det ska vara något allvarligt som vi förbiser iom att han är så smärttålig.

/Alex - ska önska sig en PIPIG häst i julklapp..

För att kunna se fästingsjukdomarna B/E i ett så akut skede krävs en PCR-analys (även blodutstryk för inklusionskroppar av E, men det är inte ett lika säkert test). Provtagningsproceduren är densamma, ett stick i halsen bara (EDTA ist f serum dock). Antikroppar helt värdelöst i så tidigt skede.

Jo, vet ju räkna titer är bortkastat. Det där EDTA har 'alla' vet på fältet och så?

Viroser kan ge svullna extremiteter och feber som första (och ibland enda symptom), men tempen brukar vara högre. Hästinfluensa, virusarterit, virusabort. Även här kan man om misstanke ta bp o leta e virus, ej antikropp.

Danke

Jag säger inte att det måste vara en infektion, har ju inte sett hästen. Det låter osannolikt att han skulle ha skadat sig på liknande sätt bb. Tyder mer på systemisk orsak.

Nej, känns lite udda, fast jag började ju ändå fundera när han belaste HB såpass mycket mer bara i vila? Min magkänsla sa VB imorse, men min magkänsla är lite överkänslig med det där VB med.. *host*

Hmm.. ska gå ut och tempa igen snart..

38,3 nu, så febern sticker inte i alla fall.

Stått med stödbandage BB sen han kom in, lindade av de och kollade.

VB är som innan, kraftigt svullet från mitten på skenbenet och ner, med värsta svullnaden från strax ovanför kotan och ner (sett framifrån är profilen på ömse sida kotan i princip rakt ner till kronranden).

På HB så har svullnaden UNDER kotan släppt nästan helt, dvs stor förbättring bara sen han kom in. Däremot är svullnaden på sidan om kotan och på ömse sida senor etc kvar och har dessutom gått lite högre upp på skenbenet. Dock sammantaget så trots ökad svullnad uppåt så iom att svullnaden under kotan gått ner ser HB markant mindre svullet ut även omd et fortfarande är klart svullet. VB däremot inte förändrats alls tyvärr.

Lagt en helt normal hög i boxen.

Off-topic men vad GÖR du med dina hästar egentligen?? Har följt dina trådar och du verkar verkligen ha höjden av otur!
Har ingen aning om vad som kan ha hänt med valacken, håller tummarna för att det inte är något allvarligt iaf.

Ja inte fan blir jag klokare inte..

Boxvila + stödbandage modell ordentligt toh ner större delen av svullnaden under kotleden på båda bak. Svullnaden ovanför har däremot ökat på BB och sträcker sig högre. Och HB är det som är mest svullet. Svullnaden är lite mjukare men inte svampig, tempen är normal och han är feberifri.

Hittar inget sår ens med förstoringsglas, kan klämma hur hårt och mycket jag vill utan att han säger något, men vi snackar hästen som ser salig ut om man kör in en sond i ett sår eller liknande (han är lite..knäpp *s*) så det behöver inte betyda ett smack.

DV tyckte att det var ju väldigt knepigt att han blev sämre av rörelse, men att om han rullat fast kan han ju åkt på ett par smällar och då är det ju inte konstigt om man svullnar, och är han inte mer halt (suck..) så.. Så hon tyckte boxhage/utebox, massera in Zonsalva eller liknande och avvakta. Blev det inte bättre fick man väl komma ut och titta på honom och ge honom något antiinflammatoriskt och smärtstillande (typ butta alltså, min kommentar). Så ungefär det svar jag förväntade mig.

Ohalt i skritt vad jag kan se, halt i trav på ffa VB, men hältan värmer till viss del ur. Svullnaden oförändrad direkt efter trav, har lindad BB ganska rejält igen och så ska jag kika om nån timme.

Men inte fan blir jag klok på vad det är. Känns inte helt logiskt att hans kulle åkt på smällar på bägge bak som gett mjukdelsskador och svullnader, samtidigt som inget annat känns så himla logiskt heller. Om han skadad VB och det i HB är en överbelastning så borde han väl fasiken vara mer halt, även om det är Vision vi pratar om. Iofs var han inte mer halt och dessutom mindre svullen av gaffelbandsskadan, men då var det iaf bara ett ben. Så, jag har inte den blekaste aning faktiskt..?

Off-topic men vad GÖR du med dina hästar egentligen?? Har följt dina trådar och du verkar verkligen ha höjden av otur!
Har ingen aning om vad som kan ha hänt med valacken, håller tummarna för att det inte är något allvarligt iaf.

Det här är helt och hållet min MAMMAS fel! :devil: Valacken var en vandrande olycka som ung, hade pippi på att lyckas göra illa sig. Har lyckats både skära av halva benet på skarsnö (suck...), få en gaffelbandsskada i hagen, trampa i en pinne i hoven och vara nära att stryka med i komplikationerna, få erlichios osv. Det var alltid NÅNTING han lyckades med, och de mest otroliga grejer.. Vintern var jättekul då hans favoritsport var att slå hål på sina egna ben med sina egna broddar..

I alla fall, han växte upp lite - sent omrider - och slutade vara en vandrande olycka, kunde ha brodd vintertid utan hockeyskydd etc. Drog ju till med någon liten grej nu och då för att hålla matte på alerten dock. Fick ju dock problem med sin has, visade sig ha en hasledsdefekt och T-märktes. Och sen dess så har han varit VÄLDIGT 'skötsam'. Har inte behövt träffa en veterinär sen T-märkningen (annat än för hälsokontrollerna och så), och inga hagskador trots att han fortfarande drar omkring i hagene nligt devisen fullt ös - medvetslös.

Häromdagen sa min mamma ang ungstoet att 'Hmm, rita en triangel i baken på henne kanske? Att få en triangel i häcken är ju den absolut bästa behandling jag sett någon gång, kolla på Vision'.

Så den här gången skyller jag precis allt på mamma, man ska inte säga sånt där så Murphy hör..

Alltså, jag tycker att jag har en oturfågel, men du slår verkligen alla rekord med hästlängder! Kanske för att du har två av samma kvalisort.

Hoppas detta ger sig snart, jag har väl inget klokt att tillägga. Jag vet hur det är att ha en häst som slår sig på alla möjliga och omöjliga vis, man blir lite matt tillslut. Min har lugnat sig lite med åren, har nästan varit igång ett halvår utan tillbud nu. *knackar ihärdigt i trä*
Sänder lite medlidande. :(

Chock och stressreaktion efter att ha fått panik när han rullat fast.
Jag har sett en häst som fastnade med bakbenet i grimman en natt.
Det tog månader för den hästen att återhämta sig.

Chock och stressreaktion efter att ha fått panik när han rullat fast.
Jag har sett en häst som fastnade med bakbenet i grimman en natt.
Det tog månader för den hästen att återhämta sig.

Utan minsta svettning?

Alltså, jag tycker att jag har en oturfågel, men du slår verkligen alla rekord med hästlängder! Kanske för att du har två av samma kvalisort.

Jag tror att den äldre lärt den yngre aaaaallt han kaaan :crazy:

Hoppas detta ger sig snart, jag har väl inget klokt att tillägga. Jag vet hur det är att ha en häst som slår sig på alla möjliga och omöjliga vis, man blir lite matt tillslut. Min har lugnat sig lite med åren, har nästan varit igång ett halvår utan tillbud nu. *knackar ihärdigt i trä*
Sänder lite medlidande. :(

Med V har det ju gett sig, jag ser än sålänge bara det här som ett tillfälligt bakslag. Det är ju 2½ år sen han blev T-märkt, och ännu längre sen han hade en olycksfallskada. Så han tycks växt ifrån det, och det finns ju yngre förmågor som han lärt upp att ta över ansvaret.. :o

Jag tror att det hänger ihop med den diarre han hade för några (?) dagar sen.
Dvs att han ätit nåt olämpligt.

Jag tror att det hänger ihop med den diarre han hade för några (?) dagar sen.
Dvs att han ätit nåt olämpligt.

Jo kan väl vara så, fast då borde han snarare ätit det olämpliga IGEN? För att han efter att magen är normal (om än på liten PE-giva), ska få de här problemen 4 - 5 dagar senare?

Men ingenting är ju omöjligt. Och någon form av reaktion på något känns ju mest troligt iom att det är båda bak och 'likadant'...

Svullnaden oförändrad, har masserat in Orudissalva. Han rör sig bättre md stödbandage än uta, vilar VB hela tiden men kan stå/gå på det om han vill.

Inte just den.
Den var sjöblöt av svett då den hittades.
Då satt den fortfarande fast i grimman som en knut.
Men största problemet var tydligen den cirkulationsrubbning som fastnandet orsakade.
Hästen var svullen överallt, men mest i benen, i flera veckor och tappade totalt sin muskulatur.
Rulla fast och bli liggande på rygg för länge, det är farligt för en häst det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka